„Experiențele și amintirile create în cadrul organizației au un impact semnificativ asupra nivelului de implicare a angajaților”, spune Ana Maria Gardiner, managing partner în cadrul companiei de consultanță în comunicare Lighthouse PR.
Transmiterea corectă a valorilor companiei, adaptarea modului în care comunicăm în funcție de categoria de angajați, oferirea oportunităților de dezvoltare și de beneficii extra-salariale sunt atribute care ajută la atingerea unui grad ridicat de compatibilitate între candidat și companie, spune Ana Maria, din perspectiva consultantului de comunicare internă și de employer branding.
Cât de important este employer branding-ul și cultura organizațională în recrutarea și retenția angajaților?
Vorbim despre două zone care joacă un rol central în atragerea și retenția angajaților competenți. O cultură clar definită și promovată într-un mod eficient creează o imagine de angajator atractiv, ceea ce face compania mai vizibilă și mai atractivă pentru talentele de top.
Angajații caută nu doar un loc de muncă, ci un mediu în care valorile lor personale să fie aliniate cu cele ale companiei. O cultură organizațională solidă și un brand de angajator puternic și onest pot asigura motivarea și dedicarea pe termen lung ale echipei, contribuind astfel la atingerea obiectivelor de business.
Statisticile la nivel mondial arată că aproape 90% dintre candidați evită să aplice la companii cu reputație slabă din perspectiva atmosferei de lucru și beneficiilor oferite angajaților. Altfel spus, o strategie de employer branding coerentă și autentică este un factor esențial în formarea unei echipe puternice și aliniate la viziunea companiei care recrutează.
Cum diferă procesul de recrutare pentru pozițiile white-collar față de cele blue-collar și cum poate fi adaptată comunicarea pentru fiecare categorie în parte?
Știm deja că procesul de recrutare pentru pozițiile white-collar și blue-collar implică abordări distincte, atât din perspectiva strategiei, cât și a comunicării. Pentru pozițiile white-collar, este esențial să punem accent pe cultura organizațională, oportunitățile de dezvoltare profesională și beneficiile oferite. Însă toate acestea trebuie prezentate într-un mod care reflectă valorile și viziunea companiei.
În egală măsură, beneficiile, bunele practici și o cultură organizațională centrată pe valori sunt elemente care ar trebui integrate în planul de comunicare al companiilor, pentru consolidarea poziției de angajator de top. În calitate de consultanți, noi lucrăm cu organizații de tipologii diferite și din industrii variate.
Cu cât compania are un număr mai variat și mai mare de angajați, cu atât e mai dificil să te asiguri că valorile și comportamentele dorite sunt bine înțelese și implementate de oameni așa cum trebuie. De-a lungul carierei mele sunt câteva companii la care am observat că aceste lucruri funcționează la capacitate optimă. Printre aceste se numără EGGER și Caroli Foods Group.
Angajații white-collar caută adesea medii de lucru dinamice și aliniate la aspirațiile lor de carieră, însă sunt atenți și la valorile companiei la care aplică, la oportunitatea de dezvoltare, dar și la posibilitatea de a se bucura, în același timp, de un echilibru în viața personală.
În schimb, pentru pozițiile blue-collar, mesajul trebuie să fie mai direct, axându-se pe stabilitatea locului de muncă, siguranța și beneficiile așa-zis `tangibile`, precum pachetul salarial, condițiile de muncă, oportunitățile oferite – poate și informații privind schemele de majorare salarială.
De asemenea, canalele de recrutare și tonul comunicării sunt diferite, adaptate specificului fiecărei categorii. Cu alte cuvinte, o comunicare eficientă, adaptată fiecărui grup, este crucială pentru a atrage talentele potrivite și a asigura o integrare facilă.
Cum pot companiile să creeze o legătură emoțională durabilă cu angajații pentru a-i motiva și a le crește implicarea?
Pentru a crea o legătură emoțională autentică și durabilă cu angajații, companiile trebuie să ofere mai mult decât beneficii financiare și condiții bune de muncă. Experiențele pozitive și amintirile plăcute create în cadrul organizației au un impact semnificativ asupra nivelului de implicare al angajaților. De multe ori, aceste experiențe cântăresc mai mult decât remunerația sau beneficiile.
Important de știut este faptul că studiile de specialitate arată că aproape 80% dintre angajații care au părăsit un loc de muncă au invocat lipsa de apreciere, ei subliniind că sunt mai motivați de recunoașterea performanței decât de alte beneficii.
Oferirea unor oportunități de dezvoltare profesională, organizarea de evenimente precum traininguri, activități de team-building, conferințe de leadership și implicarea în inițiative CSR – toate contribuie la consolidarea sentimentului de apartenență la grup.
Implicarea angajaților în activități care depășesc rutina zilnică creează o conexiune mai profundă cu compania și îi motivează să contribuie activ la succesul ei pe termen lung.
Lighthouse PR este o companie de consultanță care s-a dezvoltat rapid în ultimii ani. Asta înseamnă și recrutarea de noi colegi. Ce strategie ați aplicat și ce ați învățat din acest proces?
În cadrul Lighthouse PR, am descoperi în timp, ce-i drept, un proces de recrutare foarte bine structurat pentru construirea echipei noastre. Este adevărat și că am ajuns aici cu ajutorul unui consultant extern, specializat în dezvoltarea de organizații din perspectivă HR.
În România, de multe ori avem senzația că le știm pe toate și ne pricepem la orice. Cred însă cu tărie că este mult mai benefic, eficient și eficace ca atunci când observi că ceva nu merge, după 2-3 tentative eșuate să ceri ajutor la experții care știu mai bine.
În orice caz, în procesul nostru de recrutare, dar și de creștere a productivității interne, utilizăm un instrument incredibil de util – evaluarea de personalitate tip DISC (Dominator – Influentator – Stabil – Constiincios), care ne oferă o imagine tip radiografie medicală asupra personalității candidatului.
Vorbim despre o evaluare cu 50 de ani de cercetare în spate, pe care o folosesc, în prezent, companii de renume, cu un număr mare de angajați, cum ar fi Microsoft, Google, Johns Hopkins University din Baltimore (SUA), Tiffany sau chiar agenții din cadrul US Federal Government, În total, peste 150.000 de organizații din întreaga lume, de diferite dimensiuni, folosesc evaluarea DISC pentru a îmbunătăți comunicarea, relațiile de muncă și pentru a construi echipe mai eficiente.
În plus față de DISC, noi derulăm și un proces de interviuri în etape (one-to-one, dar și cu întreaga echipă), care ne-a permis să identificăm valorile candidaților și să selectăm persoanele care rezonează cu cultura noastră organizațională.
Am implicat întreaga echipă (pe toate nivelurile de angajați din companie: orizontal și vertical) în decizia finală a selecției, ceea ce a facilitat integrarea și a redus semnificativ riscul de neadaptare.
Acest proces ne-a ajutat să construim o echipă coezivă, capabilă să colaboreze eficient și să atingă obiectivele stabilite, având în același timp un sentiment puternic de apartenență la organizație.
Cum contribuie un proces structurat de recrutare la formarea unei echipe aliniate și eficiente?
Un proces structurat de recrutare este esențial pentru a asigura că fiecare candidat este evaluat în mod echitabil și în funcție de competențele și valorile sale. De altfel, statisticile aferente anului 2024 arată că în jur de 70% dintre candidați preferă să afle încă de la parcurgerea anunțului de recrutare, care sunt etapele de evaluare și în ce constă interviul pe care îl vor susține.
Procesul pe care îl desfășurăm în cadrul Lighthouse PR ne-a demonstrat că este cel potrivit pentru organizația noastră, deoarece, până în prezent, toți membrii echipei noastre s-au integrat ușor și s-au convins treptat că au găsit în compania noastră un mediu care le răspunde nevoilor, dorințelor și obiectivelor lor profesionale și personale.
Or, acest lucru este reflectat în rezultatele companiei, care sunt din ce în ce mai îmbucurătoare. Cu alte cuvinte, s-a dovedit că vorbim despre un grad ridicat de compatibilitate în raportul angajat-organizație. Să nu uităm că, atunci când angajații se simt apreciați, ei devin avocați ai companiei și promovează în mod activ cultura acesteia, atât la locul de muncă, cât și în afara acestuia.