Pandemia a adus viitorul muncii mai aproape și a transformat modul în care oamenii se raportează la un job. Cu generația Millennials predominantă pe piața muncii și odată cu introducerea angajaților din Gen Z, s-a schimbat și cultura organizațională, accentul fiind pus mai mult pe bunăstare și flexibilitate. Cu toate acestea, 53% dintre tinerii generației Z și 45% dintre Millennials ar alege câștigarea unui venit mai mare, care să le asigure menținerea stilului de viață confortabil și lipsit de griji, versus mai multe zile de concediu, arată cel mai recent sondaj BestJobs.

23% dintre tinerii din Generația Z caută oportunități prin care să se dezvolte profesional, chiar și făcând compromisuri privind salariul, în comparație cu 10% dintre Millennials și 6% dintre cei din Generația X. Totodată, timpul liber petrecut cu familia sau cei dragi este o alegere mai bună decât venitul crescut pentru 17% dintre tineri, 25% dintre Millennials și 17% din Gen X.

„Tinerii din generația Z prețuiesc foarte mult independența, flexibilitatea și fericirea, iar viziunea lor despre muncă este mai mult una pragmatică decât aspirațională. Tocmai de aceea auzim în ultimul timp de «quiet quitting» – tendința prin care tinerii se dedică jobului strict cât este necesar, fără a depăși orele din program și fără a avea ambiția promovării. Totodată, se află într-o etapă de formare și sunt dispuși să renunțe la timpul liber în favoarea unui venit care să le permită să ducă stilul de viață dorit și să aibă acces la experiențe. Millennials, pe de altă parte, reprezintă o generație obișnuită să muncească mult, să își seteze obiective provocatoare, dar să se și bucure de beneficiile care vin odată cu un statut mai înalt și venit mai mare. Aceste generații sunt și cele care redefinesc cultura organizațională, punând în centrul ei bunăstarea angajaților și fericirea la job”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

Odată cu înaintarea în vârstă, angajații acordă o importanță mai mare și sănătății personale și a celor din jur. Pentru cei din Generația X și cei de peste 58 de ani, venitul rămâne principala alegere în mai puțin de 40% din cazuri. În schimb, 45% dintre Boomers și 32% dintre cei din Generația X declară că în această etapă a vieții lor sănătatea este pe primul loc, mai presus de venit sau timp liber.

 

De la Gen Z la Boomers, preferințele angajaților la job sunt despre bunăstare, stabilitate și relații. Salariul este un criteriu comun

Când vine vorba de jobul pe care îl au în prezent, tinerii din Generația Z apreciază cel mai mult salariul (40%), posibilitatea de a lucra de la distanță (33%) și flexibilitatea programului (27%). Millennials se bucură și ei de salariu (48%), dar apreciază și siguranța locului de muncă (31%) și echilibrul între viața profesională și cea privată (29%). În timp ce persoanele cu vârsta între 42 și 57 de ani apreciază aceleași lucruri ca Millennials, cei trecuți de 58 de ani aleg, după salariu, relațiile avute cu colegii (37%), comunicarea cu superiorii (25%) și beneficiile extrasalariale (18%).

Mai mult de jumătate dintre tinerii din Generația Z, respondenți ai sondajului BestJobs, și-au început cariera profesională și au joburi entry level, unde câștigă între 2.000 și 3.000 de lei net pe lună. 17% au joburi part-time sau internship-uri și câștigă lunar între 1.000 și 2.000 de lei, în timp ce 30% câștigă peste 3.000 de lei.

Majoritatea angajaților preferă să lucreze pentru o companie privată, datorită expunerii la o gamă mai largă de sarcini, care le permit să învețe mai multe lucruri, adiacente domeniului de activitate. În plus, un astfel de loc de muncă le poate oferi mai multe beneficii extrasalariale și/ sau oportunități de dezvoltare profesională și personală. Dacă din Generația Z, aproape 70% lucrează pentru astfel de angajatori, procentul celor din Millennials care lucrează într-o companie privată este de 81%.

În contextul unui viitor incert, economisirea și dezvoltarea profesională sunt principalele lecții

Evenimentele ultimilor ani au format anumite obiceiuri în rândul oamenilor. Spre exemplu, 10% din Gen Z au început să economisească, în comparație cu 18% dintre Millennials și 20% dintre cei de peste 42 de ani. În schimb, peste 20% dintre tineri pun mai mult accent acum pe consolidarea cunoștințelor cu scopul de a obține rapid un job nou dacă situația va impune, în timp ce doar 13% dintre Millennials și 12% dintre Gen X și Boomers consideră asta o prioritate.

Sondajul a fost efectuat în perioada 27 august – 11 septembrie pe un eșantion de 1.272 utilizatori de internet din România.