Cine este omul potrivit și cum arată locul de muncă potrivit? La aceste întrebări a încercat să găsească răspunsul Cezar Cârligeanu, Head of Sales, OLX Romania, Bulgaria și Portugalia, în cadrul conferinței MAGNETICO de la Pitești, în care a prezentat rezultatele OLX Job Index. „Anul trecut, platforma noastră a avut 3 milioane de candidați unici. Conform datelor de la INS, în România aveam 5.1 milioane de salariați în 2023. Totodată, avem 500.000 de conturi de angajatori, din aproape 800.000 de companii din România care au peste doi angajați. Anul acesta avem cu 14% mai puține anunțuri de angajare pe platformă. Cu toate acestea, în județul Argeș am observat cu 48% mai multe anunțuri de job-uri față de anul trecut. 15-20% reprezintă noi clienți care au început să recruteze prin intermediul nostru, dar restul de procente sunt aduse de angajatorii care erau deja pe platformă. Așadar, avem o nevoie de recrutare mai mare în județul Argeș, în acest an. La nivel național, observăm cu 20% mai mulți candidați prezenți pe platformă, iar media de anul trecut a fost de 11 candidați per anunț postat. Anul acesta a crescut la 15 candidați per anunț, la nivel național, în timp ce, la nivelul Argeșului, sunt 11 candidați per anunț – a crescut numărul de anunțuri, dar nu și numărul candidaților. Siguranța locului de muncă a reapărut în topul așteptărilor candidaților. În ceea ce privește salariul, vedem că anunțurile care au salariul menționat atrag cu 40% mai mulți candidați. În top este zona de transporturi, urmată de zona de construcții, personalul medical, partea de vânzări, cosmetică, marketing, telecomunicații”, a spus Cezar Cârligeanu.

Leonard Rizoiu, Fondator & General Manager, LEOHR, a deschis prima sesiune discutând despre stay interview ca instrument cheie pentru păstrarea talentelor în companie. „Sunt foarte des întrebat ce se schimbă, ce job-uri vor dispărea, ce job-uri vor intra pe piața muncii. Răspunsul este foarte simplu: eu nu cred că inteligența artificială va înlocui emoția. Stay interview-ul despre asta este: un consultant extern vine și discută cu angajații. În momentul în care un angajat vorbește deschis, fără niciun fel de represalii, pentru că feedback-ul este confidențial, atunci vorbim despre emoție. Stay interview-ul este foarte folosit în retenție și în Employer Branding – ajută la realizarea unei radiografii interne a organizației. Marea majoritate a companiilor încearcă să ofere o experiență bună de angajabilitate angajaților, de la hire to retirement. Feedback-ul îmbunătățește experiența angajaților, le dă un sentiment de siguranță și încredere”, a spus Leonard Rizoiu.

În continuare, Diana Minea, Senior HR Manager, Renault România, a vorbit despre strategia de Employer Branding a companiei și inițiativele pe care le desfășoară pentru a găsi candidații potriviți. „Suntem 13.000 de oameni care punem suflet zi de zi în produsele pe care le livrăm, însă ne aducem aportul pentru alte 150.000 de locuri de muncă. Avem diversitate de gen, de vârstă, de generații și asta ne aduce succesul. Promovăm diversitatea și incluziune, avem grijă de mediu și ne preocupăm de educația generațiilor viitoare. Învățământul dual este una din preocupările noastre – avem trei licee partenere. Continuăm cu mediul universitar, unde suntem prezenți cu programe de internship, expoziții și prezentări de joburi in universități. Mergem dincolo de a oferi un suport pentru dotarea laboratoarelor – mergem la cursuri și ne asigurăm că aducem un input în curricula școlară si universitară. Totodată, vrem să diminuăm tot ce înseamnă amprentă de carbon, ne implicăm în campanii privind siguranța rutieră, oferim burse, organizam  campanii de donare de sânge la sediul companiei. Pe partea de talent management, știm cu toții că lumea se schimbă, clima se schimbă, tehnologia evoluează. Nimic nu ar putea fi făcut dacă nu am avea grijă de skill-urile viitorilor profesioniști. Avem academii meserie corporate care livrează soluții de formare adaptate realității business-ului”, a explicat Diana Minea.

Reprezentanții Romanian Software, Aurelian Chitez, Director of Sales, și Mihaela Colesnic, Tax & Legal Manager, discută despre provocările le care oamenii de HR le-au întâmpinat, în contextul modificărilor legislative din 2023 și cum pot ajuta soluțiile digitale în facilitarea activității oamenilor. „Cele 80 de modificări legislative apărute anul trecut ne-au perturbat activitatea, la nivel de HR. Prima este legată de negocierea colectivă – nu a avut impact în companiile foarte mari, însă s-a redus numărul de angajați de la care trebuie să se inițieze negocierea. Ne-a impulsionat să sprijinim salariații să își aleagă reprezentanții, să vină spre noi cu implementarea unui contract colectiv de muncă, o negociere. După implementarea modificării și înregistrarea contractului colectiv la autoritățile competente, trebuie să transpunem această modificare la nivel de proceduri. Tool-urile software ne ajută să le punem oamenilor la dispoziție toate documentele necesare”, a spus Mihaela Colesnic.

Am făcut ca zona aceasta să fie utilă și facilă pentru angajatul final prin intermediul soluției noastre – le-am oferit acces într-un portal, prin care angajatul final are acces la informațiile de bază (adeverințe, fluturași de salariu, etc.), dar și la contractul colectiv, regulamente de ordine interioară, etc. Practic, pentru ca angajatul să ia la cunoștință politica de modificări, el trebuie să selecteze o bifă. Vorbim despre oferirea de transparență pentru candidații și angajații noștri. Tot ce înseamnă proces de recrutare, dar și comunicare între candidat și manager de recrutare se poate face prin intermediul aplicației”, a continuat Aurelian Chitez.

Profesioniști ai comunității locale de HR din Pitești au participat, pe 23 mai, la prima ediție a conferinței „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices” organizată în acest oraș, pentru a analiza și dezbate care sunt cele mai bune strategii pentru atragerea și retenția talentelor în contextul actual.

Eveniment organizat de BusinessMark. Platformele Oameni și CompaniiEventsMax.ro și GlobalHRManager.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.