Diana Marin este antreprenor și creator de brand în industria modei. A studiat la Milano și a venit în România unde încearcă să creeze istorie în modă. A lansat brandul Diana Marin Design în 2020 din dorința de a aduce valoare pe piața de haine românești. Într-un interviu recent, Diana Marin a împărtășit povestea sa captivantă despre drumul înființării și evoluției brandului său, dar și măsura în care studiile la Milano și experiența de designer în New Delhi au influențat direcția creativă și managerială a afacerii sale.

„Mergi încet, dar inainte”

După o experiență anterioară cu un alt brand, Diana a învățat din eșecuri și a reușit să transforme creația unicată într-una de serie prin implementarea unor sisteme și proceduri practice. Studiile sale, inclusiv un masterat de modă la Milano, o licență în Administrarea Afacerilor în Limbi Străine la ASE, dar și un INDE MBA la Bucharest Business School,  au jucat un rol esențial în dezvoltarea sa profesională. Acestea au oferit o perspectivă asupra importanței proceselor și organizării într-o companie, adăugând o dimensiune antreprenorială la cunoștințele sale. „Ușor, ușor și cu mentalitatea de a „deschide uși” pe drumul ales, am reușit sa adopt tehnologia în procesul de manufactură, ceea ce înseamnă că în orice parte a destinului și producției folosesc tehnici foarte moderne precum proiectarea 3D, tăierea cu laserul și imprimarea digitală pentru a-mi crea hainele. Datorită acestor cunoștințe, brandul Diana Marin Design a început să ofere și servicii de design vestimentar pentru alte branduri vestimentare de pe piață. De curând am accesat și o finanțare europeană datorită programului de INDE MBA din cadrul Bucharest Business School, prin intermediul căruia pun fundația unui atelier unde voi putea realiza propria producție „in-house” atât pentru brandul vestimentar Diana Marin, cât și pentru colaboratori.”

În modă, este nevoie de un design inovator și o abordare autentică

O tendință semnificativă identificată de Diana în industrie este creșterea consumului și producției de modă sustenabilă. Cu oamenii tot mai interesați de impactul produselor lor asupra mediului, Diana subliniază importanța unei abordări holistice a sustenabilității, depășind doar utilizarea de materiale reciclabile. „Mai mult de jumătate din consumatori consideră sustenabilitatea unui produs ca fiind un element important în procesul lor de achiziție. 30% dintre ei sunt indiferenți, iar pentru doar 10% este complet neimportant. Tragem concluzia că oamenii sunt din ce în ce mai interesați de esența hainelor achiziționate și impactul lor asupra mediului înconjurător”, declară Diana. Privind în viitor, ea vede oportunități în evoluția tehnologiei, cu haine virtuale și cabine de probă virtuale, rezolvând provocările cumpărăturilor online.

Provocările globale: pandemia și conflictele

În ciuda provocărilor întâmpinate în timpul pandemiei, perioadă în care a lansat brandul propriu, Diana a transformat situația într-o oportunitate, adoptând hainele 3D și îmbunătățind eficiența proceselor sale.

În ceea ce privește impactul conflictului din Ucraina asupra industriei sale, Diana a simțit creșteri ale costurilor și întârzieri în aprovizionare.  Consideră că este esenția pentru un manager să fie bine informat și pregătit pentru a gestiona astfel de situații. „Educația este unealta pe care o ții mereu în buzunar, care nu se strică și nu se pierde. În pandemie, ca să pot continua să îmi creez hainele, am învățat să lucrez într-un nou program pe calculator special creat pentru a face haine în mod digital. Când afacerea nu mergea cum îmi doream eu, m-am înscris la un INDE MBA, pentru a acumula mai multă educație financiară și managerială. Pe timp de război/criză economică, am încercat să reduc prețurile din producție aplicând simple teorii economice acumulate de-a lungul timpului”, afirmă Diana.

Diana Marin subliniază importanța unei culturi organizaționale stabile și a unei atmosfere de lucru prietenoase, preferând să colaboreze cu echipe mici și personale. Diana crede că momentele tensionate pot fi depășite prin căutarea soluțiilor, evitând acuzațiile. Ea consideră că fiecare afacere este dificilă și plină de provocări, dar cheia constă în ascultarea intuiției, deschiderea minții și urechilor la învățare continuă și refuzul de a renunța. „Nimeni nu cunoaște mai bine decât tine calea de urmat în propriul tău business”, conchide Diana.