După un an de remote work mai atipic decât ne-am fi putut imagina, vaccinarea și ridicarea restricțiilor ne dau o stare pozitivă. Probabil ai făcut planuri de revenire la birou pentru tine, pentru echipa ta sau chiar ați revenit într-un sistem hibrid.
Este o tranziție despre care mulți psihologi spun că poate provoca sentimente de stres și îngrijorare pentru oamenii care au lucrat de acasă timp de mai bine de un an, așa că merită să o tratezi cu atenție, urmând câțiva pași care vor face acomodarea mai plăcută. Echipa BIA HR, companie de consultanță în resurse umane, îți spune care sunt cele mai noi hotărâri guvernamentale, privind lucrul în spațiile închise, care vor intra în vigoare de la 1 iulie.
Cere un program de lucru flexibil
Aproximativ două treimi dintre angajați sunt îngrijorați de tranziția la birou, potrivit unui sondaj realizat de platforma profesională Envoy, pe un eșantion de 1.000 de oameni care lucrează full time sau part-time. Microsoft a publicat în aprilie Indexul Work Trend Index, intitulat “The Next Great Disruption is Hybrid Work – Are We Ready?” realizat pe un eșantion de 30,000 people din 31 de țări. Conform acestuia, 71% dintre angajații din UK își doresc flexibilitate după pandemie. Mai mult de o treime (37%) sunt dispuși să se mute într-un alt oraș anul viitor dacă pot lucra remote. 55% dintre angajați preferă să lucreze remote cel puțin trei zile pe săptămână, potrivit unui studiu PwC. Așadar pentru ca tranziția să fie mai ușoară cere să lucrezi într-un stil hibrid, iar dacă coordonezi o echipă oferă această posibilitate și colegilor. Flexibilitatea înseamnă ocazia de a alege locația biroului și de a avea echilibru job-viață personală și ar trebui să fie noua normalitate.
Testează viața la birou
Chiar dacă îți propui să mergi zilnic la birou sau doar câteva zile pe săptămână, întreruperea rutinei zilnice poate fi un motiv de stres. Dintr-o dată, vei interacționa cu mult mai mulți oameni decât de obicei și va fi nevoie să-ți ajustezi și programul de lucru astfel încât să-ți rezervi timp și pentru transport. Cum poți diminua stresul care vine odată cu această schimbare? Printr-un program pilot, de testare a vieții la birou.
Cu o zi înainte de a merge la job, stabilește cu ce te vei îmbrăca. Astfel îți vei putea da seama dacă hainele ți se potrivesc sau dacă îți lipsesc anumite piese vestimentare pe care e important să le achiziționezi.
Trezește-te cu două ore înainte de a începe programul de lucru, ia micul dejun, îmbracă hainele potrivite și călătorește spre birou. Acest exercițiu îți oferă șansa de a rezolva orice problemă – de exemplu, s-a schimbat programul mijlocului de transport pe care-l folosești pentru a ajunge la birou? Sunt lucrări pe drum și este nevoie să găsești rute alternative? Ți-ai uitat cardul de acces sau este nevoie să folosești altul? Petrece și câteva ore în birou pentru a vedea cum îți este, ce conexiuni tehnice trebuie să restabilești, dacă ești într-un birou unde există obligativitatea purtării măștii cât timp poți rezista să o porți în timp ce lucrezi. Astfel te pregătești din punct de vedere fizic și psihic pentru noua ta rutină.
Împarte responsabilitățile în familie
Întoarcerea la birou înseamnă și o schimbare a rutinelor din familie și a programului de somn, care poate s-a modificat în timpul pandemiei.
Stefania Baita, coach în carieră, îți recomandă să discuți cu membrii familiei despre tranziție și despre cum puteți face lucrurile mai bine împreună, stabilind cine-ce responsabilități va avea sau cum puteți delega anumite sarcini. De exemplu, puteți menține cumpărăturile online și ajutorul din partea bunicilor pentru preluarea copiilor.
Și nu uita să ai grijă de tine, printr-un program de somn care ar trebui să fie de 8 ore și adaptare astfel încât să ai aproximativ două ore între trezire și ora de începere a activității la birou. Pentru a avea o stare fizică bună pe lângă somn, include în program și mișcare zilnică, alimentația sănătoasă și activități care îți permit să te detașezi de job.
Respectă cele mai noi reguli de la birou
Potrivit cele mai recente măsuri de relaxare adoptate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, în orice birou, unde sunt până la 10 persoane, dacă toate persoanele sunt vaccinate, atunci pot să lucreze fără mască. Masca rămâne obligatorie în spaţiile închise, comune.
Iată ce prevede Hotărârea nr. 41 din 24.06.2021
Art.13 – Se propune exceptarea de la obligativitatea purtării măștii de protecție la locurile de muncă în spații închise unde își desfășoară activitatea maxim 10 persoane, cu condiția ca acestea să fie vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare și cu asigurarea unei distanțe de 1 metru între ele, iar în zonele respective nu este permis accesul publicului sau a altor lucrători, rămânând obligatorie în toate spațiile închise comune.
Vaccinarea. Cum ar trebui să abordezi subiectul în echipă
Condiția pentru a sta fără mască într-un birou în care sunt maximum zece persoane este ca acestea să fie vaccinate. Însă subiectul vaccinării poate fi unul sensibil pentru unii colegi, de aceea ar trebui să-l tratezi cu discreție și empatie (în cazurile în care vaccinarea nu se poate face din motive medicale). Este important să știi nu există dispoziții legale care să instituie obligativitatea vaccinării din perspectiva grupei de risc/categoriei profesionale, iar decizia vaccinării constituie o decizie eminamente personală.
Orice încercare de condiționare sau de diferențiere a colegilor (pentru acordarea unor drepturi) poate echivala cu un act de discriminare pe motive medicale. Sancțiunile pot fi sub forma unor amenzi contravenționale cuprinse între 1.000 RON – 100.000 RON, dacă discriminarea vizează un grup de persoane, și până la obligarea angajatorului la plata către angajat a unor daune compensatorii și/sau morale.
Angajatorul are în continuare obligația de a respecta măsurile adoptate de Guvern pentru a controla răspândirea SARS-Cov 2, realizând triajul epidemiologic înainte de intrarea în spațiile organizate de angajator, asigurând măștii și distanțarea socială între angajați pe durata prezenței acestora în acest spațiu. Rolul angajatorului este acela de a informa angajații cu privire la beneficiile vaccinarării, locurile unde aceasta este disponibilă, fără însă a condiționa intrarea în companie de existența unui certificat de vaccinare.
Contribuie la crearea unui mediu de lucru sigur pentru echipa ta
Revenirea la birou și procesul de adaptare poate provoca colegilor îngrijorare și frică față de o posibilă infectare cu SARS-Cov 2.
Din poziția de manager al unei echipe este important să le oferi empatie, comunicare zilnică și siguranță, prin remodelarea mediului de lucru pentru a limita răspândirea virusului. Multe dintre normele de sănătate și securitate în muncă, adoptate de anul trecut, ar trebui să se păstreze, pandemia fiind încă prezentă. Asigură-te că în birou se respectă distanța de cel puțin un metru între birouri (recomandată de OMS) prin amplasarea afișelor și semnalizării în diferite părți ale clădirii de birouri. De asemenea, poți propune folosirea unor aplicații care să notifice colegii când stau prea aproape unul de celălalt sau tehnologii pe baza recunoașterii facile/vocale pentru a limita atingerea spațiilor comune.
Acordă înțelegere și zile de concediu medical colegilor care nu se simt bine, comunicându-le că nu este necesar să vină la sediul companiei dacă au simptome și menținând lucrul remote în funcție de caz. De asemenea, acordă atenție și programului, prin organizarea acestuia fie în ture, fie prin lucrul hibrid ori flexibilizarea orei de sosire si de plecare, astfel încât oamenii să vină și să plece la ore diferite sau în zile diferite și în birou să nu se creeze aglomerație.
Limitează pe cât posibil interacțiunile inutile, eliminând din calendar ședințele care pot fi un e-mail sau un telefon. Această practică o poți menține și în cazul care recrutezi colegi noi. Păstrează interviurile online (cel puțin în etapa de de cunoaștere a candidatului) și asigură-te că partea administrativă a procesului de angajare și onboarding se poate face online.
Citește continuarea aici.