Deficitul de personal pentru marile reţele din comerţul alimentar modern, experimentat înainte de pandemie, se repetă astăzi, fiind observat şi de ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară.
Acest fenomen este mai accentuat pentru recrutarea de angajaţi care vizează activităţi din categorii precum: lucrători comerciali, casieri, pickeri sau lucrători polivalenţi, potrivit unui comunicat al companiei.
În prezent, ESSA are parteneriate pe termen lung cu cinci reţele de tip hypermarket, supermarket şi cash&carry, asigurând serviciile în aproximativ 2.108 puncte de vânzare.
„Ponderea cea mai mare de angajaţi, pentru anul 2021, se întâlneşte la categoria „picking”. Avem solicitări de peste 300 persoane, pentru o singură comandă, durata de delegare fiind de cel puţin şase luni, la nivel naţional. În trimestrul al doilea al acestui an, s-a resimţit lipsa de personal disponibil. Piaţa a revenit practic la comportamentul de dinainte de criză, la momentul în care angajatorii erau cei intervievaţi şi nu candidaţii. Numărul mic de aplicanţi şi cel mare de job-uri disponibile face ca flexibilitatea angajatorilor să fie una foarte mare”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.
Din datele companiei reiese că angajatul bun la toate era uşor de recrutat şi selectat într-o perioadă similară ca şi mediu economic cu cea a anului trecut.
Mai concret, în 2020, în plină pandemie, prin blocarea activităţii din sectoare precum HoReCa sau ca efect al revenirii unor români din străinatate, ESSA şi-a mărit baza de date peste nivelul nevoilor de la acel moment.
„În ceea ce priveşte plăţile pentru angajatul ideal, există câteva limitări ce derivă din condiţiile generale de muncă din unitatea în care acesta este delegat. Astfel, o salarizare excesivă va conduce la demotivarea personalului deja existent, în timp ce o salarizare sub nivelul practicat în unitate va conduce la pierderea respectivului angajat. Cea mai eficientă soluţie rămâne cea cu plata în funcţie de performanţă”, continuă Eugen Saulea.
Deficitul de personal pentru poziţiile punctate – lucrători comerciali, casieri, pickeri – este explicat şi prin faptul că retailerii alimentari au înregistrat o lipsă de candidaţi pentru poziţiile superior plătite şi poziţionate în zona calificată.
Iar motivul este simplu: această lipsă a permis accesarea poziţiilor respective şi de către cei cu pregătire inferioară, ceea ce a condus la descoperirea sectoarelor din structurile de execuţie.
Potrivit ESSA, acest fenoment este unul de actualitate, în sensul că personalul slab pregătit sau insuficient pregătit accesează poziţiile de middle management, efectul fiind transformarea job-urilor de execuţie în unele tranzitorii.
„Suntem în situaţia în care semestrul al doilea al acestui an a început cu un deficit de peste 400 de persoane în organigrama unui mare retailer. Perspectiva de a acoperi un astfel de deficit, într-un termen relativ scurt, este posibilă doar cu investiţii salariale mari, care să depăşească ofertele curente ale competitorilor. Vedem o creştere de 20% a cererii pentru suport, recrutare şi selecţie în trimestrul al treilea şi o creştere cu până la 40% în trimestrul al patrulea”, mai spune Eugen Saulea.
La nivelul general al pieţei, de la începutul acestui an, cele mai multe comenzi din zona de retail au venit pentru poziţiile de picker. Comerţul online reprezintă o nişă pe care o vizează toţi marii retaileri pentru o dezvoltare accelerată pe termen scurt şi mediu.
Anul 2021 aduce o constantă în ceea ce priveşte comenzile online, variaţiile de volume fiind nesemnificative de la o lună la altă, se mai arată în comunicat.
Chiar dacă măsurile de relaxare au făcut posibilă deplasarea în locaţiile de proximitate, pentru aprovizionarea zilnică, sistemul de comenzi online a rămas unul cu o pondere majoritară pentru aprovizionarea unei familii. AGERPRES