”Pot spune că acest program mi-a schimbat complet atitudinea privind munca în general și m-a scos din tiparul de „manager tânăr” în care trăiam”, declară Miruna Bicoli, absolventă a programului Executive MBA Romano-Canadian de la Bucharest Business School. Miruna Bicoli este Chief Operating Officer și Managing Director pentru Bluebat Games, o companie de jocuri online, iar în interviul acordat pentru BBS Review a dezvăluit detalii incredibile despre această industrie.
”La 25 de ani am fost pusă într-o poziție de manager, fără nicio experiență. Am avut norocul să fiu la locul potrivit, la momentul potrivit.”
Miruna Bicoli ne prezintă parcursul său profesional și subliniază importanța culturii organizaționale și a procesului de învățare continuă pentru dezvoltarea unei cariere de succes.
”Am reușit să avansez la început de carieră asumându-mi riscuri și încercând să mă mut de la un job la altul strategic, asigurându-mă că învăț mereu ceva nou. Astfel, am ajuns să lucrez pentru Playtika, unde la 25 de ani am fost pusă într-o poziție de manager, fără nicio experiență. Am învățat singură multă vreme, făcând greșeli, mici sau mari, însă niciodată greșeli repetate.”
”Ai nevoie de 3 lucruri că să iți atingi potențialul maxim: noroc, atitudine pozitivă și multă, multă muncă.”
”Mi-am permis să fac greșeli, să îmi asum riscuri și să învăț cum să cresc într-un mod susținut. La 25 de ani conduceam 3 echipe, 15 oameni în total în domenii diferite, echipe alături de care am crescut și care m-au învățat ce înseamnă să fii un manager. Întotdeauna am fost de părere că ai nevoie de 3 lucruri că să iți atingi potențialul maxim: noroc, atitudine pozitivă și multă, multă muncă. Însă nu poți face nimic, oricât de mult ai munci dacă nu ești la locul potrivit, la momentul potrivit”, explică Miruna Bicoli.
”Programul de MBA Romano-Canadian mi-a schimbat complet atitudinea privind munca în general și m-a scos din tiparul de „manager tânăr” în care trăiam”
Absolventa programului de MBA Romano-Canadian împărtășește din experiența proprie: ”Studiile din facultate m-au ajutat oferindu-mi baza, însă în anul 2017 am simțit că trebuie să învăț mai mult, drept urmare am decis să încep programul de MBA Romano-Canadian din cadrul Academiei de Studii Economice și viziunea mea a început să se schimbe dramatic. Alături de colegi și profesori am învățat cum să conduc o companie, cum să structurez informațiile primite zi de zi și cum să mă mențin productivă și relevantă într-o industrie care este în continuă schimbare.”
”Nu poți ajunge nicăieri de unul singur, ai nevoie de oamenii potriviți lângă tine”
”După 10 ani de crescut în Playtika, am simțit că este momentul să fac pasul următor și m-am mutat în Canada, fără niciun plan de carieră prestabilit, însă știind că o să îmi găsesc repede drumul. Și așa a fost, astfel, am ajuns să lucrez pentru Bluebat Games, o companie din cadrul grupului Novomatic – Greentube.”
”Secretul nostru este mereu echipa. Am reușit să formăm o echipa foarte bună din oameni care cunosc industria și stiu cum să schimbe focusul rapid, concentrându-se pe ce este important. Mereu am considerat că nu poți ajunge nicăieri de unul singur, ai nevoie de oamenii potriviți lângă tine, și am aplicat același concept și când am început să lucrez pentru Bluebat Games.”
Tendințe actuale în industria de jocuri
”Piața de real money gaming a început să se schimbe extrem de mult începând din 2013, când Statele Unite au arătat semne că urmează să analizeze legislația pentru jocurile de noroc online la nivel de stat. Astfel, cazinourile au început să se orienteze spre soluții online care să ajute la formarea unei baze de date de utilizatori, ușor de migrat către o platformă de „real money”, explică Miruna Bicoli.
”Piață de jocuri „social casino” este în continuă creștere, predicția fiind că până în 2026 să ajungă la 8.3 miliarde de dolari.[…] Jocurile pe telefon sunt extrem de bine gândite și de cele mai multe ori se bazează pe psihologia umană și pe studii făcute de specialiști în psihologie.”
Oportunități
”Industria de jocuri a fost printre puținele industrii care au înflorit în timpul pandemiei și a înregistrat o creștere de peste 150% în venituri pentru dezvoltatorii de jocuri. Acum, oportunitatea constă în a menține jucătorii pe platformă, jucători la care în mod normal nu am fi avut access dacă pandemia nu ar fi deschis apetitul pentru jocuri.”
O altă oportunitate, pe care o menționează Miruna Bicoli este dată de munca remote, impusă de pandemie, astfel companiile care dezvoltă jocuri și-au extins aria de căutare a talentului.
Provocările industriei de jocuri în timpul pandemiei
”Provocarea majoră a fost găsirea soluțiilor rapide de a muta toată operațiunea remote. Multe companii, care deși activau în industria hi-tech, nu aveau infrastructura necesară să facă această mutare rapid. În același timp, departamentele de resurse umane s-au văzut nevoite să schimbe modul de interacțiune cu angajații și să găsească metode inedite de a ține echipele unite, în lipsa interacțiunii față în față.”
”Cred că “work from anywhere” este un model care trebuia adoptat de mult, însă companiile care activau în industrii unde acest model este fezabil, au refuzat să facă pasul. Pandemia ne-a forțat să facem acest pas și, desi nu este ușor de implementat, consider că aduce nenumărate beneficii companiilor și angajaților. Desigur, nu este un model perfect, companiile trebuie să înfrunte alte provocări […], însă cu proceduri corect implementate și o cultura organizațională sănătoasă, împreună cu evenimente unde oamenii se pot vedea și pot interacționa social, cred că este un model de success. ”
Impactul războiul din Ucraina
”Industria de dezvoltare de jocuri a fost sever afectată de acest război, în mare parte pentru că foarte mulți din angajați care acoperă departamente precum Quality Assurance sau Programare sunt din Ucraina sau Belarus. Drept urmare, când a început războiul departamente întregi au încetat să mai funcționeze, obligând companiile să își schimbe operațiunile”, explică Miruna Bicoli.
Redefinirea managementului de criză
În continuare, Miruna Bicoli evidențiază faptul că perspectiva managementului s-a schimbat în toată această perioadă: ”Consider că atitudinea potrivită este o atitudine umană și orice manager care este pus într-o situație în care războiul îi afectează activitatea trebuie să se dezbrace de uniforma de manager și să fie în primul rând om. Am primit toți o perspectivă diferită, managementul de criză cred că a fost redefinit. Suntem obișnuiți să aplicăm managementul de criză pentru o criză de PR, sau de un eveniment ce ne poate afecta brandul, nu pentru o situație de război. Însă companiile s-au adaptat rapid.”
”Cred că înainte de orice motiv de business pentru care ai renunța la operațiuni și ți-ai abandona angajații, trebuie să privești în perspectivă și să vezi ce datorie morală și responsabilitate ai ca manager. De-a lungul timpului cred că mulți manageri nu și-au dat seama de impactul pe care îl pot avea în viața unui om. Acest război cred că ne-a forțat să ne gândim la impactul pe care îl putem avea în viața unui angajat dincolo de orele de lucru. ”
Repere în dezvoltarea unei culturi organizaționale stabile
”De ceva ani de zile am o singură regulă de bază care m-a ajutat enorm în dezvoltarea unei culturi organizaționale stabile și anume: „No jerk policy”. Multă vreme m-am luptat cu angajați care erau absolut extraordinari din punct de vedere al randamentului, însă care erau toxici pentru echipă. Am încercat tot ce se putea, de la izolarea angajatului și formarea unui nou post doar pentru acel angajat, până la sesiuni de „one-on-one” în care încercam să dezvolt spiritul de lucru în echipă. După ani de zile de chin, am ajuns la concluzia că răul se taie de la rădăcină. Indiferent de randamentul angajatului, dacă acest angajat este toxic, trebuie să existe toleranța zero pentru un astfel de comportament. Reperele pentru un manager trebuie luate de la echipă. Timpul petrecut cu oamenii din echipă contează enorm și nimic nu poate ajuta un manager mai mult decât simplele discuții cu subalternii și oamenii de pe același nivel ierarhic.”
”Continuă să înveți, chiar și atunci când crezi că știi tot !”
” Am învățat cele mai importante lecții de la oameni pe care îi ghidam în carieră, de la juniori care vedeau totul diferit. Sunt oameni care deși la început de carieră au un instinct pentru business, și văd lucrurile diferit. Drept urmare, sfatul meu este să nu uităm că putem învață ceva de la oricine, indiferent de experiență pe piață muncii sau domeniul de activitate, trebuie doar să privim totul cu deschidere”.
Recomandările Mirunei
- Bloomberg
- The Economist
- ”The Power of habit – Why we do what we do and how to change”, Charles Duhigg
- „The Culture Code”, Daniel Coyle
Printre recomandări, Miruna Bicoli le include și pe cele descoperite în timpul programului de MBA Romano-Canadian, din cadrul Academiei de Studii Economice: Harvard Business Review și cartea „Thinking, Fast and Slow” scrisă de Daniel Kahneman.
INTERVIUL INTEGRAL poate fi accesat pe bbsr.ro