S-a întâmplat să fii dezamăgit de un vin prestigios de 200 lei și din contră, altădată ai calificat ca excelent un vin anonim de 75 lei? Este prețul întotdeauna reflecția calității? Pivot Noir vine cu răspunsul și ne explică de ce unele vinuri sunt mai scumpe decât altele.

Prețul vinului bun este dat de: NUME, APELAȚIE, RARITATE

Managerul Pivot Noir, Tudor Bălan, ne explică de ce unele vinuri sunt mult mai scumpe decât altele și care sunt principalele motive pentru care prețul unui vin poate ajunge chiar și la 3 000 de euro.

”O mie de euro un Chateau Latour, sau chiar 3 000 de euro un Petrus !?! Aici se plătește, înainte de toate, prestigiul numelui și al apelației. Atunci când este vorba despre un vin prestigios, Margaux, Cote-Rotie, Montrachet, există o apropiere de visare, de magie, de apartenență la acel prestigiu. Ceea ce este rar este și scump!”

Bugetul pe care-l acordăm unui vin trebuie să fie unul realist, pentru că, la fel ca și în alte cazuri, vinul trebuie să aibă un cost pentru a fi bun. Tocmai din această cauză, nu ar trebui să cheltuim pe un vin mai puțin de 19 lei (4 euro).

Care sunt principalii factori care influențează prețul vinului?

În general, vinuri tind să aibă o valoare mai mare datorită proceselor de vinificație sau datorită regiunilor de mare prestigiu, fapt pentru care prețul final al vinului este influențat de câțiva factori principali, printre care:

  1. Recolta târzie – cu struguri stafidiți, implică randament scăzut, așadar prețul va fi mai mare.
  2. Vinificare înalt calitativă sau specială – cu referire la condiții, materiale sau plata unor vinificatori foarte scumpi și/sau celebri.
  3. Intervenții suplimentare în vie – un vin Bio sau Biodinamic va avea un cost mai ridicat;
  4. Costul soiurilor de struguri – este o diferență mare între un kilogram de Chardonnay din Burgundia și un kilogram de Ugni Blanc din Gasconne.
  5. Costul strugurilor – în Champagne, un kilogram de struguri costă între 34-39 lei (7-8 euro), iar din 1,2 kg, se obține o sticlă de Champagne.
  6. Costul transportului (distanțe lungi, transport rutier sau aerian scump), al numărului intermediarilor din lanțul comercial, al taxelor și accizelor, care pot fi uneori prohibitive.
  7. Costul calității anului de producție (millesime)- calitatea se dovedește superioară în anumiți ani speciali, ceea ce scade randamentul și crește prețul.
  8. Prestigiul vinificatorului și al proprietarului. Imaginea anumitor vinuri este asociată cu personalități, care conferind o poveste, sunt mai căutate și vor avea și un preț pe măsură.

”Atunci când artiști sau personalități  precum Chagall, Picasso, Braque, Dali, Francis Bacon sau chiar Prințul Charles – Prinț de Wales, au ilustrat cu lucrări proprii etichetele celebrelor vinuri Mouton Rothschild, e greu de estimat dacă aceasta a contribuit la prețul de 500 și până la 1 500 de euro pentru o sticlă, sau este însăși confirmarea valorii și puterii Mouton Rothschild”, explică Tudor Bălan.

  1. Raritatea unui vin, fie aceasta datorită unei producții scăzute, sau aparținând unor millesime mai vechi, cu stocuri limitate și valoroase – adesea existând o legătură și cu calitatea excepțională a millesime-ului respectiv;
  2. Influența punctajelor criticilor de vin și a ghidurilor, a premiilor din concursurile internaționale reputate fac uneori ca prețul vinului să explodeze.

Prețul unui vin este influențat și de costurile directe, după cum urmează:

  • De producție – cu cât este mai mare producția de struguri la hectar, cu atât prețul final va fi mai mic.
  • De recoltare – strict manuală, cu lucrători susținuți de frânghii, pentru pantele extreme (ex. Mosel, Condrieu) va avea un cost mult mai mare decât al recoltării mecanizate, pe un teren plan.
  • De maturare – costul timpului, adică anii de imobilizare (minim 18 luni, uneori și 10 ani, în Champagne), costul butoaielor în care fermentează sau se maturează vinul. Un vin tânăr va costa mai puțin decât un vin maturat.
  • De ambalare – sticlă, dop, capișon, etichete, lăzi.

”Un vin care costă în jur de 75 lei (15 euro) trebuie să provină în mod evident dintr-un suc de struguri mai concentrat, fiind mai intens, mai savuros, mai încântător.”

Costul numelui, al apelației și al regiunii viticole

Un hectar din cea mai scumpă parcelă de vie din lume, Romanee-Conti, se evaluează prin calcule indirecte, raportate la prețul vinului, la o valoare de piață de 1,4 miliarde de euro, sau 2,3 miliarde de euro pentru toată parcela de 1,63 hectare.

Putem spune că valoarea terenului influențează prețul vinului? NU! Romanee – Conti este considerat cel mai scump vin din lume – ultimele ediții fiind evaluate la mii de euro; în anul 2018, la o licitație Sotheby’s, prețul a ajuns la 558 000 de dolari pentru o piesă din 1945.

Stabilirea prețului unei sticle de vin ar trebui să reflecte o anumită calitate, după cum urmează:

  • Între 25 – 40 lei – vinuri simple, corecte și ușor de băut – iberice, Languedoc, Bordeaux, Loire
  • Între 40 – 74 lei – se situează vinurile de apelație, cu caracter, din mai toate regiunile Franței, Italiei și ale lumii.
  • Între 74 – 295 lei – majoritatea marilor vinuri, inclusiv Champagne. Vinuri pentru păstrat, pentru savurat ca atare, sau pentru asocieri gastronomice. Calitatea și nivelul de satisfacție crește parcă linear, cu fiecare leu în plus.
  • Între 295 – 590 lei – creșterea în calitate nu mai este atât de lineară, însă sunt vinuri mari, din apelații rare și prestigioase, pentru care trebuie să plătești mai mult.
  • Peste 590 lei – este doar un preț speculativ.

” Nu cred că trebuie să fii cunoscător ca să realizezi că un vin de 2 400 de euro nu poate fi de 24 de ori mai bun decât un vin de 100 de euro”.

 

Pivot Noir vine cu o selecție unică de vinuri din străinătate și vă pune la dispoziție două tipuri de abonamente anuale.

Alege ABONAMENTUL care ți se potrivește prin accesarea următorului link: https://pivotnoir.ro/abonamente-vinuri/