Workshop-uri de educație sau de nutriție, sesiuni de masaj, experiențe multisenzoriale de tipul degustărilor de branzeturi sau de înghețată organizate de proprietarii de clădiri de birouri pentru crearea unui mediu de lucru care să încurajeze reîntoarcerea la birou, sunt printre cele mai apreciate de angajați. Bugetul alocat acestui tip de acțiuni poate ajunge la 10.000 de euro/an/clădire, sumă care are un impact nesemnificativ asupra veniturilor obținute de proprietari din închirierea acestor clădiri.
Compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox a lansat anul trecut o linie de business, Community Services, parte a departamentului de Asset Services, care se adresează proprietarilor de clădiri de birouri, și care are ca obiectiv crearea și implementarea de programe si evenimente precum și identificarea de instrumente menite să sustină companiile chiriașe în demersurile și strategiile de a atrage și a reține angajații în birouri.
De la lansarea acestei linii de business, Cushman & Wakefield Echinox a reușit să implementeze aceste tipuri de servicii în clădiri de birouri din București, cu o suprafață de circa 150.000 metri pătrați și care acomodează până la 15.000 de angajați.
Potrivit unui sondaj realizat în rândul angajaților din aceste clădiri de birouri, cei mai mulți își doresc astfel de acțiuni o dată pe lună. Evenimentele tematice și sezoniere, sampling-urile de produse, workshop-urile de dezvoltare personală și educație, competițiile cu premii sunt cele mai apreciate de către angajați, mai puțin interes fiind pentru activitățile sportive. Același sondaj a arătat faptul că angajații vor să aibă în clădirile în care lucrează cafenea, restaurant, centru de fitness, dar și farmacie.
Tipuri de evenimente și activități ar fi de interes pentru angajați
Mihaela Petruescu, Head of Asset Services Cushman & Wakefield Echinox: ”Majoritatea angajaților din clădirile de birouri are libertatea de a opta unde lucrează. Este evident că opțiunea cu cel mai rapid beneficiu de termen scurt pentru aceștia este să lucreze de acasă pentru a economisi timp și bani cu deplasarea către birou. Din această perspectivă proprietarii de clădiri de birouri, dar și chiriașii au înțeles că spațiul de lucru trebuie să fie cât mai atrăgător și să ofere experiențe pe care angajații nu le pot obține dacă lucrează de acasă sau de la o cafenea. Scopul acțiunilor noastre este să sprijinim proprietarii pentru menținerea unui nivel de satisfacție cât mai ridicat al ocupanților de spații, să venim cu argumente suplimentare care să îi susțină în negocierile de prelungire sau de atragere de noi chiriași și, în egală măsură, să contribuim la strategiile companiilor de a încuraja munca de la birou.”
Trendul este de a crea evenimente cât mai inedite pentru angajați, atât direct de către companii cât și de către proprietari: de ex. Make Food No Waste workshop prin care învățăm să reducem risipa alimentară, Book Club prin care se încurajează lectura și descoperirea de noi cunoștințe împreună. Noi evenimente inedite vor fi lansate anul acesta alături de partenerii noștri și ne bucurăm să aducem atât expertiza cât și multă creativitate în fiecare acțiune pe care o implementăm.
Aceste inițiative completează gama de măsuri pe care proprietarii le adoptă pentru a atrage și reține chiriașii, precum diverse facilități și stimulente, și pe care chiriașii le iau pentru a încuraja angajații să lucreze cât mai mult de la birou, cum ar fi reamenajarea spațiilor astfel încât să includă zone de socializare și de lucru în echipă, să ofere un mediu prietenos cu mediul și cu sănătatea angajaților etc.
Servicii conexe pe care angajații le doresc în clădirile de birouri
În acest context, organizarea de evenimente va deveni o normă, și nu doar pentru proprietarii de clădiri de birouri, ci și pentru cei care dețin parcuri de logistică și industriale, care acomodează de asemenea un număr semnificativ de angajați. Această tendință este deja prezentă în țările din regiune și interesul proprietarilor de a implementa strategii de marketing și PR digital sau clasic crește în fiecare an. Noile abordări pe care le vedem în regiune de tipul acționării ca un integrator de servicii oferă încredere proprietarilor ca evenimemnte și acțiunile implementate vor avea succes. Toate aceste noi strategii au sursa de inspirație zona de retail, unde marketingul este un element definitoriu în viața unui centru comercial.
Diana Vasile, Community Manager Cushman & Wakefield Echinox: „Dacă ne uităm la numărul de participanți, cele mai apreciate evenimente sunt pe departe cele de educație financiară, degustările de diverse produse și sesiunile de masaj, însă vedem un interes crescut și pentru cele de nutriție, sesiuni de yoga sau de fitness. Costul acestor evenimente este suportat exclusiv de către proprietarii clădirilor, fiind o facilitate pe care o acordă chiriașilor pentru a-i reține în proiect, și pentru a-i susține în eforturile de a readuce angajații în birouri”.