Oana Botolan, Managing Partner, CTeam Romania, a deschis cea de-a doua sesiune a Conferinței Magnetico Galați – Brăila vorbind despre directiva privind transparența salarială: „Este important să ne pregătim și să ne facem temele până în 2026, ca să ne coste cât mai puțin, să existe un impact cât mai mic. Dacă vezi zonele unde mai ai ceva de reglat în ceea ce privește diferențele de compensare, ai timp să rezolvi lucrurile. Cu cât ne apucăm mai din timp și vedem ce avem de făcut, cu atât poate fi mai ușor. Toate țările din UE sunt obligate să transpună în legislația locală. România nu are încă un proiect de lege. Partea de nord a Belgiei este cea care a transpus deja în legislație, iar în țările nordice transparența este o chestiune destul de uzuală. Am întâlnit senzația că această directivă se va aplica doar companiilor mari, însă se aplică tuturor angajatorilor, chiar și celor cu 3 angajați. Directiva nu se referă doar la salariul de bază, ci vizează tot pachetul de compensare. În ceea ce privește anunțurile de angajare, va trebui publicat salariul sau măcar range-ul respectivului post. Doar că, în momentul în care e publicat intervalul salarial, ar fi bine să anunțăm colegii din companie cum se stabilesc grilele. Vorbim despre dreptul la informare – fiecare angajat va avea dreptul, cel puțin o dată pe an, să vină și să solicite informații privind pachetul lui de compensare și beneficii, comparat cu media salariilor și compensării colegilor care fac aceeași muncă sau muncă cu valoare egală în organizație. Cea mai importantă este partea de evaluare a posturilor și definirea a ceea ce presupune munca cu valoare egală în companie”, a explicat ea.

Luiza Banyai, Member of Romanian Council Board, Romanian Diversity Charter, People Experience Expert & Companies Transformation Advisor, a adus în discuție cum pot liderii să creeze un spațiu sigur la locul de muncă pentru toată lumea.

Vă recomand să mergeți la angajații voștri Gen Z și să vedeți de ce au nevoie. Au trecut prin pandemie și au fost izolați, nu știu cum să comunice. Noi avem nevoie de siguranță, nu de control. Fiți atenți la aceste generații și uitați-vă atât din perspectiva reward-ului, cât și a beneficiilor, și vedeți ce le puteți oferi și cum puteți merge spre ei. Folosiți reverse mentoring – aveți nevoie de reskilling, aveți nevoie să pregătiți emoțional personalul. Atunci când sunt forțat să mă reorientez, intervine frica. De aceea, trebuie să integrăm reskilling-ul în strategie și să nu mai tăiem din bugetele de L&D. Trebuie să îi mai învățăm pe manageri că oamenii au nevoie de contribuție, de impact, de conectare și de recunoaștere. Dacă nu mai simt utilitatea și impactul muncii mele, nu mă voi simți semnificativ. Dacă nu mă conectez și nu primesc recunoaștere, mă voi simți invizibil. Oamenii vor să înțeleagă că au fost văzuți, că există. Cele patru elemente mă ajută să mă simt în siguranță. Astfel, nu or să mai apară conflicte – ele apar, de obicei, din nesiguranță și din ego. Totodată, experiența trecută influențează percepția. Percepțiile diferă și, de aceea, este important să ajutați oamenii, în procesele de transformare, să înțeleagă cine sunt.”

Un alt subiect abordat în cadrul acestei sesiuni a vizat Stay Interview-ul ca instrument de analiză a satisfacției angajaților și care le permite oamenilor din departamentul de HR să primească feedback onest. Astfel, Leonard Rizoiu, Fondator & General Manager, leoHR, a precizat: „Ce reiese din Stay Interview sunt date care ne ajută să construim și să consolidăm, să șlefuim o cultură organizațională bună. Este un instrument care este greu de implementat – trebuie să faci multă educație, însă ne oferă un cadru structurat și confidențial pentru colectarea feedback-ului valoros din partea angajaților. Nu arătăm cu degetul – căutăm soluții, căutăm răspunsuri. Am făcut o analiză pentru a vedea cum stau lucrurile. În partea noastră a Europei, teama de represalii este foarte prezentă; oamenii își pun o mască atunci când dau un feedback managerului. Acest instrument ne ajută să înțelegem mai clar dinamica angajaților, ne ajută să îmbunătățim retenția, să îmbunătățim imaginea de angajator, să luăm decizii bazate pe date și să ne adaptăm la dinamica pieței. Ne dorim să avem o înțelegere a culturii noastre organizaționale. Oamenii se tem să dea un feedback, indiferent de deschisă este ușa managerului. HR-ul nu se face din birou, ci dintre oameni.

 

Specialiști locali din departamentul de Resurse Umane s-au reunit, pe 8 octombrie 2025, la prima ediție a proiectului „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices” organizată în regiunea Galați-Brăila. Conferința a adus pe scenă, la Alma Health & Spa Retreat, 14 profesioniști din domeniu, dintre care opt ai unor companii-cheie ale regiunii, pentru a discuta despre provocările cu care se confruntă organizațiile în atragerea de talente și ce poate face HR-ul pentru a păstra angajații motivați și implicați la locul de muncă.

„MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices” este un proiect realizat de BusinessMark, ce a continuat la Brașov (16 octombrie) și Oradea (23 octombrie), urmând apoi a fi găzduit de Timișoara (12 noiembrie, Iulius Congress Hall) și Sibiu (26 noiembrie, Hotel Ramada).

Portalurile EventsMax.ro și GlobalHRManager.ro sunt parteneri de comunicare pentru evenimentele BusinessMark.