În parte a a doua a evenimentului evenimentului CFO Conference, de pe 30 martie, discuțiile au pornit de la ideea de leadeship la nivelul departamentelor financiare.

”Un lider e acea persoană care își valorifică echipa pe care o conduce. Liderii adevărați nu creează adepți, ci alți lideri. Un lider are tăria să acționeze și își asumă efectele. Acționează și motivează, creează acea viziune care îi motivează și pe ceilalți. În plus, un CFO e foarte motivat să atingă obiectivele companiei. El trebuie să creeze un mediu de calm și echilibru. Un CFO are mereu un plan B sau chiar C la dispoziție. În timp, CFO-ul a venit mult mai aproape de client. Apoi, este implicat în transformarea digitală pentru că înțelege că procesele actuale sunt vechi, iar pentru a rămâne relevant trebuie lucrat cu datele care sunt mult mai multe.  Sunt mai multe tipuri de date- date financiare și calitative. Cred că CFO-ul ar trebui să împingă în departament utilizarea și de aceste date nefinanciare” , a spus Alexandru Nomicos, Director Financiar, Bergenbier.

Adriana Matache, Director General Adjunct si CFO Allianz-Tiriac Asigurari, a atras atenția asupra schimbării rolului CFO-ului din unul ”retrospective” în unul ”prospective”:  ”Rolul CFO-ului s-a mutat în zona de anticipare a evenimentelor și a impactului riscurilor.  În asigurări suntem specialiști în a vedea riscurile și a anticipa impactul. Aria financiară este un motor în zona de transformare. Asta s-a întâmplat mult în ultimii doi ani, când  transformarea a fost evidentă, iar aria financiară a făcut un pas înainte și a arătat organizației care e direcția. Aria financiară este mult mai implicată la orice decizie luată la nivel de companie. Tema datelor este veche. Ne concentrăm în ultima vreme pe cât de rapid sunt acestea accesibile pentru noi. Acum vrem să le extragem rapid. Apoi, cum folosim aceste date pentru a prezice viitorul? Avem modele analitice pentru a face prognoze mai bune pentru viitor. Pentru a putea gestiona resursele unei companii în mod corect trebuie să cunoaștem foarte bine procesele și modul de organizare al companiei. Trebuie să înțelegem ce este în spate pentru a gestiona resursele.”

În aceeași notă, Adrian Tudoscă, Regional Finance Director–Healthcare & Diagnostic Services, Medicover România & Diagnostic Services, Medicover SEE, a punctat: Am făcut schimbarea din <<retrospective looking>> în <<prospective looking>>. Noi suntem un lanț la nivel organizațional. Nu este un clișeu. Ar trebui să facilităm o interacțiune corectă și să ajutăm la o interpretare corectă a tuturor scenariilor. Guvernanța vine în atribuția CFO-ului și este un pilon important. Cred că multe companii din România au pierdut startul în procesul automatizării. Acum 10-15 ani multe companii explorau shared service-ul. România devenea un hub la acest nivel. Gândirea short term ne-a împiedicat să luăm niște decizii mai din timp. Business-urile noastre s-au dublat în ultimii ani, timp în care departamentul financiar a rămas oarecum stabil. Am reușit să automatizăm multe din activitățile redundante. Cu aceeași structură de cost și de personal reușim să gestionăm un business de două ori mai mare printr-o investiție ce ține mai degrabă de igienizare, efectiv. Dintr-un exercițiu financiar rece, multe companii au ratat startul. Unul dintre rolurile noastre active ar fi să promovăm utilizarea datelor în companie. Apropo de data, datele sunt total nefolositoare dacă nu știm operațional ce se întâmplă. Mergeți în magazine, în depozite, peste tot pentru a înțelege procesele, ieșiți din birou.”

Despre importanța digitalizării, dar și despre procesul de lucru cu datele, de gestiune a acestora a comentat Diana Sipos, CFO, Atos RomâniaRolul CFO-ului în digitalizare este foarte mare. Noi avem acces rapid la noile tehnologii. Rolul CFO-ului este de a fi un promotor al digitalizării pentru eficientizare și reducere a costurilor. Vedem mai mult control asupra zonei de riscuri și vedem și benficiile utilizării datelor în partea de analiză și predicție. În organizație avem acum acces la foarte multe date. Câteodată ne pierdem în ele. Cu cât procesele sunt mai automatizate și generează multe intrări, cu atât nu mai vedem pădurea de copaci. Este nevoie să dezvoltăm anumite aptitudini de sinteză și analiză în cadrul departamentelor financiare și ale departamentelor de suport, de operațiuni. Este zona pe care AI încă nu ne-o poate lua, aceea de a înțelege ce anume ne spun datele. Nu există o cheie simplă a succesului. Cum facem upskilling pentru a dezvolta aceste aptitudini? Tind să spun că noi, în România avem o problemă încă din școală, unde nu se încurajează gândirea critică și analitică. Este un efort colectiv pe care noi, ca angajatori, trebuie să îl facem pentru a ridica nivelul resurselor umane pe această zonă.”

Pe 30 martie 2022, la Hotel Marmorosch din București și online, pe platforma MyConnector, a avut loc cea de a patra ediție a evenimentului CFO Conference, organizat de BusinessMark. Evenimentul a reunit peste 200 de speakeri și participanți, prezenți atât virtual, cât și ”in-person”. Înregistrarea conferinței este disponibilă on demand pe site-ul BusinessMark.