 Ultima parte a Conferinței Magnetico Galați – Brăila a fost dedicată unui panel la care au participat: Emilia Constantinescu (VARD SHIPYARDS ROMANIA – șantierul naval din Brăila), Bianca Mocanu (Al Dahra Agricost), Alina Donici (Artesana), Oana Marcu (Criomec SA) și Larisa Faica (Alma Health & Spa Retreat – Eldomir Group).
Ultima parte a Conferinței Magnetico Galați – Brăila a fost dedicată unui panel la care au participat: Emilia Constantinescu (VARD SHIPYARDS ROMANIA – șantierul naval din Brăila), Bianca Mocanu (Al Dahra Agricost), Alina Donici (Artesana), Oana Marcu (Criomec SA) și Larisa Faica (Alma Health & Spa Retreat – Eldomir Group).
Unul dintre subiectele abordate a vizat necesitatea ca organizațiile să investească în skill-uri tehnice, pentru a asigura continuitatea unor roluri, prin programe educaționale specifice. „Sunt două lucruri foarte importante la care ne uităm: bunul simț și dorința de a învăța și de a crește. În 80% din cazuri, vezi din atitudinea persoanei cât de interesat este de un rol. Observăm o dorință de învățare și, cei care își doresc, ajung și cresc. Cred că poate oricine să învețe, dacă își dorește suficient de mult. Dacă vorbim de producție, căutăm oameni care au terminat industria alimentară, dar îi luăm imediat de pe băncile facultății – vorbim despre tineri care își doresc foarte mult să învețe. Se lucrează mult mai mult cu laptele neomogenizat – tehnologii noștri chiar sunt niște artizani; ei lucrează cu fiecare lot în parte. Oamenii noștri trebuie să urmărească niște parametri și să fie cu ochii tot timpul pe acel produs. Este mult mai complicat și, atunci, ne-am lovit de chestiunea în care oamenii ne-au atras atenția că este foarte complicat ce facem. Nu e ușor nici să îi înveți – este un proces și trebuie să fie deschiși. Ne uităm la cei tineri și alegem să îi învățăm încă din facultate, neavând alte experiențe. De obicei, îi corporații este un anumit ritm de muncă, sunt anumite proceduri de lucru, însă în industria noastră este o altfel de dinamică. Trebuie să fii antrenat în direcția unei dinamici foarte mari”, a spus Alina Donici, Managing Partner, Artesana.
Oana Marcu, Human Resources Manager, Criomec SA., a precizat: „Aveam nevoie de sudori, lăcătuși, electricieni. De aceea, am lansat cursuri certificate, i-am pregătit noi – am luat tineri ieșiți de pe băncile școlii și i-am format la locul de muncă. Astfel, din 110 persoane cu care am făcut cursuri, 75 dintre ei au rămas în interiorul companiei. Sunt calificați, îi cunoaștem și vorbim foarte mult cu ei. Încercăm să fim atenți la nevoile lor, să avem un dialog față în față. Având șantiere externe, foarte mulți sunt detașați transnațional, ceea ce este foarte provocator. Cu toate acestea, încercăm să le oferim toate condițiile, să fim acolo pentru ei, să fim atenți și loiali. Loialitatea nu mai este doar despre bonusuri, ci să oferim tot ce putem noi, să îi ajutăm cât să vină, să învețe, să muncească.
Ne uităm la gradul de adaptabilitate și lucrul în echipă. Dacă nu reușesc să lucreze bine în echipă, să fie atenți, nu au cum să fie extraordinari în ceea ce fac. Proiectele noastre sunt destul de ample și complexe, necesită respectarea unor standarde înalte. Chiar dacă au un CV extraordinar, dacă nu reușesc să se adapteze, să lucreze în echipă, nu avem cum să livrăm la timp.”
La rândul său, Emilia Constantinescu, Vice President Human Resources, VARD SHIPYARDS ROMANIA – șantierul naval din Brăila, a adăugat: „Suntem un șantier naval, iar 80% din forța de muncă este reprezentată de muncitori. Avem aproape 20% turnover pe an – pierdem anual aproape 300 de oameni și angajăm tot atât de mulți, iar când avem target de creștere a angajaților, este foarte provocator. Avem echipe întregi implicate în acest proces. Avem și lucrători străini. Echipele noastre au vârste diverse: de la 17 ani și până la pensionari. Tot mai mulți dintre angajații noștri care ies la pensie doresc reangajarea. Vapoarele nu se fac în birouri, ci în hale de producție. Ne bucurăm că avem și colaborări cu licee tehnologice, facultăți, pentru că avem o multitudine de roluri și avem nevoie de oameni pregătiți. Avem și roluri pe care trebuie să le creștem în șantier, cum ar fi rolul de creștere a strategiei de fabricație. Pe un astfel de rol trebuie să avem oameni extrem de bine pregătiți. Investim foarte mult în oameni. Apetitul tinerilor pentru muncile manuale este din ce în ce mai scăzut, astfel că ne dorim să atragem. Cel mai mare turnover este în categoria 17 – 35 ani. Pentru fiecare generație de angajați, nevoile sunt altele, dorința de dezvoltare profesională este alta. Pentru cei 80% din angajații noștri, contează extraordinar de mult stabilitatea locului de muncă și a venitului lunar pentru că, de multe ori, nu susținem doar un angajat, ci o întreagă familie. Vrem ca oamenii să aibă încredere în noi, să vadă din partea noastră deschidere.”
„Ne dorim să facem agricultura din nou atractivă – căutăm persoane pasionate să petreacă timpul în aer liber. Sunt oameni care sunt deschiși și mai predispuși la o astfel de activitate. Pe zona de white collars, care este foarte dinamică, vorbim de o complexitate foarte mare. Oamenii trebuie să fie flexibili, iar reziliența este un must. Altfel nu reușești să faci față unui business complex. Este nevoie de o adaptare rapidă la piața în continuă schimbare. Ce ne face pe noi magnetici este faptul că nu ne plictisim unii cu ceilalți; avem o comunitate frumoasă, rezilientă. Învățăm unii de la ceilalți. Este important, ca oameni de HR, să înțelegem ce le place candidaților – să punctăm acele elemente atunci când ne ducem cu oferta de lucru sau cu locul vacant către exterior. Să înțeleagă oamenii ce câștigă dacă vin la noi. Abordarea în această direcție am făcut-o mai structurat, astfel încât am creat un ghid de interviu, care are în componența sa criterii prin care departajăm candidații. În cadrul ghidului, sunt și întrebări pentru a verifica integrarea candidatului în cultura organizațională și adaptarea la valorile noastre. Ne uităm ca aceste valori să fie integrate în mindset-ul candidatului, dar le analizăm și în cadrul evaluării anuale de performanță. Este important că avem acest pas, care aduce un impact și care crește acest nivel de focus pe valorile organizaționale”, a intervenit, la rândul său, Bianca Mocanu, People & Culture Director, Al Dahra Agricost.
În completare, Larisa Faica, Head of Sales and Business Development, Alma Health & Spa Retreat – Eldomir Group, a fost de părere că: „Principala noastră provocare este legată de percepția asupra oportunităților de dezvoltare. Mulți candidați aleg destinații cu un flux mai mare de turiști, însă noi mizăm pe faptul că nu oferim doar un mediu de lucru, ci o experiență completă, bazată pe încredere, pe stabilitate, pe loialitate. În viitor, se va pune foarte mult accent pe autenticitate, pe experiența de muncă. Angajații vor căuta angajatori care să le ofere flexibilitate, oportunități de dezvoltare și un echilibru între viața personală și profesională. Credem cu tărie că work-life balance-ul va fi cheia succesului, astfel încât să ai rezultate fără să lucrezi până la epuizare. Încurajăm oamenii să aibă echilibru în viața personală, astfel încât să poată face performanță și în viața profesională.
Industria ospitalității este o industrie a interacțiunii umane, iar cultura organizațională pornește de la satisfacția angajatului, pentru că el influențează serviciul pe care îl oferim, mai departe, clienților. Elementul central ar trebui să îl reprezinte angajatul, nu clientul, iar liderii au un rol foarte important, pentru că ei dau tonul comportamentului organizațional. Liderul dă tonul valorilor care ajung, mai departe, prin intermediul middle management-ului, către echipe. Este important ca oamenii să fie empatici și să primească și să ofere feedback. Asta ne ajută să ne dezvoltăm ca indivizi, dar și să îmbunătățim serviciile oferite clienților noștri.”
Specialiști locali din departamentul de Resurse Umane s-au reunit, pe 8 octombrie 2025, la prima ediție a proiectului „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices” organizată în regiunea Galați-Brăila. Conferința a adus pe scenă, la Alma Health & Spa Retreat, 14 profesioniști din domeniu, dintre care opt ai unor companii-cheie ale regiunii, pentru a discuta despre provocările cu care se confruntă organizațiile în atragerea de talente și ce poate face HR-ul pentru a păstra angajații motivați și implicați la locul de muncă.
„MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices” este un proiect realizat de BusinessMark, ce a continuat la Brașov (16 octombrie) și Oradea (23 octombrie), urmând apoi a fi găzduit de Timișoara (12 noiembrie, Iulius Congress Hall) și Sibiu (26 noiembrie, Hotel Ramada).
Portalurile EventsMax.ro și GlobalHRManager.ro sunt parteneri de comunicare pentru evenimentele BusinessMark.
 
					 
			 
			 
			 
			