Cea de-a doua parte a conferinței „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices”, ce s-a desfășurat pe 22 noiembrie la Sibiu, a fost dedicată unui panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Ștefana Nardan Lăbușcă (Geiger Romania), Oana Ilie (Tazz), Delia Pușcă (AstorMueller), Ioana Micu (Wenglor Sensoric Group), Leonard Rizoiu (leoHR) și Andreea Soare (LANCO Romania).

Exit interviul joacă un rol foarte important în a înțelege ce nevoi au angajații și care sunt motivele din spatele plecărilor lor. Astfel, Andreea Soare, HR Manager, LANCO Romania, a precizat: „Pe partea de exit interview, noi avem o procedură ce vizează atât partea de white, cât și de blue collars. Motivele plecărilor colegilor din partea de blue țin de nivelul primar al piramidei: țin foarte mult la salariu și nu toți rezonează cu grila de beneficii. În ceea ce privește angajații white collars, aceștia părăsesc compania pentru că își pierd partea de încredere în managerul direct și din cauza career path-ului din companie. La noi funcționează foarte bine și social media, dar și postările targetate pe comunități. Totodată, avem un program de recomandări și observăm că se conturează o comunitate.

În acest context, Leonard Rizoiu, Fondator & General Manager, leoHR, a intervenit, precizând că: „Blue collars ne spun că rămân în cadrul companiilor pentru bani, pentru un mediu de lucru în care se simt în siguranță, în timp ce white collars vor, înainte de toate, oportunități de dezvoltare. Pe locul doi este componenta financiară, după care își doresc un mediu care să le respecte nevoia de work-life balance. În 2020-2021, nu s-a mai plecat în străinătate din cauza pandemiei, însă în acest moment ne confruntăm cu o mare provocare de a găsi nu doar white collars, ci și blue collars, care pleacă în străinătate. Ei caută o mai bună infrastructură, mai multe oportunități pentru copiii lor, un nivel de trai mai ridicat. Nu este vorba despre job hopping de la o companie la alta, ci blue collars pleacă mai ales din cauza mediului de lucru. Pandemia ne-a făcut să realizăm că banii nu mai sunt prioritatea numărul 1. Blue collars pleacă în medii de lucru stabile și în companii care, în perioade dificile, au fost cu adevărat interesate de oameni. White collars au nevoie de un parcurs profesional unde să simtă că abilitățile lor să fie puse în valoare, inclusiv limbile străine.”

În continuare, Ștefana Nardan Lăbușcă, HR Director, Geiger Romania, a adăugat: „Începem să resimțim trendul plecărilor în străinătate, însă sunt în număr mai mic față de perioada dinainte de pandemie. Noi am făcut un sondaj prin care ne-am dat seama că oamenii își doresc să nu mai fie departe de familie, așa încât preferă să rămână în țară. Cu toate acestea în domeniul construcții, nu prea se mai formează specialiști, așa încât ne luptăm pe aceeași forță de muncă. Astfel încât dacă toate firmele de construcții din România ar lucra pe proiectele de infrastructură demarate, nu ar exista destulă forță de muncă pentru finalizarea lor. Iar cei plecați din România nu își mai doresc să se întoarcă.”

„MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices” este un proiect BusinessMark. Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro,  GlobalManager.roGlobalHRManager.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.