Pentru mine ca Manager este vital ca echipa mea să fie într-o stare psiho-emoțională foarte bună, în primul rând pentru că vreau să mă înconjor de oameni care pot lucra la capacitatea lor maximă cu usurință și cât mai natural, și în al 2-lea rând pentru că acest aspect este în strânsă legătură cu performanța lor și implicit cu rezultatele livrate la nivel de echipă”, spune Tatiana Ilin (Moțatu), EMEA Recruitment Manager, RPO Client Accounts – ADP, în interviul acordat platformei GlobalHRManager.ro.

Aceasta adaugă că, în ultimii ani, a întâlnit din ce în ce mai mulți oameni afectați de burnout, anxietate severă, schimbări bruște de comportement, oameni de altfel foarte competenți, cu o experiență solidă în spate, persoane pe care nu ți le-ai fi imaginat vreodată în această ipostază. Din păcate, cauza este chiar job-ul și de multe ori nu activitatea în sine, ci oamenii cu care trebuie să lucreze, să interacționeze, mediul în care lucrează și managerul căruia îi raportează – s-au făcut suficiente studii în care s-a dovedit deja că oamenii părăsesc managerul, nu compania. Tocmai de aceea eu încerc să ofer foarte multă atenție acestui aspect și mă asigur că echipa mea beneficiază de acel « Psichological safety feeling » la locul de muncă pe care în ziua de azi toți îl căutăm, aspect care a ajuns să fie mai important decât pachetul salarial.

Tatiana Ilin adaugă că atunci când a condus echipele care făceau partea de Payroll pentru companiile din Franța (o activate foarte complexă de altfel, payroll-ul francez fiind unul dintre cele mai grele din lume, după Italia), a reușit să aibă 95% retenție în echipă, rata de turnover fiind aproape inexistentă. Ce vreau să spun prin asta este că indiferent cât de grea este activitatea, reușești să faci față dacă lucrezi într-un mediu de lucru adecvat și ai parte de un manager și o echipă care te suștin și te încurajează. Ca și în sportul de performanță, sănătatea psiho-emoțională face diferența, oricât de talentat ești, așa că întotdeauna mă voi asigura că echipa mea este în cea mai bună formă psihică, pentru că numai așa pot să obțin rezultate și să am oamenii 100% motivați și implicați.

 

Diversitatea și incluziunea sunt reprezentative pentru ADP, acestea fac parte din ADN-ul companiei

Întrebată cum promovează diversitatea și incluziunea în organizația sa, Tatiana Ilin explică faptul că la ADP este încurajat un mediu incluziv care apreciază și îmbrășișează perspective diverse, deoarece acesta produce cele mai bune idei.

De aceea, ne străduim continuu să creăm un spațiu în care toți sunt apreciați pentru individualitatea lor unică. Iar acest lucru începe chiar din departamentul de recrutare. Pe lângă workshop-uri despre ce înseamnă diversitate și incluziune destinate tuturor angajaților, ADP a dedicat și o sesiune specială recrutorilor ca să-i ajute în cautarea talentelor neținând cont de rasă, etnie, naționalitate, vârsta, orientare sexuală, identitatea și expresia de gen, statutul de veteran și dizabilități. De asemenea, ADP este recunoscută în USA pentru aceste acțiuni, primind deja diverese premii în acest sens : America’s  Best Employers for Diversity, Best Place to work for LGBT Equality, Military friendly Employer, Best Companies for Multicultural Women.

Fiind vorba despre o companie multinațională, la ADP cultura organizațională și valorile acesteia sunt valabile pentru orice angajat, indiferent de țara în care lucrează, prin urmare își dorește să-și extindă renumele și în România în aceeași măsură.

Deși România nu a ajuns încă la nivelul celor din USA la categoria de Diversitate și Incluziune, ADP are o contribuție majoră pe piața românească prin adoptarea acestor măsuri, acestea regăsindu-se mai ales în valorile companiei, cea mai puternică fiind cea de «Each person counts». De asemenea, ținem foarte mult și la «Pay equity» ceea ce înseamnă că ne asigurăm că nu există «gap-uri» salariale între femei și bărbați în companie pe posturi similare“, explică interlocutoarea nastră.

Programele de internship și campaniile de promovare ADP prin valorile care o reprezintă ajută compania să atragă cât mai multe femei în domeniul IT. De exemplu, în Marea Britanie, Franța, Polonia, Italia, Spania, Germania este derulat anual un program în care sunt angajați proaspăt absolvenți de universități tehnice, pentru a le oferi un training de 6 săptămâni pentru tool-urile dezvoltate de ADP cu posibilitatea obținerii unui contract la finalul stagiului.

Atunci când recrutăm pentru acest program, focusul nostru este cu precădere pe diversitatea candidaților, promovând programul în cadrul mai multor universități de profil și în zone cât mai diverse. Diversitatea și incluziunea sunt reprezentative pentru ADP, acestea fac parte din ADN-ul companiei, din valorile acesteia și cea mai mare promovoare a acestora o reprezintă angajații înșisi care împărtășesc aceste valori”, subliniază Tatiana Ilin.

În ceea ce privește integrarea aplicațiilor de Inteligență Artificială în procesele de resurse umane, ea menționează că ADP fiind o companie de HR multinațională, focusul este întotdeauna pe automatizare, inovație și eficientizarea proceselor.

De exemplu, pentru departamentul de Recrutare am implementat în USA și Canada un tool numit VidCruiter care are ca scop să facă un prim screening call cu candidații: aceștia răspund la câteva întrebări pre-selectate folosind video-call-ul oricând doresc, eliminând astfel orice barieră legată de fusul orar sau disponibilitate, iar recrutorul poate să consulte video-interviurile și să aleagă candidații potrivi’i pentru live interview mult mai ușor și în orice moment al zilei.  Practic, reducem timpul petrecut în etapa de screening, îmbunătățim calitatea procesului de intervievare atât pentru noi cât și pentru candidați și reducem costurile per FTE prin alocarea unui număr mai mic de recrutori pentru rolurile dechise. În urma succesului avut, acesta urmează să fie implementat și în regiunea EMEA.

 

Când ajunge să-ți placă ceea ce faci și ești mulțumit cu job-ul tău și echipa ta, șansele să vrei să pleci scad considerabil

O altă temă de permanentă actualitate în zona resurselor umane este cea legată de modalitățile prin care pot fi reținuți în compania angajații valoroși.

“Acest subiect este într-adevăr un «pain point» pentru majoritatea multinaționalelor, corporațiilor. Întotdeauna reținerea angajaților valoroși și loiali este cel mai challenging pentru un manager, deoarece de multe ori nu dispui de toate resursele necesare pentru a-i motiva și a-i păstra, și aici nu mă refer numai la partea salarială, ci și la oportunitățile de training pe care le are o companie și mai nou, de când cu pandemia, și la modul de lucru hybrid/remote pe care îl propune o companie și care face parte din politica companiei, deci care nu poate fi negociat deloc”.

În cazul său, Tatiana Ilin spune că încearcă de fiecare dată să compenseze lipsa unor beneficii cu construirea unei relații cât mai bune cu echipa sa. Mai exact, se asigură că îi cunoaște nevoile și aspirațiile profesionale individuale și oferă cât mai multă transparență legată de activitate și de planurile de viitor (acolo unde i se permite), astfel încât să obțină și ea la rândul ei același nivel de vizibilitate și transparență din partea echipei. De asemenea, a implementat un survey care se transmite trimestrial către echipă și care măsoara nivelul de engagement al membrilor acesteia, răspunzând la câteva întrebări legate de viitorul lor în companie. Acesta o ajută să monitorizeze nivelul de engagement per echipă într-un timp real și să ia măsuri din timp.

Fiind un mare fan al speaker-ului motivațional Marcus Buckingham, încerc de fiecare dată să aplic principiile lui inovative de leadership, să-i ofer echipei mele o abordare nouă, diferită de alte companii care încă funcționează după reguli stricte, tradiționale, deci practic încerc să-i ofer un mediu mai atractiv aici. Mai exact, încerc să mă concentrez doar pe părțile bune/calitățile celor din echipă și mai puțin pe punctele slabe, și același lucru îl fac și când atribui task-uri în echipă. Astfel, îi ajut să exceleze în felul lor unic și în același timp mă asigur că fiecare membru din echipa mea reușeste să facă măcar un lucru pe care îl îndrăgește în activitatea de zi cu zi. Când ajunge să-ți placă ceea ce faci și ești mulțumit cu job-ul tău și echipa ta, șansele să vrei să pleci scad considerabil“, conchide Tatiana Ilin.