Transformarea digitală şi-a recâştigat poziţia de prioritate strategică principală pentru companiile din întreaga lume, iar revirimentul iniţiativelor digitale este impulsionat în mare parte de progresele în inteligenţa artificială (AI), care remodelează atât operaţiunile interne, cât şi procesele orientate către clienţi, conform studiului „CxO Priorities 2024”, realizat de Horvath, firmă globală de consultanţă în management.
Intitulată „Rebalance your Organization towards a Digital, Deglobalized and Dynamic World” (Reechilibraţi-vă organizaţia pentru o lume digitală, deglobalizată şi dinamică), ediţia din acest an a implicat interviuri cu peste 770 de executivi din circa 30 de ţări, relevând câteva nevoi critice ale companiilor.
Între acestea, se numără, în primul rând, nevoia de a stabili modele operaţionale structurate şi de a dezvolta competenţe esenţiale în cadrul organizaţiilor lor. Rezultatele studiului arată că, deşi adoptarea AI se accelerează peste tot în lume, aproape jumătate dintre companii sunt încă în stadiile incipiente ale călătoriei lor în lumea AI, semnalând o oportunitate semnificativă pentru creştere şi inovare.
Nu mai puţin de 59% dintre executivii chestionaţi de Horvath se aşteaptă să atingă pragul de rentabilitate în privinţa investiţiilor în AI în anul 2026, deşi circa 50% dintre ei consideră companiile lor ca fiind de-abia în fazele iniţiale ale adoptării inteligenţei artificiale.
În al doilea rând, pentru a face faţă provocărilor actualului climat economic mondial, business-urile au nevoie de promovarea unor structuri organizaţionale agile, definirea unor noi abordări de leadership, încurajarea unei culturi a inovaţiei rapide şi a adaptabilităţii continue, implementarea unei infrastructuri IT extrem de securizate şi stabilirea unor lanţuri de aprovizionare robuste.
În al treilea rând, companiile îşi dezvoltă structuri transnaţionale, ceea ce înseamnă că generarea de valoare, inclusiv dezvoltarea de noi produse, se deplasează către pieţele aflate în creştere. Factorii cheie care influenţează această tendinţă includ lanţurile de aprovizionare optimizate, condiţiile favorabile de localizare şi eficienţa costurilor. Transformările de succes necesită redefinirea modelelor de guvernanţă şi colaborare între sediul central şi organizaţiile regionale, precum şi dezvoltarea de noi competenţe.
În ceea ce priveşte riscurile asociate tranziţiei spre o economie digitală, numărul de atacuri cibernetice a sporit în ultimele 12 luni, faţă de ediţia anterioară a studiului Horvath, cu creşteri semnificative în industrii precum cea a apărării (64%), retail (37%) şi prelucrarea metalelor şi minerit (36%). Cu toate acestea, gradul de conştientizare a acestor riscuri a crescut în toate industriile, ceea ce dus la respingerea cu succes a majorităţii acestor atacuri.
„Transformarea digitală, susţinută de AI, este acum mai importantă ca niciodată pentru companiile din întreaga lume, care doresc să-şi îmbunătăţească eficienţa operaţională, să îmbogăţească experienţele clienţilor şi să creeze noi modele de business. Organizaţiile care îmbrăţişează aceste schimbări şi investesc în capacităţi AI vor fi mai bine poziţionate să prospere într-un peisaj digital în continuă evoluţie, iar echipa Horvath este pregătită să susţină companiile şi executivii de top cu o competenţă vastă în modele de business, structuri organizaţionale, procese şi sisteme, pentru a-şi alinia cu succes organizaţiile pentru viitor”, a declarat Maria Boldor, Managing Director, Horvath România.