Aproape jumatate dintre romani isi gasesc un loc de munca prin conexiuni personale

– Peste jumatate dintre angajati (56%) au demisionat sau se gandesc la demisie, din cauza salariilor mici, raportate la cresterea costului vietii

– IT- ul, cel mai atractiv sector pentru angajati

– Bărbații apreciază un loc de muncă stabil din punct de vedere financiar iar femeile, posibilitatea de a munci de acasă

Castigatorii din acest an ai Randstad Romania Employer Brand Research, cea mai cuprinzatoare cercetare de brand de angajator din lume, au fost anuntati in cadrul galei Randstad Romania Employer Brand Awards. Microsoft este cel mai atractiv angajator, pentru al doilea an consecutiv, HP ocupa locul al doilea, iar IBM Romania se claseaza pe locul al treilea. IT-ul este cel mai atractiv sector de activitate pentru angajatii romani, in timp ce principalele criterii ale acestora, atunci cand aleg un loc de munca, dezvaluie o dinamica interesanta: pe langa salariu, care ramane preferatul incontestabil de mai multi ani, echilibrul dintre viata profesionala si cea personala a crescut in importanta, concurand direct cu evolutia in cariera, pentru locul 4.

„La editia din 2019, campionii brandului de angajator din Romania au pasit pentru prima data pe scena galei Randstad Employer Brand Awards. De atunci, studiul a capatat un loc binemeritat ca resursa valoroasa de solutii si tendinte in ceea ce priveste managementul resurselor umane, pe piata locala. Echipa Randstad Romania era formata din 40 de persoane, in acel an. Prima gala post-pandemie Randstad Romania Employer Brand Awards ne gaseste cu o echipa formidabila, al carei numar s-a triplat. Avem 120 de angajati si am ajuns la o prezenta puternica pe piata locala, cu servicii consolidate si diversificate. Ii felicitam pe castigatorii topului din acest an si le multumim pentru ca ofera exemple de bune practici si modele de succes pietei, contribuind la evolutia sa sanatoasa”, spune Mihaela Maranca, Country Manager Randstad Romania.

Potrivit Randstad Romania Employer Brand 2023, cele mai atractive companii din principalele sectoare de activitate sunt Microsoft (IT), HP (servicii), HAVI Logistics (logistica), Antibiotice (productie si distributie pharma), Nokia Networks (telecom), Robert Bosch (automotive), Philips (productie), Heineken Romania (FMCG), Oscar Downstream (petrol si gaze), ING Bank N.V., Amsterdam (finante), eMAG (retail).

„Cultura HP este ceea ce face din compania noastra un loc special – si am continuat sa ducem cultura HP la un alt nivel, care ne ajuta sa solidificam business-ul si sa ne investim oamenii cu incredere. In Romania, ne concentram pe a deveni un site digital, prin investitia in dezvoltarea abilitatilor digitale ale angajatilor nostri si prin atragerea rolurilor mai complexe din cadrul HP la nivel global. Am facut progrese semnificative in dezvoltarea angajatilor nostri, precum prioritizarea training-urilor de managementul schimbarii, Agile si certificarile tehnice pentru nivelurile non-management. Pentru manageri, am investit in abilitatile lor de leadership si in crearea de medii propice pentru inovatie si schimbare. Aliniat cu strategia noastra de CSR la nivel global, am incurajat si am creat oportunitati de voluntariat pentru angajatii nostri, incurajandu-i sa isi urmeze pasiunile in afara job-ului si sa contribuie la dezvoltarea intregii comunitati”, spune Raluca Gadiuta, Country HR Leader, HP Romania.

Angajatii romani considera ca sectorul IT este cel mai atractiv, insa in acelasi timp indicele de atractivitate a crescut in cazul tuturor industriilor. Companiile de IT se diferentiaza puternic de restul, fiind cu 10% mai populare decat organizatiile din cea de-a doua industrie din top, cea a serviciilor. FMCG pare sa revina printre preferintele angajatilor romani, dupa o scadere semnificativa in 2022.

Ce isi doresc angajatii, in 2023?

In Romania, principalii cinci factori care influenteaza alegerea locului de munca nu s-au schimbat in ultimii trei ani. Potrivit cercetarii Randstad, cel mai important este in continuare pachetul salarial atractiv, care este un motivator mai puternic pentru romani decat media europeana (indicele mediu european este de 154, cel romanesc este de 161. Indicele considera 100 ca valoare medie a importantei factorilor motivatori si o coreleaza cu indicatorii individuali). Al doilea aspect major este atmosfera placuta, care inregistreaza o mica diferenta fata de media europeana (Europa 140, Romania 148), ceea ce arata ca angajatii romani acorda atentie modului in care se simt la locul de munca si in care sunt tratati de managerul lor. In mediul economic imprevizibil, importanta stabilitatii financiare a angajatorului a crescut semnificativ comparativ cu anul trecut, iar fata de tarile europene chestionate, indicele din Romania este in crestere (Europa 109, Romania 142). Salariul nu este principala forta motivatoare in toate tarile de pe continent: in Germania, siguranta locului de munca, in Italia si Anglia, echilibrul dintre viata profesionala si cea personala, iar in Norvegia, atmosfera placuta de lucru se situeaza pe primul loc in acest an.

Pentru barbati, un loc de munca stabil din punct de vedere financiar si utilizarea tehnologiilor moderne sunt foarte importante, in timp ce pentru femei, posibilitatea de a alege locatia de lucru si de a munci de acasa este esentiala atunci cand aleg un loc de munca. Angajatii cu studii superioare apreciaza posibilitatea de a lucra de la distanta mai mult decat locatia companiei, in vreme ce pentru cei din liniile de productie, sunt prioritare calitatea atmosferei si unde se afla sediul companiei.

Pe baza rezultatelor sondajului Randstad privind brandul de angajator si preferintele angajatilor din ultimii zece ani, rezulta ca organizațiile nu pot tine pasul cu piata in ceea ce priveste salariile, in contextul unui deficit tot mai mare de candidati, in multe profesii.

Criza costului vietii, un motiv major pentru demisie

Mai mult de jumatate dintre angajatii (56%) din Romania au demisionat sau iau in considerare sa faca acest lucru, din cauza faptului ca au salarii prea mici, raportate la cresterea costului vietii. Procentul este mai ridicat in cazul femeilor (60%), fata de cel al barbatilor (52%). Primirea unei oferte de nerefuzat este, de asemenea, un motiv de demisie pentru aproape jumatate dintre respondenti (45%). Desi acest lucru nu se intampla frecvent, situatia actuala ii lasa pe angajatori vulnerabili in fata ofertelor de munca oportuniste, bazate exclusiv pe salariu. Lipsa oportunitatilor de dezvoltare in cariera si echilibrul dintre viata profesionala si cea personala sunt motive pentru care 1 din 3 romanii pleaca de la locul de munca si aspecte unde companiile se afla sub asteptarile angajatilor.

Aproape una din doua persoane aflate in cautarea unui loc de munca (46%) isi folosesc conexiunile personale in acest scop. Acesta este, de altfel, cel mai de succes canal atunci cand vine vorba de gasirea unui loc de munca (pentru 35% din cei care au schimbat job-ul). Agentiile de recrutare, un alt canal offline de identificare a oportunitatilor de angajare, au o rata de succes relativ ridicata, la ele apeland 26% din candidati.

Facebook, cel mai popular canal de social media folosit pentru cautarea oportunitatilor de angajare (87% din totalul social media), se afla intr-un usor declin. In total, aproximativ un sfert din respondenti si-au gasit un job prin intermediul acestei retele. Pe de alta parte, conexiunile personale sunt esentiale pentru angajatorii aflati in cautarea de talente, deoarece acestea sunt cele mai utilizate si, de asemenea, cele mai de succes.

In ceea ce priveste lucrul de la distanta, acesta s-a stabilizat in ultimii doi ani. In prezent, 31% dintre romani lucreaza (partial) de la distanta, procent apropiat cu acela din 2022 (30%). In randul celor care isi desfasoara activitatea atat de la sediul angajatorului cat si hibrid, raportul se mentine echilibrat intre cele doua modalitati de lucru.

Aproximativ 9 din 10 angajati se asteapta la initiative dedicate diversitatii si incluziunii (D&I) / sprijinului pentru sanatatea mintala, din partea angajatorului lor. 1 din 5 spun ca ar prefera sa fie someri decat sa lucreze pentru o companie care nu se aliniaza valorilor lor, lucru intalnit la o treime din cei cu varsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani. Este necesar ca organizatiile sa inceapa sa dezvolte strategii si politici cu privire la aceste aspecte, fiind de asteptat ca ele sa devina si mai relevante in urmatorii ani.