Un material de Mihaela Scarlat – Psihoterapeut de orientare cognitiv-comportamentală
Ce este Coaching-ul?
Federația internațională de coaching definește coaching-ul ca fiind un parteneriat cu clienții într-un proces creativ și provocator care îi inspiră, pe cei din urmă, să își maximizeze potențialul personal și profesional.
John Whitmore a dat de asemenea o definiție: ,,Coachingul reprezintă descoperirea potențialului unei persoane, în vederea maximizării propriei performanțe. Coach-ul îi ajută pe oameni să învețe, nu îi învață ce au de făcut.”
Așadar, întrebările coachului au menirea de a-i extinde gândirea clientului și a găsi noi moduri de abordare a problemelor. Cei trei piloni ai coaching-ului sunt încrederea, onestitatea și întrebările revelatoare, care deblochează resursele și conduc spre noi alternative.
Ce se întâmplă în sesiunile de coaching?
În sesiunile de coaching, clientul și coachul lucrează împreună într-un proces structurat care facilitează clarificarea obiectivelor, dezvoltarea de abilități și obținerea unor rezultate concrete. Aceste sesiuni sunt menite să ajute clientul să înțeleagă mai bine situația, să identifice resursele personale și să creeze un plan de acțiune. Procesul de coaching implică o serie de ingrediente cheie precum: empatie, împuternicirea clientului, stabilirea clară a obiectivului, înlăturarea credințelor limitative, antrenament în sondarea resurselor, a alternativelor, stabilirea concretă a planului de acțiune, măsurarea progresului, vizualizarea succesului precum și celebrarea acestuia. Procesul de coaching îi ajută pe clienți să-și exploreze și să-și dezvolte potențialul, să identifice, să înțeleagă blocajele și să dezvolte strategii pentru a le depăși.
Coachul nu este un expert, ci un facilitator al descoperirii de sine.
Când apelăm la coaching?
Cartea lui Timothy Gallwey (1974), „Jocul interior al tenisului”, a revoluționat gândirea despre coaching, sugerând că cele mai mari obstacole în calea succesului și realizării potențialului propriu sunt interne, nu externe.
Așadar, subiectele abordate sunt diverse. Orice arie a vieții poate deveni subiectul unui proces de coaching. Iată doar câteva exemple:
- Coachul te susține să-ți depășești tiparele de gândire și credințele limitative, te invită să-ți lărgești perspectivele și să găsești soluții alternative.
- Stabilirea unui plan de acțiune și trecerea la acțiune. Coachul te sprijină să îți clarifici opțiunile, să le prioritizezi sau să generezi altele noi și să optezi singur planul de acțiune cel mai potrivit.
- Identificarea celui mai potrivit traseu profesional. Coach-ul te invită să identifici domeniul care iți aduce cele mai multe satisfacții profesionale și te însoțește în procesul de acțiune, pentru a ajunge la atingerea obiectivului.
Alte aspecte des discutate în sesiunile de coaching ar fi îmbunătățirea relațiilor interpersonale, managementul eficient al timpului, eliberarea de stres, stimularea creativității.
În companii, coachingul dedicat liderilor îi ajută pe aceștia să-și dezvolte abilități esențiale pentru a conduce eficient, să-și îmbunătățească performanțele și să abordeze provocările unice ale rolurilor lor. Iată câteva dintre ariile în care coachingul este esențial pentru dezvoltarea leadershipului în companii:
- Identificarea stilului de conducere. Liderii pot explora cine sunt în rolul lor, prin identificarea și clarificarea stilului și principiilor de leadership.
- Comunicare și feedback. O perspectivă externă îi ajută pe lideri să înțeleagă, să comunice cu claritate, să îmbrățișeze si sa integreze feedback-ul primit.
- Motivație și eficacitate.Identificarea resursei personale de motivație atunci când trec prin perioade turbulente
Responsabilitatea coach-ului este să clarifice și să se alinieze cu ceea ce clientul dorește să realizeze, să încurajeze descoperirea de sine a clientului, să solicite soluții și strategii generate de client, să urmărească progresul. La rândul său, clientul are responsabilitatea de a participa cu deschidere la sesiunile de coaching, sa accepte sa-si antreneze constant mintea și să pună în practica acțiunile agreate împreuna cu coachiul.
În încheiere, punctez câteva dintre beneficiile coaching-ului, identificate de către Institutul de Coaching, McLean, afiliat institutului, Harvard:
- 80% dintre oamenii care au apelat la un coach au raportat încredere în sine mai crescută;
- peste 76% dintre persoane au raportat o performanță mai bună la locul de muncă, relații mai satisfăcătoare și abilități de comunicare mai bune;
- 89% dintre companii raportează că au recuperat investiția în coaching.
Mihaela Scarlat este Psihoterapeut de orientare cognitiv-comportamentală, Leader în resurse umane, Mentor în asociația Professional Women Network iar în prezent urmează cursurile unei școli de coaching.