Printre invitații întâlnirii ”Leadershipul potrivit organizației viitorului”, s-a numărat și Adela Jansen, Vicepresedinte CCIFER, membru de board în mai multe organizații si companii, profesor asociat ASE. Ea a vorbit despre ce înseamnă să fii lider în contextul actual, despre curaj și cât de importantă este capacitatea de adaptare la schimbare, dar și despre digitalizare, shadow management și alte subiecte actuale pentru lideri.
”Trăim vremuri complexe, cu crize suprapuse și transformări structurale, cu riscuri noi și oportunități care se nasc, perioadă în care leadershipul are un rol esențial. mai mult ca oricând. ”Think Big to Win Big”, actionează pentru a-ți păstra sau crește avantajul competitiv într-o lume în mișcare, adaptând modelele de business și dând siguranță stakeholderilor tăi pentru un vitor sustenabil”, declară Adela Jansen, absolventă a programului EMBA Romano-Francez INDE, în primele serii de existență a acestui program.
Adela Jansen a vorbit despre mai multe trăsături necesare unui lider, mai ales în perioade de criză. Ea a subliniat în mod special curajul, o caracteristică a celor care sunt modele de urmat, pe care l-a caracterizat din mai multe perspective:
- fizic – prin evaluarea echilibrului personal, al rezilienței, conștientizând propriile limitări, si încercand să le depășești, însă fără a pierde controlul balansul interior;
- moral – să faci ceea ce trebuie și așa cum trebuie, chiar dacă este inconfortabil, greu de explicat, sau poate fi nepopular câteodată;
- autenticitate – să îți păstrezi valori și credințe, contribuind prin ceea ce ești, la care poți fi tentat să cedezi în momente de stres maxim ;
- emoțional – o vulnerabilitate asumată în care îți trăiești emoțiile, pozitive sau negative, care te păstrează într-o zonă de omenie și normalitate ;
- Intelectual – care se referă la harnicie, adaptabilitate și flexibilitate, să te dezvolți permanent pentru a rămâne relevant; să te dezveți, înveți, înveți din nou (unlearn, learn, relearn) așa cum o cere evoluția contextului;
- Și nu în ultimul rând,să trăiești full-time cu un scop personal, pe care îl pui în balanță cu cel al locului în care activezi, pentru a verifica periodic dacă există compatibilitate în valori
Un lider crește alți lideri, lasă echipei bucuria succesului
”Ajungi să fii recunoscut ca lider atunci când ai o performanță și un comportament care să dea poftă echipei să te urmeze. Îți păstrezi acest statut dacă reușești la rândul tău să crești alți lideri în jurul tău, cu care să construiști mai departe, pe care să îi sustii și încurajezi. Un lider trebuie să caute soluții, să fie creativ și deschizător de drumuri într-o lume în schimbare, permițând și învățând alături de echipă din greșeli, dar asumând eșecul, lăsând bucuria succesului membrilor din echipă. Ca lider, nu trebuie să te panichezi la greu, ci să îți păstrezi cumpătul în situații complicate, fiind conștient că apariția acestora nu se oprește niciodată, doar se schimbă.”
”Digitalizarea trebuie să fie o oportunitate pentru creșterea de valoare adaugată”
”Nu vorbim despre « dacă », ci despre « când » și « cum ». Procesul de digitalizare și automatizarea trebuie analizat periodic și făcut corect, decent pentru toți colaboratorii impactați, indiferent că vorbim de restructurare sau transformare a structurilor, sistemelor, proceselor. Leaderii au un rol esențial în modul în care este gândită și realizată aceasta misiune, accentul fiind pus atât pe conținut, cât și pe modalitatea de implementare și urmărire ulterioară, eficiența și respectul fiind două cuvinte cheie în proces”, explică Adela Jansen.
”Diversitatea în sensul ei larg se află în atenția companiilor și reglementatorilor, însă mai este loc pentru îmbunătățire”
”Libertatea sau autonomia sunt cuvinte care îmi plac, la care ar trebuie să ne gândim atunci când vorbim despre diversitate, care pentru mine cuprinde un spectru larg de experiențe, expertize, background și personalitate, deci mai mult decât ce găsim în norme și reglementări despre diversitatea de gen, vârstă, religie și altele. Dar pentru asta, cererea cu oferta trebuie să se întâlnească: atât companiile să diversifice modul în care o aplică, să aiba curaj să iasă din tipare, dar și oamenii să știe să își folosească libertatea în a-și asuma riscul de a evolua diferit, mișcând limita necunoscutului.”
Adela Jansen a exemplificat printr-un studiu făcut la nivel internațional care spune că, deși 43% din companii spun că au nevoie de competențe IT și HR în Boardurile lor, cel mai înalt nivel de leadership, unde regăsing expertiza financiară, de risk și audit în mod obișnuit, doar 13% caută activ IT și 7% HR, contrar nevoilor confirmate încă din pandemie.
Despre Shadow Management
”Această idee nu este nouă, ci doar tipul de implementare diferă de la o companie la alta. Una dintre formule este antrenarea tinerilor alături de seniori, cu o ”plasă de siguranță”. O alta implică transparentizarea activității echipelor de leadership, dând acces la anumite informații, implicându-i si alte persoane în procesul decizional, fără a le delega responsabilitatea deciziilor. O formulă din ce în ce mai mult uzitată în guvernanță este și ce a Advisory Boards, acele comitete consultative formate din alți lideri seniori, cu care leadershipul companiilor se poate consulta periodic, având împreună obiective pe termen lung”, a afirmat Adela Jansen.
În finalul interviului, Adela Jansen a abordat următoarea idee despre programele formale de tip MBA: ”Această calătorie de învățare a unor competențe transversale într-un termen determinat, care îți va deschide noi oportunități de dezvoltare prin competențele, experiențele practice și networkingul dintr-un program de tip MBA, trebuie asumate. Este necesar să îți aloci timpul necesar și energia de a continua să performezi la job, și să fii disponibil pentru familie, cea care își dă echilibru și sprijin. Un lucru temeinic se obține cu efort și pasiune ; pe hârtie poți termina, dar în realitate să nici nu fi început cu adevărat.”
EventsOnline.ro este platforma evenimentelor business și profesionale. Abonează-te gratuit la newsletter-ul EventsOnline, aici, și poți primi alerte săptămânale cu evenimente din domeniul care te interesează. Platforma EventsOnline.ro este administrată de Oameni și Companii.
Bucharest Business School, din cadrul Academiei de Studii Economice din București, a fost înființată în 2014 și are două programe internaționale de MBA: programul Româno – Francez INDE MBA și programul Executive MBA Româno-Canadian.