Ultima parte a conferinței ReSource by OLX Locuri de Muncă, de pe 5 februarie, a fost dedicată panelului ”Looking forward. New generations and the next normal”, ce a pus în lumina reflectoarelor tocmai Generația Z, ce va reprezenta în viitor principala forță de muncă din România, iar Bogdan Băbălău, Daniela Alexandru, Bogdan Cană și Alexandru Cojocaru au discutat despre cum se pot pregăti organizațiile pentru acest viitor.
Alexandru Cojocaru-Tudor, Psihoterapeut ARPA (Asociația Română de Psihologie Analitică) & trainer, a adus în discuție trăsăturile de caracter ale tinerilor din Generația Z, precizând că: „Gen Z sunt o generație destul de directă și nu le place să piardă vremea. Eu lucrez la formate mai scurte, dinamice, cât să nu își piardă atenția. Programul cu o zi – două de training nu va mai funcționa. Vor să se întâmple lucrurile scurt, la obiect, rapid. Este, totodată, o generație care apreciază foarte mult onestitatea, iar dacă nu o găsesc, își pierd încrederea. În plus, dacă nu le place mediul, sunt mai puțin toleranți cu lucrurile care nu li se par ok și care sunt importante pentru ei. Este important, din punct de vedere al leadershipului, să li se acorde încredere și siguranță psihologică.”
„Să încercăm să ne uităm în echipele noastre să vedem care este locul pe care acești angajați îl pot ocupa. Du-te și întreabă colegii ce ar vrea ei să afle atunci când comunici. Este important să înțelegem nevoia din piață ca să pot să o adresez. Astfel, noi am schimbat undeva la 60% din modul în care ne adresăm noii generații, doar pentru că am luat input valoros de la colegi. Este o greșeală să ne poziționăm deasupra, pentru că în câțiva ani vom învăța noi de la ei. Este o gândire eronată să le spunem noi cum să își facă treaba”, a spus, la rândul său, Bogdan Băbălău, Talent Acquisition Manager, Plexus Corp.
În acest context, Alexandru Daniela, Human Resources Manager, Magna Exteriors Craiova, a completat: „Avem nevoie de o comunicare între mentor și mentee, ce presupune parcurgerea a trei pași simpli. Atunci când intru într-o conversație, să înțeleg exact care este scopul ei. Apoi este important să ascultăm fără prejudecăți și cu mult respect. Nu în ultimul rând, trebuie să recunoaștem care este stilul nostru de comunicare și, dacă intrăm într-o zonă de blamare, să înțelegem cum ieșim de acum. Zona aceasta se numește Gentelligence – ne permite să înțelegem cum să comunicăm cu aceste generații. A doua metodă este Gamification – putem transpune obiectivele pe termen scurt, mediu, să avem un feedback imediat.”
Bogdan Cană, Recruitment Coordinator, Kaufland România, a vorbit despre programele organizației pentru tinerii de peste 16 ani, precizând: „Avem, în momentul de față, sute de tineri 16 ani+ și noi i-am întrebat ce își doresc de la locul de muncă. Pentru ei, școala este prioritatea 1 și, atunci, ne-am adaptat programul la două ore de lucru pe zi și nu neapărat zilnic, ci poate grupat într-o singură zi pe săptămână. Își doresc transparență, iar dacă nu o oferi, nu ești relevant pentru ei. Mă gândesc, aici, la transparență salarială. Dacă vorbim de un proces de recrutare, vor să știe ce trebuie să facă, ce se așteaptă de la ei și ce anume li se oferă. Vor transparență inclusiv la nivel de echipă – au nevoie de un scop, să înțeleagă pentru ce lucrează. Vor un mediu în care să crească, să se dezvolte, mai mult decât de bani de buzunar.”
Peste 500 de reprezentanți ai mediului de business românesc – angajatori, lideri și specialiști în resurse umane – au participat pe 5 februarie 2025 la conferința ReSource by OLX Locuri de Muncă. Evenimentul a reunit importanți profesioniști din domeniu, ce au prezentat perspectivele, tendințele și provocările la care să ne așteptăm în 2025 și au dezbătut cum va arăta viitorul din punct de vedere al generațiilor ce vor ocupa piața muncii în următorii ani și care vor fi competențele necesare actualilor angajați pentru a rămâne relevanți în acest nou context.
Evenimentul ReSource a fost organizat cu sprijinul BusinessMark. Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro și GlobalHRManager.ro – sunt parteneri de comunicare pentru evenimentele BusinessMark.