O analiză de Andreea Buzdugan, Manager resurse umane, S.I. Expert Line (servicii de resurse umane externalizate)
Spontan ai putea spune că nu este. Sau este atât cât îi permite contractul de prestări servicii. În realitate, este pe cât își dau voie, cu responsabilitate, etică și confidențialitate, ambele echipe manageriale – Beneficiar și Prestator – să fie.
Dacă percepi activitatea de resurse umane externalizată ca pe o “evadare din birocrație”, te vei orienta către prestatori de servicii în care digitalizarea este cuvântul de ordine și vei cere, cu prioritate, degrevare de sarcini de rutină.
Foarte mulți prestatori au servicii identice – o înșiruire de acte care, pentru un manager de societate mică sau medie, pot avea mai mult sau mai puțin sens. Le va accepta pentru că sunt cerințe legale.Și e bine să fie și așa. E un prim pas către normalizare și conformare. Dar pentru un management deschis serviciilor de outsourcing, aceste detalii birocratice nu vor avea aceeași valoare. Va vrea mai mult. Și, poate, va ști să ceară. Atât timp cât ambele părți sunt concentrate exclusiv pe respectarea parametrilor contractuali, probabil că serviciul extern va rămâne… doar extern.
La polul opus, în condițiile unei flexibilități conversaționale, ale unei încrederi asumate și ale respectării eticii și confidențialității profesionale, serviciul extern poate suplini cu brio sau chiar sprijini echipa ta de specialiști.
Ca să fiu mai clară: am gândit întotdeauna pachetele de servicii într-un mod flexibil și am oferit ceva în plus – implicare și atenție în a înțelege business-ul clientului.
Din experiența celor 28 de ani în resurse umane, pot afirma cu încredere și siguranță că, dacă reduci activitatea doar la parametri clasici de administrare de personal, nu vei avea un impact real în creșterea, retenția și valorizarea resursei umane a clientului.
Iată câteva instrumente comune și la îndemâna Beneficiarului care pot face din HR-ul extern unul intern:
1. Fixați perioade de comunicare privind nevoile imediate și pe termen mediu și lung legate de dezvoltarea sau restrângerea activității.
Rezultat: înțelegere mai bună a stilului de management și a intențiilor tale de business, plus soluții legale viabile.
2. Dă acces la interviuri și chestionare de feedback sau lasă-le în sarcina Prestatorului să le interpreteze sau să le aplice.
Rezultat: feedback constructiv, exprimat profesional și echidistant, mai puțin susceptibil la distorsionări în scorare.
3. Solicită consultanță specializată înainte de a decide.
Rezultat: cel mai probabil un serviciu extern responsabil va sesiza dacă decizi pe fondul unor dificultăți de moment sau pe baza unor percepții ușor eronate, și va veni către tine cu soluții și puncte de vedere diferite, bazate pe experiența de piață și domenii diferite sau similare.
Poate serviciul extern să suplinească HR-ul intern? Da, dar cu câteva condiții clare:
1. Comunicarea, etica și încrederea să fie reale, nu doar declarative.
2. Informarea să fie constantă și bidirecțională.
3. Să nu fii unul dintre sutele de clienți tratați standardizat, cu livrări birocratice și puțin interes pentru nevoia reală de business și particularitățile pe care le ai, ceea ce te și face diferit în mediul de afaceri.
4. Rapoartele solicitate privind, spre exemplu dinamica de personal, salarizarea, beneficiile, motivarea plecărilor, condițiile de lucru, costuri s.a., să fie discutate, explicate și utilizate ca instrumente de decizie, nu doar livrate formal în grafice sau prezentări.
5. Prestatorul să fie disponibil și capabil să gestioneze situații atipice. Poți verifica asta în discuțiile preliminare, fără să fii expert în HR, doar cu abilitatea de a pune întrebările potrivite la debutul colaborării.
În concluzie: un furnizor de servicii externalizate poate fi “internalizat” dacă îl investești cu încredere și îi apreciezi expertiza. Dacă are o viziune structurată, ore de studiu, cursuri, experiență în multiple industrii și o dorință reală de a consilia, este o alegere matură să îl cooptezi ca și partener de afaceri pe termen lung. Dacă vine cu o perspectivă clară asupra managementului capitalului uman, aproape chirurgicală, atunci ambele părți câștigă. Iar câștigul este al întregului colectiv al companiei.