Atunci când vorbim despre calitățile de conducere, se constată că inteligența emoțională devine tot mai importantă pentru liderii din toată lumea. De fapt, specialiștii susțin că ar trebui să fie la fel de semnificativă ca oricare altă abilitate pe care o poate avea un lider, poate chiar fiind cea mai importantă.
Cum arată astăzi un leadership eficient
Schimbarea paradigmatică în domeniul leadership-ului reprezintă motivul principal al accentului crescut asupra inteligenței emoționale. Anterior, un lider era văzut ca cineva capabil să conducă doar o echipă de adepți, însă liderii actuali sunt diferiți. Aceștia sunt conștienți de propria persoană și manifestă interes în promovarea relațiilor, preferând să faciliteze colaborarea decât să impună instrucțiuni. Liderii din zilele noastre sunt mai responsabili și mai conectați la colegii și subordonații lor, având o înțelegere profundă a aspectelor emoționale. Această conștientizare și abordare empatică reprezintă un rezultat direct al inteligenței emoționale.
Pe scurt, inteligența emoțională creează lideri responsabili, conștienți de propriile lor emoții, care valorizează și încurajează construirea relațiilor bazate pe încredere, având capacitatea de a înțelege și gestiona emoțiile în mod constructiv.
Ce este inteligența emoțională?
Prin definiție, inteligența emoțională constă în abilitatea noastră de a înțelege și controla propriile emoții, dar și de a recunoaște și influența emoțiile celor din jurul nostru. Pentru prima dată, termenul a fost inventat în 1990 de către cercetătorii John Mayer și Peter Salovey. Mai târziu, a devenit popular la psihologul Daniel Goleman.
În 1998, Goleman a scris un articol intitulat „What Makes a Leader”; în Harvard Business Review. El a subliniat inteligența emoțională în conducere și a spus:
„Cei mai eficienți lideri sunt toți la fel într-un singur mod: toți au un grad înalt de ceea ce a ajuns să fie cunoscut sub numele de inteligență emoțională.” Nu este că IQ-ul și abilitățile tehnice sunt irelevante. Ele contează, dar sunt cerințele de nivel de intrare pentru pozițiile executive. Cercetările mele, împreună cu alte studii recente, arată clar că inteligența emoțională este condiția sine qua non a unui leadership eficient. Fără ea, o persoană poate avea cea mai bună pregătire din lume, o minte incisivă, analitică și o sursă nesfârșită de idei inteligente, dar tot nu va deveni un mare lider.”
Beneficiile inteligenței emoționale într-o organizație
Liderii sunt responsabili de a stabili atmosfera în cadrul unei organizații. De aceea, inteligența emoțională este un set de abilități la fel de important ca și abilitățile tehnice și de comunicare. În lumea complexă și competitivă de astăzi, pentru ca o afacere să supraviețuiască, un lider trebuie să fie inteligent emoțional pentru a se asigura că organizația supraviețuiește în mediu.
Inteligența emoțională în conducere poate fi benefică prin faptul că îi poate ajuta pe lideri:
• Să creeze o cultură pozitivă a muncii în cadrul organizației care va crește eficiența și productivitatea
• Să încurajeze creșterea, inovația și creativitatea în organizație
• Să-i ajute pe toți cei din organizație să-și arate cea mai bună latură
• Să ia deciziile corecte în fața provocărilor
• Să construiască o legătură puternică între lider și membrii echipei
Componentele inteligenței emoționale în leadership
Există patru componente majore ale inteligenței emoționale în leadership:
1. Conștientizarea de sine
Această calitate face un lider conștient de punctele sale forte și punctele slabe. Într-o situație complexă sau provocatoare, aceștia își pot controla emoțiile în timp ce fac pasul potrivit în direcția soluției. Este important să fii conștient de sine ca lider, deoarece liderii trebuie să îndrume echipa pentru a gestiona și îndeplini sarcinile existente. Aceasta nu numai că va ajuta la luarea deciziilor, ci va asigura și creșterea individuală și organizațională. Liderii trebuie să se poată baza pe feedback la 360 de grade și să fie conștienți de comportamentul lor pentru a fi conștienți de sine.
2.Auto-control
Aceasta este o componentă vitală a unui lider cu inteligență emoțională și se referă la abilitatea de a-și gestiona emoțiile în orice situație. Pentru un lider, este, de asemenea, esențial să promoveze o perspectivă pozitivă pentru echipă în orice situație, iar auto-controlul din partea liderului poate contribui la acest aspect. A poseda această calitate îi permite unui lider să abordeze situații dificile și să-și păstreze liniștea mentală pentru a lua deciziile corecte.
3.Conștientizarea socială
O companie trebuie să fie conștientă și să aibă în vedere mediul social în care își propune să prospere. Acest aspect este crucial pentru formularea strategiilor, implementarea planurilor, dezvoltarea obiectivelor de adaptabilitate pentru angajați și, în cele din urmă, pentru stimularea satisfacției atât în interiorul, cât și în afara organizației.
Conștientizarea socială reprezintă pentru un lider nu doar un aspect important în relația cu lumea externă a afacerii și cu clienții, ci și în ceea ce privește oamenii care sunt o parte esențială a organizației. Doar empatia îi oferă unui lider capacitatea de a gestiona emoțiile unui număr atât de mare de oameni. Un lider empatic, având o înțelegere profundă a comportamentului uman, poate conduce organizația către un nivel superior de succes.
4.Managementul relațiilor
Un lider are un rol important de coaching. Este responsabil de rezolvarea conflictelor, motivarea echipei și îndrumarea acesteia către îndeplinirea sarcinii în desfășurare. Pe de altă parte, este responsabilitatea unui lider să asigure o comunicare clară și concisă cu clienții și partenerii de afaceri. Prin urmare, managementul relațiilor este, de asemenea, o componentă importantă. Un lider poate influența cât de primitor și încurajator va fi mediul de lucru și modul în care oamenii vor colabora.
Sursa: https://dorudima.ro/de-ce-este-esentiala-inteligenta-emotionala-pentru-un-leadership-eficient/
Doru Dima este expert în management și resurse umane și antreprenor de top, cu un arsenal de cunoștințe și abilități care pot inspira și transforma organizațiile. Este Doctor în Psihologia Muncii și Organizațională, antreprenor și manager de succes, cu o experiență de peste 25 de ani în domeniul Resurselor Umane. În calitate de fondator și CEO al Great People Inside Romania, Doru Dima a adus pentru prima oara în România instrumentele de evaluare a resurselor umane, Profiles International, reușind într-un interval scurt de timp performanța de a se poziționa printre principalii furnizori de servicii de consultanță în resurse umane și management din România.