HP Inc. a lansat al doilea Work Relationship Index, un studiu anual cuprinzător care explorează relaţia lumii cu munca. Studiul, bazat pe chestionarea a 15.600 de persoane din 12 ţări, arată că doar 28% dintre angajaţii cu muncă de birou au o relaţie sănătoasă cu munca, adică o creştere cu un punct faţă de rezultatele de anul trecut. Cu toate acestea, noul studiu se concentrează pe două soluţii potenţiale pentru îmbunătăţirea relaţiei oamenilor cu munca: inteligenţa artificială şi experienţele de lucru personalizate, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
„Ştim că aşteptările angajatorilor şi angajaţilor au evoluat şi credem că tehnologia inteligentă este esenţială pentru a răspunde nevoilor forţei de muncă de astăzi”, a declarat Enrique Lores, preşedinte şi CEO HP Inc. „Viitorul muncii înseamnă utilizarea puterii AI pentru a crea soluţii şi experienţe care să susţină dezvoltarea afacerilor şi să permită oamenilor să aibă realizări în plan personal şi profesional.”
Experienţele de lucru personalizate pot crea relaţii mai sănătoase cu locul de muncă
În al doilea an, studiul a continuat să analizeze aspecte ale relaţiei pe care oamenii o au cu munca, inclusiv rolul muncii în viaţa lor, competenţele, abilităţile, instrumentele, spaţiile de lucru şi aşteptările lor de la conducere. Studiul relevă o nevoie universală majoră din partea angajaţilor: experienţe de lucru personalizate. Cel puţin două treimi şi-au exprimat dorinţa de a avea experienţe de lucru personalizate, inclusiv spaţii de lucru personalizate, acces la tehnologiile preferate şi medii de lucru flexibile.
Aceste experienţe sunt esenţiale pentru îmbunătăţirea relaţiei cu munca şi au implicaţii pozitive atât pentru angajaţi, cât şi pentru companii:
- 64% dintre angajaţi spun că, dacă munca ar fi adaptată nevoilor şi dorinţelor lor, ar fi mai implicaţi în a susţine dezvoltarea companiei lor;
- 69% cred că le-ar spori bunăstarea generală;
- 68% ar fi stimulaţi să rămână mai mult timp la actualul angajator.
Dorinţa de personalizare este atât de puternică încât 87% dintre angajaţi ar fi dispuşi să renunţe la o parte din salariu pentru a beneficia de astfel de experienţe. În medie, aceştia ar fi dispuşi să renunţe la până la 14% din salariu, iar cei din Generaţia Z ar renunţa la până la 19%.
Inteligenţa artificială deschide noi oportunităţi pentru ca angajaţii să se bucure de muncă şi să-şi crească productivitatea
Utilizarea inteligenţei artificiale în rândul angajaţilor cu muncă de birou a crescut la 66% în 2024, faţă de 38% anul trecut. Cei care utilizează AI recunosc beneficiile, inclusiv o relaţie mai sănătoasă cu munca:
- 73% consideră că AI le uşurează munca, iar 69% îşi personalizează modul în care folosesc AI pentru a fi mai productivi. Astfel, inteligenţa artificială ar putea fi un instrument pentru o experienţă de lucru mai personalizată;
- 60% spun că AI joacă un rol-cheie pentru echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală;
- 68% spun că AI le oferă noi oportunităţi de a se bucura de muncă;
- 73% sunt de acord că o mai bună înţelegere a inteligenţei artificiale le va facilita avansarea în carieră.
Angajaţii cu muncă de birou care folosesc AI sunt cu 11 puncte mai mulţumiţi de relaţia lor cu munca decât colegii care nu utilizează AI. Prin urmare, inteligenţa artificială trebuie să fie pusă la dispoziţia angajaţilor cât mai curând posibil. În plus, 37% dintre cei care nu utilizează inteligenţa artificială au manifestat teama că ar putea rămâne fără locul de muncă din cauza AI, o creştere de cinci puncte faţă de anul trecut.
Studiul din acest an arată că încrederea în top management rămâne un factor esenţial pentru o relaţie de muncă sănătoasă. Totuşi, există o discrepanţă între recunoaşterea importanţei abilităţilor umane (atenţie, comunicare, gândire creativă, rezilienţă, empatie, inteligenţă emoţională) şi încrederea liderilor în capacitatea de a livra conform funcţiei.
În timp ce peste 90% dintre liderii de business recunosc beneficiile empatiei, doar 44% se simt încrezători în abilităţile lor umane.
Doar 28% dintre angajaţi au parte în mod constant de empatie din partea liderilor de business, deşi 78% o apreciază foarte mult.
Cercetarea din acest an a pus în lumină femeile care conduc o afacere. În medie, femeile lider sunt cu 10 puncte mai încrezătoare în abilităţile lor profesionale (tehnice, informatice, de prezentare etc.) şi cu 13 puncte mai încrezătoare în abilităţile umane, comparativ cu bărbaţii lider. În plus, încrederea femeilor în ambele tipuri de competenţe a crescut în ultimul an, în timp ce încrederea bărbaţilor a rămas la acelaşi nivel.