Specialiştii în IT&C şi inginerii sunt categoriile profesionale liber-profesioniste cu PFA, din România, care câştigă cel mai bine, în medie între 2.500 şi 4.500 de euro/lună, arată datele agregate ale primului serviciu 100% digital de pe plan local, care gestionează activitatea PFA-urilor.
Potrivit sursei citate, în topul celor mai importante venituri lunare obţinute de către cei cu PFA se mai află specialişti în marketing, cu venituri lunare între 1.500 şi 2.500 de euro, medici (1.300 – 1.500 euro/lună), artişti (1.200 – 1.400 euro/lună), agenţi imobiliari (1.200 – 1.300 euro/lună), fotografi şi operatori video (800 – 1.000 euro/lună), dar şi profesori şi coachi, care lucrează part-time (700 – 1.000 euro/lună).
La polul opus, se găsesc şoferii de ride-sharing şi livratorii, care câştigă între 600 şi 800 euro/lună, precum şi specialiştii în servicii de înfrumuseţare (500 – 600 euro/lună).
Conform datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), în România existau, la finalul anului trecut, 430.073 de PFA-uri active, dintre care 31.862 nou-înfiinţate, cu 11% mai multe decât în 2021. De asemenea, prin intermediul platformei Solo, în 2022, au fost înfiinţate aproximativ 11% din totalul raportat.
Aceleaşi statistici arată că 60% dintre PFA-uri sunt deţinute de către bărbaţi, iar trendul este reflectat şi de datele analizate de Solo (64% astfel de afaceri înfiinţate şi administrate în platformă sunt deţinute de către bărbaţi, iar 36% de către femei).
În topul judeţelor cu cel mai mare număr de PFA-uri active se află Bucureşti – cu un număr total de 33.871 asemenea business-uri (dintre care 6.439 înfiinţate în 2022), urmat de Cluj (20.972, dintre care 1.998 înfiinţate anul trecut) şi Bihor (20.078, dintre care 1.509 înfiinţate în 2022).
La nivel naţional, datele istorice arată că cel mai comun domeniu pentru care oamenii aleg să îşi înfiinţeze un PFA este agricultura, însă dinamica pieţei a făcut ca abordarea acestui tip de afacere să fie o opţiune foarte bună şi pentru cei care activează în IT&C, marketing sau curierat şi ride-sharing.
Un studiul Unlock Research, efectuat pe un eşantion de o mie se respondenţi, cu vârste între 18 şi 55 de ani, a arătat că pentru 10% dintre intervievaţi cea mai mare dorinţă pentru anul 2023 este să îşi deschidă propria afacere.
Mai mult, 69% dintre persoanele angajate în acest moment sunt interesate să lucreze pe cont propriu în viitorul apropiat – fie exclusiv pe cont propriu (21%), fie ca o muncă suplimentară în vederea creşterii veniturilor (48%). Totodată, predispoziţia de a renunţa la un loc de muncă stabil în favoarea unei afaceri personale scade odată cu înaintarea în vârstă, persoanele interesate de a-şi deschide o afacere având, în general, între 25 şi 35 de ani.
Analiza de specialitate referitoare la activitatea PFA-urilor din România a fost realizată în baza veniturilor medii lunare a aproape 4.000 de profesionişti care folosesc platforma Solo, în prezent. AGERPRES