„V-ați gândit vreodată cum a evoluat starea de bine la joburi de-a lungul anilor ? La începutul secolului XX, bunăstarea angajaților însemna doar să fii în siguranță fizică la muncă, pentru că fabricile erau pline de accidente. Apoi, Ford a schimbat jocul, introducând ziua de lucru de 8 ore, un concept inventat în 1817 de Robert Owen, un producător galez de textile care credea în echilibrul ‘8 ore muncă, 8 ore relaxare, 8 ore somn’. Trecând rapid la zilele noastre, wellbeing-ul la job e mult mai complex. Azi nu mai e vorba doar de siguranță, ci și de echilibrul mental și emoțional”, spune Raluca Aștilean, Wellbeing & Engagement Coordinator, Nagarro, în interviul acordat platformei GlobalHRManager.ro.
Ulterior, pe la jumătatea secolului XX, continuă Raluca, a început să apară conceptul de satisfacție în muncă și Programele de Ajutor pentru Angajați (eng. Employee assistance programs), axate în principal pe sănătate mentală și fizică. Începând cu anii 2000 însă, starea de bine la locul de muncă a început să includă sănătatea mentală, emoțională, fizică, chiar și cea financiară. Mai departe, pandemia a avut un impact major asupra direcției pe care a luat-o acest subiect în viața organizațională. Tot mai multe companii au înțeles importanța activităților ce ajută la creșterea stării de bine la locul de muncă și au investit în direcția aceasta
“La Nagarro, wellbeing-ul a fost mereu un pilon de focus în strategia noastră, însă, acțiunile noastre erau mai spontane și variate. Deși aceste inițiative erau benefice, era nevoie de un framework. Astfel, a luat naștere programul nostru, Balance, o platformă cu ajutorul căreia aducem în lumina reflectoarelor tot ce facem pentru colegii noștri, în aria sănătății mentale, fizice, financiare și socio-ocupaționale. Acesta include numeroase secțiuni cu beneficii generale, resurse, inițiative locale și globale, workshop-uri, suport și activități personalizate pentru nevoile colegilor noștri. Ne mândrim cu faptul că am fost recent premiați la Gala Employer Branding Awards, organizată de Evensys, unde am obținut Bronze Award pentru Best Benefits Strategy cu programul Balance. Acest premiu, acordat de specialiști în HR și considerat un reper de bune practici în industrie, ne onorează”, spune Raluca Aștilean.
„Nevoia de apartenență și colaborare ne unește într-o cultură care valorizează conexiunea umană”
Am întrebat-o pe interlocutoarea noastră câtă importanță acordă monitorizării stării de sănătate a angajaților, în special a sănătății psiho-emoționale. “Ceea ce este cu adevărat special la Nagarro este cultura, care pune omul în centrul tuturor acțiunilor și care stă la baza tuturor acțiunilor și interacțiunilor noastre interne și externe. Astfel, bunăstarea colegilor noștri este strâns legată de valorile noastre fundamentale, reunite sub acronimul CARING: C-client centric, A-agile, R-responsabile, I-intelligent, N-non-hierarchical și G-global. Aceste principii reflectă esența culturii noastre organizaționale. Într-o industrie competitivă precum IT-ul, caracterizată de un ritm accelerat, cerințe ridicate și adesea percepută ca fiind rigidă și centrată pe factorul tehnologic, abordarea noastră este profund orientată spre oameni. Autenticitatea, focusul pe bunăstarea colegilor și cultura umanistă de la Nagarro sunt factori esențiali care stau la baza succesului nostru comun”.
În contextul unei companii globale, adaugă Raluca, în care angajații lucrează adesea remote, în echipe mixte, din țări diferite, nevoia de conexiune umană devine și mai importantă. “Cultura noastră pune un accent puternic pe crearea și menținerea acestor legături, pentru a ne asigura că, indiferent de distanță, fiecare membru al echipei simte că face parte dintr-o comunitate globală cu valori CARING și bazată pe respect reciproc”.
Având în vedere nevoile angajaților, organizația a direcționat resurse în beneficii structurate pe cei patru piloni ai bunăstării. În ceea ce privește sănătatea fizică, de-a lungul timpului s-a investit în pachete medicale complete de la furnizori privați de top, dar și acces la diverse webinarii și competiții sportive care încurajează un stil de viață sănătos. Subiecte precum neurobiologia somnului, postura corectă la birou și nutriția echilibrată sunt abordate pentru a susține formarea unor obiceiuri sănătoase.
“De asemenea, organizăm constant webinarii axate pe sănătatea mentală și emoțională, precum neuroștiința stresului și cultivarea recunoștinței, pentru a ajuta colegii să își gestioneze mai bine stările emoționale și să se concentreze pe aspectele pozitive din viața profesională și personală. Prin evenimente de grup și activități colaborative, susținem construirea unor relații puternice între colegi, consolidând astfel sentimentul de apartenență și sprijin reciproc în cadrul echipei. În ceea ce privește dezvoltare personală, facilităm accesul la workshop-uri și resurse care ajută colegii să își dezvolte abilitățile profesionale și personale, contribuind astfel la creșterea lor pe termen lung și la un echilibru sănătos între carieră și viața personală”, explică reprezentanta Nagarro.
„Nu este ușor să ții aproape oameni valoroși!”
Raluca Aștilean recunoaște că motivarea și retenția angajaților reprezintă o provocare constantă, mai ales într-un mediu dinamic precum cel IT. “O să fiu sinceră, nu este ușor să ții aproape oameni valoroși, mai ales uitându-ne la diferite momente pe care le-am traversat: pandemia, maturizarea industriei, factori de taxare, sau economici locali și globali, aparitia unor trenduri noi de competențe. Suntem foarte bucuroși atunci când celebrăm colegii care au atins un anumit număr de ani în companie: 5-10-20 de ani. Anul acesta a fost primul în care am sărbătorit colegii care au atins borna de 20 de ani în companie, iar evenimentul a fost unul plin de încărcătură emoțională”.
La Nagarro, adaugă Raluca, se pune accent pe nevoile și dorințele angajaților, așa încât echilibrul dintre interesele angajaților și cele ale companiei evoluează constant. Astfel, compania se adaptează, oferind beneficii personalizate, dar trebuie luat în calcul și faptul că lucrurile evoluează în timp și că este nevoie de o înțelegere mai amplă și a contextelor socio-economice ale momentului. De altfel, beneficiile pot lua și forme temporare, când apare o nevoie specifică.
“În mod evident, lista noastră de beneficii este una mai largă, și fiecare dintre ele au un loc aparte în programul nostru, Balance. Programul de recomandare internă BYOB (Bring your own buddy) este un indicator al satisfacției angajaților dovedind că aceștia sunt dispuși să recomande compania altor profesioniști IT sau prieteni care ar putea fi potriviți pentru Nagarro. Peste 44% din totalul angajărilor dintr-un interval de 6 luni provin din recomandarea colegilor”.
În plus, este încurajată gândirea antreprenorială, oferindu-li-se angajaților ocazia să își dezvolte abilități diverse și să își asume responsabilități. Implicarea lor în organizarea conferințelor tehnice, mentorat și participarea ca speakeri contribuie la dezvoltarea lor atât profesională, cât și personală, consolidându-le legătura cu compania. Aceste inițiative creează un mediu de lucru dinamic și motivant, susținând retenția talentelor valoroase.
„Vrem ca oamenii din industrie să ne cunoască, să stăm de vorbă cu ei și să descopere pe viu cultura Nagarro”
Pe de altă parte, după cum explică interlocutoarea noastră, în ultimii ani, strategia Nagarro a fost axată pe a crea un brand de angajator puternic. Eforturile de employer branding au avut un impact major asupra modului în care compania este percepută, ajutând-o să se afirme ca un lider în industria IT. Prin campanii bine gândite și strategice, s-a reușit consolidarea brandului și creșterea vizibilității sale nu doar pe plan local, ci și la nivel global.
“Campania noastră „Own Your Story” a fost o realizare importantă, prin care am vrut să arătăm cine suntem cu adevărat. Am scos în față autenticitatea și valorile „CARING” – și am dat colegilor oportunitatea de a-și împărtăși povestea, a-si arata pasiunile si expertiza. Am vrut să celebrăm diversitatea și succesul oamenilor noștri, arătând că la Nagarro fiecare are puterea de a-și scrie propria poveste de succes și de a-și croi propriul drum professional”.
Aceste campanii nu doar că au consolidat vizibilitatea, dar au și schimbat modul în care compania este percepută în industrie. S-a reușit atragerea unor talente de top și să se arăte că la Nagarro cultura organizațională este la fel de importantă ca și sprijinul pe care îl oferă compania pentru dezvoltarea personală și profesională a fiecăruia.
“Imaginează-ți cum este să te plimbi prin Piața Unirii și să vezi un afiș uriaș cu colegii tăi. Asta a însemnat campania noastră outdoor în 2023 din București – un moment de mândrie nu doar pentru noi, ci și pentru toți cei care ne-au văzut și au înțeles cât de puternică este echipa Nagarro. Două colege de la Cluj chiar au făcut o excursie specială la București doar pentru a-și face poze cu panoul în care apărea una dintre ele. Colegii noștri sunt fantastici și am vrut să le oferim un spațiu unde să-și spună poveștile. Prin campania „Own Your Story” am arătat că fiecare dintre noi aduce ceva unic și valoros. Pentru noi, „CARING” nu e doar un cuvânt – este superputerea noastră, modul în care transformăm poveștile personale în succes comun”.
„Vrem ca oamenii din industrie să ne cunoască, să stăm de vorbă cu ei și să descopere pe viu cultura Nagarro. De aceea, participăm tot mai mult, alături de alte mari companii din domeniu, la conferințe de profil și evenimente de top. Venim cu activări diverse, tocmai pentru a oferi candidaților o experiență diferită în descoperirea brandului nostru. Colegii noștri au o energie fantastică și este o bucurie să ne revedem la diverse evenimente tehnice, conferințe sau târguri de recrutare. Cred că această energie pozitivă se simte și se vede, deoarece vine natural în modul în care interacționăm cu oamenii la aceste evenimente. Aceste întâlniri nu doar că ne ajută să ne conectăm cu profesioniști din industrie, dar ne oferă și ocazia să privim provocările ca pe noi oportunități. Prin tot ceea ce facem pentru a ne consolida brandul de angajator, nu doar că ne promovăm valorile esențiale, ci contribuim activ la schimbarea mentalităților, redefinind ce înseamnă să faci parte dintr-un brand de succes și să privești lucrurile dintr-o perspectivă nouă”, conchide Raluca Aștilean.