Adelina Pavelescu este co-fondator Joyful Management, o organizație care şi-a asumat să aducă ordine și bucurie în business, pentru ca oamenii să meargă la muncă cu drag şi pasiune. Într-un interviu pentru EventsMax.ro, Adelina a povestit despre cum se derulează procesul de sprijin al organizațiilor astfel încât să devină mai autonome și care sunt provocările în domeniu.
Ce înseamnă un management joyful pentru antreprenorii de astăzi
Adelina Pavelescu spune că un management „joyful” înseamnă mai mult decât eficiență și profitabilitate; este despre implicarea oamenilor în deciziile care îi afectează direct. „Multe business-uri de astăzi funcționează încă depinzând de antreprenori, chiar și după 20 de ani de la înființare. Vedem în jurul nostru că inteligența colectivă nu este valorificată la adevăratul potențial, iar asta vine dintr-o lipsă de încredere în ceilalți,” subliniază ea.
Adelina explică și că autonomia este o nevoie fundamentală pentru oameni, care dacă este încurajată corect, duce la o mai mare implicare a oamenilor în dezvoltarea business-ului. „Oamenilor le place să fie autonomi. Și asta nu o spunem doar noi, ci o arată și studiile. O cultură sănătoasă orientată către oameni, ordinea în procese și proceduri, responsabilități clar definite și un sistem decizional bine pus la punct, sunt fundamentele de care are nevoie un business pentru a se îndrepta către succes. Bineînțeles că nu e o rețetă care funcționează la fel peste tot. Dar există acest minim necesar, pentru a ști că te îndrepți într-o direcție bună.” adaugă ea.
„Misiunea noastră, la Joyful Management este să susținem transformarea organizațiilor în locuri în care oamenii își găsesc sensul, se dezvoltă și sunt împuterniciți să fie autonomi și creativi. Iar un business Joyful este agil, eficient și profitabil, fără să uite de bunăstarea oamenilor. Și aici mă refer la toți oamenii implicați: antreprenori, manageri, parteneri, colaboratori, angajați și, nu în ultimul rând, clienți.”
Așadar, după cum subliniază Adelina, un management joyful se bazează pe o cultură sănătoasă orientată către oameni, ordine în procese, responsabilități clar definite, delegare eficientă, un sistem decizional bine pus la punct, întâlniri cu rost.
Schimbarea nevoii de control necesită timp și implicare
„Prima mare provocare este rezistența la schimbare”, spune Adelina Pavelescu, subliniind că mulți antreprenori și manageri sunt obișnuiți să păstreze controlul total asupra deciziilor și proceselor. „Schimbarea acestui mindset necesită timp și implicare,” explică ea. Un alt obstacol este lipsa de încredere între membrii echipei, în special atunci când delegarea nu a fost o practică obișnuită.
Totodată, Adelina atrage atenția asupra iluziei autonomiei, atunci când aceasta nu este susținută corespunzător. „Fără o direcție și un ghidaj clar, autonomia poate deveni haotică. Le oferim oamenilor autonomie, dar aceasta vine la pachet cu responsabilitatea noastră de lideri de a fi prezenți, de a le oferi sprijin și feedback”, subliniază co-fondatoarea Joyful Management.
“Un exemplu foarte bun de cultură organizațională centrată pe oameni este Nando’s, companie pentru care am avut oportunitatea să lucrez cât timp am locuit în Marea Britanie”, spune Adelina. “Ei spun că “It’s the people that make the chicken.” – Oamenii sunt cei care fac puiul pe care-l consumă milioanele de clienți zi de zi. Iar sloganul lor este “Creating lasting happiness.” – Creăm fericire de durată. Nu doar pentru clienți, ci pentru toți oamenii: angajați, parteneri, colaboratori și așa mai departe.
„Și îți pot spune din perspectivă de angajat, care a trecut de la 0 experiență în HoReCa la echipa de management, că autonomia era la ea acasă. Dar nu a avut nimeni niciodată așteptarea de la mine să fiu autonomă fără un training serios înainte și un proces de inducție de câteva săptămâni, în fiecare dintre rolurile pe care le-am avut. Ți-am dat exemplul ăsta ca să evidențiez faptul că lucrurile nu se întâmplă peste noapte. E un proces de durată, iar totul pornește de la mindset. Cu cât un lider va continua să privească lucrurile din același unghi și să facă aceleași acțiuni, va obține aceleași rezultate. Cum spune și partenerul meu, Adrian: “Dacă nimic nu se schimbă, nimic nu se schimbă.””
Rolul creativității și autonomiei în crearea unui mediu de lucru fericit și productiv
Adelina este de părere că „nu se poate fără creativitate și autonomie în crearea unui mediu fericit și productiv. Sunt ca sarea-n bucate.” Ea explică faptul că oamenii devin mai implicați și entuziasmați atunci când au libertatea de a fi creativi. Totuși, pentru a ajunge la acel punct de creativitate autentică, există niște pași de urmat.
„Ca să deblochezi creativitatea, ai nevoie de autonomie. Iar ca să deblochezi autonomia, ai nevoie de ordine. Înainte ca cineva să fie complet autonom, este nevoie de un proces de inducție bine structurat, training și sesiuni regulate de feedback. Autonomia vine natural când oamenii înțeleg ce se așteaptă de la ei și simt că au suport”, explică Adelina Pavelescu.
„Când oamenii înțeleg exact ce se așteaptă de la ei și li se oferă suport, autonomia vine natural, iar echipa devine mai eficientă, mai implicată și pregătită să-și exploreze creativitatea.”
Resurse pentru antreprenori
Începutul lunii septembrie a marcat lansarea site-ului joyful.management. “Când ne-am definit organizația și strategia pe următorii ani, unul din obiective a fost acela de a oferi toate resursele de care un antreprenor sau manager are nevoie pentru a aduce ordine și bucurie în business-ul său. Credem că oricine depune timp și efort să folosească resursele pe care le punem la dispoziție, se poate descurca singur să producă o transformare în bine a organizației sale”, explică Adelina.
Site-ul va fi actualizat periodic cu instrumente și metode din Sociocrația 3.0 – utilizate de echipa Joyful Management în intervenții, articole, ghiduri, studii de caz, conținut video și oportunități de participare la webinarii, workshop-uri și programe accelerate de învățare. “Toate sunt dedicate acelor antreprenori și manageri care vor să creeze un mediu de lucru Joyful și să crească business-urile alături de oameni. Resursele publicate pe site vor avea în centru subiectele despre care tot vorbim: delegare eficientă, cultură organizațională, luarea deciziilor, autonomie, responsabilitate, întâlniri eficiente, procese, proceduri, evaluare, feedback, peer review și multe altele”, spune Adelina.
“Ne propunem să trimitem săptămânal și un newsletter, pentru că ne dorim să creăm o comunitate de lideri care vor să facă management altfel. I-am spus Joyful Insights și ne-ar bucura să ne conectăm prin intermediul lui cu oameni care gândesc similar, ne împărtășesc valorile și care vor să se alăture misiunii noastre de a transforma modul în care funcționează organizațiile”, concluzionează Adelina Pavelescu.