Prima sesiune a evenimentului HR Uncovered, organizat de BusinessMark pe 25 septembrie, a fost deschisă de un invitat special din Statele Unite, Chris Deaver, Cofondator BraveCore, și care anterior a lucra pentru Apple, The Walt Disney Company, VMware și Dell (SUA).

Cultura organizațională a devenit din ce în ce mai importantă, pentru că mulți dintre noi lucrează în regim hibrid sau de la distanță, ceea ce a schimbat lucrurile. Există motive de natură umană pentru care ne confruntăm cu provocări în ceea ce privește cultura organizațională, începând de la teama pe care o resimțim în interiorul companiilor, dar și în viețile personale. Uneori, relația dintre angajat și angajator este condusă de o întrebare: «Voi putea să îmi păstrez locul de muncă?» Trebuie să fim curajoși, să lucrăm mai mult, mai inteligent. Care este viitorul, cum arată el? Este destul de simplu: trebuie să fim curajoși și să acționăm împreună. Companiile care au la bază frica se sting încet. Culturile care sunt curajoase nu cresc prea mult, nu reușesc, dacă acționează pe cont propriu. Oamenii se simt incluși atunci când organizațiile au o mentalitate ce pune accentul pe creșterea împreună”, a spus el.

În continuare, Aurelian Chitez, Director of Sales, Romanian Software și Petronela Sănduleasa, People and Culture Consultant, au fost într-un dialog, despre ce înseamnă un lider bun. „Un lider bun este acea persoană care te inspiră să aspiri, acea persoană care te face să o urmezi chiar și în vremuri incerte. Acum trei ani, vorbeam despre pandemie, o perioadă incertă pentru noi toți, însă mergem mai departe, cu toate provocările aduse, astăzi, de tehnologie. Unii se tem că joburile vor dispărea, iar alții se întreabă cum pot deveni mai buni, cum să folosească tehnologia pentru a face treaba mai bine. Astăzi, cred cu tărie că, pe lângă inteligența cognitivă și emoțională, avem nevoie și de compasiune – acea manifestare a liderului care înțelege, care simte echipa pe care o coordonează, care, împreună cu ea, proiectează mai departe reușita, care înțelege, dincolo de engagement, care sunt interacțiunile ce fac bine echipei. Cum e echipa mea astăzi și ce pot face împreună cu ea pentru a proiecta succesul pentru viitor?”, a explicat Petronela.

La rândul său, Aurelian Chitez a precizat că: „Lucrurile s-au schimbat. Ne-a ajutat foarte mult pandemia din punct de vedere al digitalizării, iar departamentul de resurse umane este mai uman. Oamenii de HR sunt foarte pregătiți, sunt mai aproape de oameni. Ei trebuie să aducă valoare companiilor pe care le reprezintă ci nu să piardă timpul cu acțiuni repetitive.”

Un alt subiect abordat în cadrul primei sesiuni a vizat generația Z și cum vor schimba aceștia mediul de lucru. Astfel, Dana Dobrescu, Corporate & Government Affairs Manager, MONDELEZ ROMÂNIA, a precizat: „Generația Z este altfel – tinerii din această generație sunt mai stresați, mai diverși. Sunt generația cu cei mai educați părinți. Ei sunt foarte stresați, pentru că au o moștenire foarte grea: a venit pandemia, au avut dificultăți financiare, inflație, un război care nu se mai termină și, pe lângă toate astea, sunt anxioși în ceea ce privește problemele climatice. 60% dintre ei sunt profund îngrijorați. Este bine ca noi, angajatorii, să știm cum să îi abordăm, pentru că ei vor schimba rapid locurile de muncă, iar noi trebuie să știm ce să facem, cum să rămânem relevanți, cum să păstrăm companiile relevante pe piață pentru aceste generații. Spre deosebire de millennials, care sunt critici și revoltați, dar stau pe margine, generația Z se implică, vor să schimbe lucrurile prin dialog, ceea ce este bine, pentru că devin un catalizator al schimbării. Ei își doresc și să se conecteze – caută organizațiile deschise, transparente, în care oamenii se sprijină și, cu toate acestea, se simt izolați”, a spus ea.

Subiectul generațiilor a fost abordat și de Mirela Tănase, Senior Partner, Strategy & Sales, Exploratist. „Mulți dintre colegii noștri caută siguranța locului de muncă, însă siguranța nu e ceva static, ci un cadru securizat în care poți să evoluezi, să crești. Nu mai vorbim despre reguli, conformitate, proceduri, a operaționaliza procese – vorbim despre autenticitate, iar aceasta este prezentă la masă în fiecare zi, atunci când luăm un angajat din generația Y, Z și îl punem în dialog cu un Baby Boomer, de exemplu. Lucrurile s-au schimbat foarte mult în ultimii 5-10 ani. Tehnologia a intervenit în viața noastră într-un mod radical, iar noi am acceptat-o. Felul în care comunicăm este foarte diferit, iar concentrarea pe oameni este una din ce în ce mai bine cristalizată. Ne e frică de tehnologie, de AI, însă până să o aducem în activitatea noastră de zi cu zi, interacționăm cu oamenii. Diversitatea este un element despre care vorbim în mod curent în activitatea noastră de zi cu zi. Sunt organizații care pun obiective de D&I pe agendele lor. Perturbările pieței și-au pus și ele amprenta asupra modului în care ne raportăm noi între noi, în calitate de colegi, sau în dinamica dintre lideri și echipe. Ținând cont de toate aceste elemente, se definește un nou profil de lider – liderul conector. El trebuie să aibă grijă să creeze cadrul în care interacțiunile cu colegii să fie permisive și încurajatoare, ținând cont de diferențe”, a precizat ea.

Deși mulți angajați preferă munca remote, ei își doresc să vină la birou pentru a colabora, a interacționa cu colegii, a precizat Andrei Crețu, Co-fondator, Pluria: „Dacă nu există această oportunitate de conectare, colaborarea are de suferit și, automat, apar probleme de retenție, engagement, apare burnout-ul. Am ajuns la concluzia că munca remote este foarte bună, însă afectează engagementul, iar oamenii care vin la birou o fac, în proporție covârșitoare, pentru a colabora, pentru a stabili relații de camaraderie cu colegii. Cam 90% dintre companii încearcă să prevină acest disengagement printr-un program de muncă hibridă. Apare o contradicție: vrem să aducem oamenii la birou pentru colaborare însă, în același timp, organizațiile devin mai distribuite datorită muncii remote. Potrivit unui studiu realizat de Harvard Business Review, 25% din zile oamenii ar trebui să fie prezenți pentru colaborare. Din studiile noastre, este necesar un minim de 10%, adică 2 zile pe lună, pentru a păstra colaborarea în cadrul echipelor”.

310 profesioniști din domeniul resurselor umane s-au reunit, pe 25 septembrie 2023, JW Marriott Grand Hotel și online, pentru a discuta despre cum se construiește imaginea unui brand la nivelul departamentului de HR. La ediția HR Uncovered organizată de BusinessMark în această toamnă, au fost invitați 30 de specialiști români și internaționali, care au abordat această călătorie din două perspective cheie: becoming și leading.

Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro, GlobalManager.ro, GlobalHRManager.ro și Administratie.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.