Clive Wilkinson Arhitects sunt cei care au propus și susținut birourile deschise pentru companii mari, cum ar fi Google și Microsoft. Acum, pe măsură ce pandemia a dus la o revizuire masivă a vieții profesionale, ei văd lucrurile complet diferit.

În calitate de proiectant de lungă durată al spațiilor de birouri pentru companii mari precum Google, Microsoft și firma de publicitate TBWA Chiat Day, Clive Wilkinson Architects din Los Angeles a ajutat la definirea aspectului birourilor din întreaga lume. Una dintre cele mai mari inovații ale sale a fost un impuls catre planul de birou deschis – cameră mare, plină de lucrători care vorbesc, care optimizează suprafața pătrată a birourilor și democratizează locul de muncă.

Dar, pentru lucrătorii de birou care folosesc birouri deschise, experiența a fost mai puțin ideală. Este gălăgie și nu au intimitate, este întărit comportamentul sexist și chiar îi determină pe oameni să renunțe la slujbă.

Acum, pe măsură ce pandemia determină multe companii să regândească dramatic modul în care funcționează birourile lor, Clive Wilkinson Architects a stabilit o strategie de reproiectare, pentru a realiza un birou divers și multifuncțional. Începe cu renuntarea la planul deschis.

Wernick și colega lui Caroline Morris au petrecut ultimele luni studiind clienții și cercetând abordările de proiectare a birourilor, pentru a înțelege ce vor dori companiile și angajații lor de la spațiile de birouri, când vor reveni la munca la birou. Pe baza feedback-ului clienților din industrii, de la tehnologie la produse de consum, aceștia au creat un kit de 12 piese, care definește diferitele tipuri de spații, de care majoritatea birourilor vor avea nevoie.

„Credem cu tărie că biroul unic nu poate exista în viitorul muncii, cu motive chiar mai întemeiate acum, decât înainte de pandemie”, spune Morris. „O soluție omogenă nu abordează varietatea, gama largă de nevoi pe care le are fiecare angajat. Veți ajunge la o strategie defectuoasă a spațiului de muncă.”

Trei tipuri de spații din kitul de piese exemplifică cele mai mari schimbări care vin în birouri în era post-pandemie:

Biblioteca

Inspirată de planul etajului deschis, dar concepută pentru a răspunde zgomotului și agitației, Biblioteca este un spațiu de lucru colaborativ, neatribuit, care combină mese mari de lucru, colțuri individuale și scaune confortabile, pentru a spori concentrarea.

„Acestea abordează unele dintre cele mai mari probleme ale biroului deschis pe care le-am auzit de la clienții noștri atunci când am început să lucrăm cu ei, adica „biroul deschis este defectuos și nu putem lucra”, spune Morris.

Până în prezent, conceptul s-a dovedit surprinzător de atrăgător pentru clienții lor. „Mă așteptam ca birourile populare să fie în continuare votate de unii dintre clienții noștri mai tradiționali, dar s-a dovedit că biblioteca a fost coplesitor de populară la vot, ceea ce ne arată că oamenii sunt pregatiti pentru o schimbare „, spune Wernick.

Piața

După luni intregi de întâlniri pe Zoom și zile de lucru izolate, pe canapea, lucrătorii de birou sunt gata să interacționeze cu colegii lor în viața reală. Piața este un spatiu de tip bucătărie și sală de prânz, care are toată infrastructura biroului, pentru a crea un centru animat de activitate. La fel ca bucătăria unei case, este un spațiu în care interacțiunea socială se poate întâlni din nou.

„Am auzit din nou si din nou de la clientii noștrii că acesta este unul dintre lucrulile care lipsesc de acasa și, totodată, unul dintre lucrurile care îi vor conduce pe oameni înapoi, la birou”, spune Morris. „Este un loc unde poți merge să-ți umpli ceașca de cafea, să te întâlnesti cu un coleg, să ai acele întâlniri spontane.”

„Încercăm să aducem oamenii într-o singura piață, deoarece, într-adevăr, îi scoate pe oameni din micul  colț al biroului și îi obligă să se alăture unui grup mai mare de oameni, din afara echipei lor „, spune Wernick.

Bulevardul

Interacțiunile sociale pot avea loc oriunde, mai ales dacă există loc. Bulevardul reconfigurează holul tipic al biroului, pentru a avea colțari, scaune și spații asemănătoare barului, unde colegii care trec se pot opri și discuta fără să se impiedice unul de altul.

„Nu este doar o pasarelă, devine un loc de interacțiune, cu mese de contact, scaune și pot exista și cabine amplasate lănga ele. Sunt locuri în care, după ce ieși de la o întâlnire, poți purta o conversație cu colegii de muncă.” spune Wernick.

Setul acesta de piese este acum folosit de Clive Wilkinson Architects în timpul exercițiilor sale de vizionare cu clienții. Wernick și Morris spun despre clientii din întreaga gamă că  încep să integreze aceste idei în modul în care intenționează să-i întâmpine pe lucrători înapoi, la birou. Deși nu fiecare birou va trebui să utilizeze fiecare dintre cele 12 domenii prezentate în kit, majoritatea adoptă câteva dintre părțile sale, pentru un spațiu mai divers.

„Pandemia a accelerat, într-adevăr, o mulțime de idei și concepte pe care clienții noștri le cer de zeci de ani. Faptul că au fost forțați să lucreze de acasă, cred că le-a deschis mintea multor oameni în privința a ceea ce ar putea însemna biroul.” spune Wernick. ”

Sursa: FastCompany.com