Cea de-a doua sesiune a conferinței „Magnetico” de la Craiova a fost deschisă de Giampaolo Verrati, HR Director, Prysmian România, care a vorbit despre importanța digitalizării și transparentizării proceselor și impactul acestora asupra retenției.

Aș vrea să vă vorbesc despre strategia noastră de HR. Este destul de cuprinzătoare. Digitalizarea a reprezentat, pentru noi, foarte multă muncă, însă angajații noștri apreciază transparența. A necesitat un efort foarte mare, însă beneficiile se văd. Noi avem dorința puternică să facem 60% din angajații noștri acționari ai companiei. De ce? Mai întâi pentru că suntem o companie publică, nu avem un acționar majoritar, astfel că trebuie să câștigăm încrederea oamenilor. Este important pentru noi să creștem baza de angajați acționari, pentru că ei performează mai bine atunci când au interese mai complexe în ceea ce privește compania. De asemenea, suntem preocupați de starea de bine a angajaților noștri, cât și de diversitate – ne dorim ca, la fiecare nivel al organizației, să avem echipe diverse”, a explicat el.

A urmat un dialog la care au participat Anca Pucă, Sales Manager, UCMS by AROBS și Georgiana Brudaru, Business Manager Temps&Perm, Gi Group, despre contextul pieței muncii și cum facem față schimbărilor care sunt în acest moment.

Procesele de recrutare au fost, în ultima perioadă, lipsite de vizibilitate și impredictibile. Foarte multe procese au fost puse pe hold din cauza lipsei de vizibilitate. Am observat trei tendințe: vorbim de o creștere a numărului de candidați aflați în căutarea unui loc de muncă, vorbim și de o creștere a ofertelor de muncă în străinătate, dar și de o creștere vizibilă a duratei procesului de recrutare. Prima tendință resimțită vehement este legată de creșterea numărului de candidați și, în special, de blue collars. Reușim să avem, poate, pentru prima dată după o perioadă îndelungată a crizei forței de muncă, o bază mult mai largă. Am observat o creștere cu 17% a creșterii bazei de candidați, mai ales în zona de producție. În ceea ce privește ofertele de muncă în străinătate, am observat 3 proiecte ample de recrutare. Există un interes mai crescut al companiilor din extern față de rolurile blue-skills. A crescut și durata procesului de recrutare, din două motive: angajatorii devin mult mai selectivi în alegerea candidatului, iar distanța dintre etapele procesului este mai mare”, a spus Georgiana Brudaru.

În completare, Anca Pucă a adăugat: „Este important să fim atenți în selecția candidaților în procesul de recrutare, însă un proces important în departamentul de HR este și cel de retenție – a-i menține în companie pentru o perioadă cât mai îndelungată. Avem un infochioșc ce pune la dispoziția angajaților ce nu au acces la un calculator informații utile, precum: date contractuale, fluturași de salariu, cereri de concediu.”

Liderii de HR trebuie să fie autentici, să își arate vulnerabilitatea, iar organizația să creeze un mediu de siguranță psihologică, care să îi inspire și pe angajați să fie la fel, a explicat Dan Luta, HR Director, Operative România, în prezentarea sa.

Am ales să vorbesc, astăzi, despre autenticitate, dar și despre inteligența artificială. Acesta vine spre domeniul resurselor umane la viteza a 5-a și niciunul dintre noi nu este la adăpost. Avem așteptarea de la colegii de HR să fie autentici, însă introspecția este esențială. Cât de bine mi-am păstrat busola sau compasul moral de-a lungul anilor? Cât de împăcat sunt cu deciziile pe care trebuie să le implementez, zi de zi, în organizație? Este important ca liderii de HR să își arate vulnerabilitatea, personalitatea și valorile. Este important, totodată, ca liderii să practice ceea ce predică, pentru că oamenii îi privesc ca pe un exemplu. Autenticitatea implică și inovare – iar asta o putem face doar dacă avem standarde, cadre, politici, astfel încât să putem măsura progresul. Componenta de inovare vine atunci când lăsăm oamenii să experimenteze, să gândească liber. Totodată, este importantă și susținerea fără îngrădire. Cum încurajăm deschiderea cu omul din fața noastră? Foarte importante sunt, aici, stay interviews”, a detaliat el.

Liderul este cel care setează trendurile, direcția, mindsetul la nivelul echipei, a explicat, la rândul său, Mihai Zânt, Executive Coach, Trainer, Partener Co-fondator, Career Shift și Humanistic.

Dacă sunt lider, ce pot eu să visez sau să cred setează direcția și trendul la mine în echipă. Aceasta este prima paradigmă ce trebuie schimbată în leadership – dacă lucrăm cu noi, putem să aducem în conștient lucrurile la care trebuie să lucrăm. Să vorbim și despre colaborare. Problema muncii hibrid este că oamenii vin la muncă, însă nu concomitent. Trebuie să facilităm colaborarea, să fim productivi în mod colectiv, pentru că, în caz contrar, nu putem spune că suntem o echipă. Colaborarea este un alt aspect care trebuie reglementat tot la nivel uman.

Potrivit unui studiu pe care l-am realizat, 77,3% intenționează să își schimbe jobul în următoarele 12 luni, însă 69,3% nu au o direcție clară de schimbare a jobului. Asta înseamnă că talentele de care am nevoie s-ar putea să existe chiar la mine în echipă. Ca skill-uri ale viitorului, trebuie să ne conectăm uman, să corelăm multe date și să concentrăm atenția. Cele șapte competențe pentru viitor sunt: self awareness – cum mă conduc pe mine, conectarea și relaționarea, autonomia, adaptabilitatea, responsabilitatea, digitalizarea și datele și învățarea continuă”, a completat el.

 

Profesioniști locali din departamentul de resurse umane au participat, pe 23 aprilie 2024, la cea de-a doua ediție a proiectului „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices desfășurată la Craiova. „Magnetico” este un proiect BusinessMark, ce va continua în 2024 și în Cluj-Napoca (14 mai), Pitești (23 mai), București (7 iunie), Iași (11 iunie), Brașov (16 octombrie), Oradea (24 octombrie), Timișoara (14 noiembrie), Sibiu (19 noiembrie).

Portalurile Oameni și CompaniiEventsMax.ro și GlobalHRManager.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BussinessMark.