“Atunci când tu ca persoană treci prin experiențe de boală severă, precum o operație pe creier – cavernom, urmată de burnout și depresie, devii mai grijuliu atât cu propria persoană cât și cu proprii tăi colegi, parteneri. De aceea acord o importanță deosebită monitorizării sănătății angajaților și colaboratorilor noștri, inclusiv a sănătății psiho emoționale. Consider că bunăstarea oamenilor cu care lucrezi este esențială pentru un mediu de lucru productiv și armonios, iar un om sănătos din punct de vedere emoțional este mai productiv și mai implicat”, spune Mariana Ioniță, Managing Director & Senior HR Consultant, Platinum Human Capital Management în interviul acordat platformei GlobalHRManager.ro.
Aceasta adaugă că a implementat programe de supraveghere a sănătății care includ evaluări periodice, sesiuni de consiliere și activități de team-building, training-uri și workshop-uri. De asemenea, încurajează o cultură a deschiderii, transparenței și sprijinului reciproc, astfel încât atunci când este necesar oamenii să se simtă confortabil să discute despre problemele lor și să solicite ajutor.
“Acordăm o atenție deosebită prevenției. Am fost instruiți de specialiști pentru a recunoaște semnele bolilor psiho-emoționale (depresia, anxietate, tulburări de stres post-traumatic, insomnia, sindromul epuizării profesională), astfel încât să le putem recunoaște atât la noi înșine, cât și la cei din jurul nostru. Iar atunci când observăm astfel de semne la colegi să încercăm să discutăm cu aceștia, iar dacă este cazul să informăm managerul, respectiv HR-ul. Am luat măsuri pentru a reduce stresul în activitate acordând termene de soluționare mai lejere și cât mai puține ședințe inutile, formale. Pentru a menține un echilibru între viața profesională și cea profesională am introdus un program de lucru inegal, astfel încât weekend-ul să înceapă vinerea la orele 12.00. Am dezvoltat o colaborare bună cu medicina muncii, medicii lucrând în interesul sănătății oamenilor și al organizației deopotrivă. Este foarte important să recunoști semnele bolilor profesionale și să iei măsuri pentru a le preveni sau trata”, menționează interlocutoarea noastră.
“Este important ca oamenii să se simtă apreciați și valorizați pentru contribuțiile lor”
Mariana Ioniță spune că nu este ușor să promovezi diversitatea și incluziunea în cadrul unei organizații. De aceea, echipa pe care o conduce a început să organizeze programe de formare și conștientizare pentru toți angajații, pentru a crește gradul de înțelegere și acceptare a diversității. De asemenea, au fost organizate sesiuni de workshop-uri despre prejudecăți inconștiente și importanța colaborării într-un mediu divers.
„În cadrul procesului de recrutare, în acest sens întreprindem mai multe acțiuni dintre care: scriem anunțuri de angajare folosind un limbaj neutru din perspectiva genului și incluziv pentru a atrage un spectru mai larg de candidați. Facem interviuri structurate. Echipele de recrutori sunt diverse pentru a oferi perspective variate și a reduce riscul de prejudecăți. Încercăm să eliminăm barierele în calea diversității și incluziunii. De asemenea, promovăm un mediu de lucru inclusiv prin organizarea de evenimente sociale și activități de team-buiding care încurajează colaborarea și cunoașterea reciprocă. Este important ca oamenii să se simtă apreciați și valorizați pentru contribuțiile lor”.
Deși este monitorizat constant progresul în promovarea diversității și incluziunii și se încearcă în permanență ajustarea strategiilor manageriale, Mariana Ioniță recunoaște că întâmpină și reticență sau rezistență la acceptare. “Apreciem că diversitatea aduce perspective noi și inovatoare, ceea ce contribuie la succesul organizației. Acolo unde ni se permite, o implementăm și în cadrul partenerilor noștri”.
“Încercăm implicarea oamenilor în luarea deciziilor importante ale companiei”
Mariana Ioniță consideră că un brand de angajator solid este esențial pentru a atrage și reține talente de top, precum și pentru a crea un mediu de lucru pozitiv și motivant.
Pentru a realiza acest lucru, conducerea Platinum Human Capital Management implementează diverse strategii, cum ar fi:
– promovează o cultură organizațională bazată pe valori clare și pe respectul reciproc. Încurajează colaborarea, dezvoltarea profesională, chiar și inovația.
– oferă oamenilor cu care lucrează un program flexibil, care să le asigure un echilibru între viața profesională și cea personală.
– a instaurat și menține o comunicare deschisă, transparență, directă și profesională. “Încercăm și comunicarea eficientă, dar e mai dificil întrucât ține foarte mult de profilul fiecărui om. Încercăm și implicarea oamenilor în luarea deciziilor importante ale companiei”.
– încurajează feedback-ul civilizat, constant, indiferent dacă este unul pozitiv sau negativ.
“Toate aceste strategii încercăm să le implementăm și în relațiile cu partenerii noștri”.
În finalul discuției, am întrebat-o pe interlocutoarea noastră cum răspunde provocării permanente de a reuși să rețină în companie angajații valoroși.
“Răspunsul este foarte simplu. Ne asigurăm încă de la început (etapa de recrutare și selecție) că oamenii se potrivesc într-un procent semnificativ cu valorile organizației noastre: Profesionalism, Încredere, Responsabilitate, Integritate, Creativitate și Stil. Ne asigurăm că mediu de lucru este unul confortabil, plăcut, pozitiv și colaborist. Oferim flexibilitatea în muncă. Munca este retribuită în funcții de rezultate, nu în funcție de un program standardizat”, concluzionează Mariana Ioniță.