Știai că zilele în care aplică cei mai mulți oameni pentru un job sunt lunea și marțea? Sau că durează cam 48 de zile, în medie, până ocupi o poziție deschisă într-o organizație? Aflăm asta din studiul „Puncte de reper în recrutare pentru 2024” publicat recent de compania Mingle.

Datele se bazează pe activitatea a peste 1000 de profesioniști HR din 53 de companii din România, care folosesc aplicația Mingle ca software de recrutare. Studiul adresează felul în care organizațiile își pot eficientiza procesele și vine cu multe informații valoroase atât pentru recrutori, cât și pentru candidați.

Cât trebuie să aștepți până ocupi un post vacant, în funcție de domeniu?

Durează 48 de zile, în medie, să ocupi un post deschis în companie. Însă asta variază în funcție de industrie și de la un rol la altul. Cu cât rolul necesită mai multe calificări, cu atât timpul de recrutare este mai mare.

În industriile de IT, Pharma sau Healthcare întâlnim cele mai lungi procese de recrutare și, prin urmare, cei mai mari timpi pentru închiderea pozițiilor. Pe de altă parte, în industriile de Retail sau Marketing barierele de intrare sunt mici, astfel că și timpii de angajare sunt mai scurți.

Ce etape durează cel mai mult? 

Toate-s bune și frumoase în recrutare până când vine vorba de două etape: screening-ul CV-urilor și colaborarea cu managerii.

Multe echipe de recrutare se confruntă cu timpi de răspuns îndelungați din partea managerilor. În medie, primesc feedback pe CV-uri de la aceștia în aproape 2 săptămâni, iar pentru interviuri mai au nevoie de încă 12 zile.

Câți oameni aplică în medie pentru un job?

Raportul Mingle spune că, în medie, un anunț de job are 1.500 de vizualizări. Însă doar 22% dintre cei care văd un job și aplică pentru el. Adică sunt oameni care se uită la job-uri pentru că sunt în căutare activă, însă media este de doar 275 de aplicanți pentru un job.

Aflăm însă că cifrele sunt foarte diferite, în funcție de domeniu. Anunțurile care atrag cei mai mulți candidați sunt cele pentru rolurile din retail, vânzări, marketing și call center.

La polul opus anunțurile din IT, producție, construcții și inginerie convertesc cei mai puțini aplicanți.

Altfel spus, cu cât rolul este mai de entry-level, iar cerințele de specializare mai permisive, cu atât va atrage mai mulți aplicanți.

Care sunt cele mai bune canale de recrutare?

În funcție de tipul jobului, unele canale funcționează mai bine decât altele. În general, site-urile de joburi sunt cele mai populare canale de recrutare, acoperind 56% din angajări. Pe lângă acestea, recomandările interne sunt și ele la rândul lor surse foarte bune de candidați calificați, acoperind peste 20% din angajări.

Însă, deși site-urile de joburi aduc cei mai mulți aplicanți, doar 15-20% dintre aceștia sunt considerați potriviți pentru rol. Prin comparație, candidații veniți din recomandări interne sunt de 5 ori mai relevanți (75% dintre recomandările primite sunt potrivite pentru rol).

Lunea este cea mai bună zi să aplici la joburi

De ce? Pentru că lunea este ziua în care oamenii se întorc la lucru după weekend și își reamintesc că nu sunt fericiți la actualul loc de muncă, sau simt nevoia să facă o schimbare.

Prin urmare, se creează un cerc logic al cererii și ofertei –  dacă oamenii sunt activi lunea, site-urile de job-uri și companiile sunt și ele mai active, lucru care se vede ușor și din numărul de joburi noi publicate la primele ore ale începutului de săptămână.

De ce resping candidații ofertele de angajare?

De cele mai multe ori, pentru că au primit o ofertă de la altă companie – iar asta nu înseamnă neapărat că oferta primită a fost mai avantajoasă, ci doar că cealaltă companie s-a mișcat mai repede și i-a ofertat înaintea altora.

În același timp, multe oferte sunt respinse pentru că nu sunt pe măsura așteptărilor salariale ale candidatului, ori, uneori, angajatorul actual vine cu o contraofertă suficient de atrăgătoare.

Cum arată așteptările salariale ale românilor?

În ceea ce privește așteptările salariale, discrepanțele sunt enorme, în funcție de domeniul de activitate sau nivelul de experiență.

În IT vorbim de așteptări salariale nete de peste 15.000 lei, în timp ce pentru celelalte roluri, așteptările candidaților sunt destul de aliniate și se încadrează în intervalul 3.500 – 5.000 lei. Doar candidații entry-level sau fără calificări mai sunt dispuși să accepte un salariu sub această sumă.

Ce pot face companiile mai bine? Dar candidații?

Pentru companii, cel mai important este să asculte feedbackul candidaților: dacă mulți oameni resping ofertele de angajare pentru că sunt sub așteptările lor, atunci poate că salariile oferite ar trebui regândite.

În același timp, mulți candidați se plâng de procesele de recrutare îndelungate, care se întind pe multe săptămâni. În această cursă pentru talente, câștigă companiile care se mișcă mai rapid și ofertează primele candidații. De aceea organizațiile își pot regândi procesele pentru a grupa mai multe etape într-una singură și a scurta fluxul de recrutare.

Din punctul de vedere al candidaților, aceștia își pot ușura munca de căutare dacă își dedică puțin timp înainte de a merge la interviuri pentru a se documenta și a afla cât mai multe despre companie. În felul acesta își creează o imagine cât mai reală a viitorului angajator și își pot da seama dacă rolul li s-ar potrivi sau nu.

Puteți să descărcați de aici întregul raport de recrutare realizat de Mingle.