Anul 2024 nu este cu mult diferit de anteriorul și, de fapt, de ultimii patru, când au existat provocări fără precedent, pentru care nu te pregătește nimeni, principalele probleme fiind susținerea performanței și a rezultatelor companiei, în general, atragerea de candidați potriviți, bunăstarea, loializarea și, mai ales, dezvoltarea angajaților actuali, lipsa de personal, de competențe și atitudini constructive și raportul competențe puține – așteptări mari din partea candidaților. La toate acestea se adaugă faptul că, în continuare, concurența pentru forța de muncă este acerbă. Aceasta este imaginea de ansamblu a provocărilor oferite de anul în curs, zugrăvită într-un interviu pentru platforma GlobalHRManager.ro de Roxana Dragomirescu, HR Director, Karcher România.
Luna și schimbarea
”Strict pentru noi, profesioniștii în HR, extrem de provocator este să facem față schimbărilor rapide în domeniul nostru de activitate. Aproape că e luna și schimbarea, ai de gestionat, pe de o parte, tot lanțul implementării, care uneori nici ție și nici consultanților tăi nu le e clar cum se aplică, iar pe partea cealaltă, ai de răspuns colegilor din interiorul organizației și de gestionat toată gama de reacții și de emoții prin care trec”, a mai arătat Roxana Dragomirescu.
Cultură bazată pe învățare continuă și dezvoltare
O altă provocare cu care se confruntă este, potrivit reprezentantei Karcher România, susținerea unei culturi bazate pe învățare continuă și dezvoltare: ”Știm cât de repede evoluează și se schimbă lucrurile și, luând în considerare evoluția rapidă a tehnologiei și modificările prin care trec locurile de muncă, trebuie să ne concentrăm pe dezvoltarea angajaților, mai ales prin creșterea gradului de conștientizare în rândul lor, că avem nevoie să învățăm constant și să fim în pas cu noutățile pe tot parcursul vieții. În acest sens, am demarat anul acesta un program de învățare continuă, prin care angajații beneficiază de o «pastilă de învățare» o dată pe lună, pe teme alese de ei, printr-un sondaj la care au participat la începutul anului. Materialele și informații pe temele de interes sunt salvate într-o bibliotecă virtuală, unde oricine poate avea acces oricând.”
Păstrarea unei productivități crescute în condițiile de flex work
”Mai menționez și păstrarea unei productivități crescute în condițiile de flex work, care deja nu mai e un trend, ci e normalitate și de care ne-am dat seama că e un factor esențial în satisfacția angajaților și, în consecință, în succesul organizației. Depunem mult efort anul acesta, mai ales, pentru a face față constrângerilor de buget, care nu ne ajută deloc în îndeplinirea obiectivelor de HR. Creșterea de preț din partea furnizorilor de servicii HR, în mijlocul anului, ne afectează mult. Reducerea de costuri și creșterea eficienței știm că nu merg deloc mână în mână, iar găsirea de soluții e din ce în ce mai grea, oricât de creativi ne străduim să fim”, a mai spus Roxana Dragomirescu.
Pachetul de beneficii pentru angajați, actualizat constant
Chestionată în legătură cu motivarea angajaților, responsabila de HR a răspuns: ”Ne străduim constant să actualizăm pachetul de beneficii pentru angajații noștri. Avem implementată o platformă online pentru beneficii flexibile, de unde colegii noștri își pot achiziționa singuri ce-și doresc, în funcție de nevoile lor. Cele mai apreciate sunt, evident, tichetele de masă. Foarte util este și abonamentul de servicii medicale și pe care angajații îl pot accesa, optând pentru una din cele două clinici partenere. Compania susține și abonamentul pentru membrii familiei, iar în sarcina angajatului revenind doar taxele salariale. De asemenea, susținem echilibrul dintre viața profesională și cea personală, prin acordarea de zile de concediu de odihnă suplimentare, în funcție de vechimea în muncă și vinerea scurtă, printr-un program de lucru până la ora 14:00 – extrem de apreciat de colegii noștri, la fel ca programul de lucru hibrid pentru posturile eligibile. Oferim și abonament la Bookster și diverse prime, cu anumite ocazii și evenimente de viață ale angajaților. De asemenea, colegii noștri își pot achiziționa produse Karcher, la prețuri promoționale. Suntem atenți la ce se întâmplă în piață și monitorizăm, astfel încât să vedem cu ce putem completa, an de an, paleta de beneficii, pentru a putea răspunde într-o măsura cât mai mare nevoilor colegilor noștri.”
Construirea unui puternic brand de angajator, prin etică și transparență
”Începând de anul trecut, la nivel global, Karcher a început implementarea unui proiect uriaș de employer branding, pe care fiecare țară l-a localizat și îl susține constant. În România, ne preocupăm într-o măsură extrem de mare de acest subiect și l-am abordat prin toate mijlocele. Am început cu lansarea lui printr-un eveniment de Cocktail day, apoi aplicând tactici de engaging personalizate, am creat un video de EB, în care colegii noștri sunt actori și povestesc crâmpeie ale vieții de angajat în compania noastră. Toate acestea sunt completate de conceptul de EVP și elemente cheie vizuale care să evidențieze cât mai bine mesajul campaniei invitându-vă astfel la WONNA WOW WITH US? Cred că, dincolo de toate aceste mesaje și campanii, care se vor schimba de-a lungul anilor ce vor urma, ce ne definește pe noi ca și organizație este etica: etica în business și etica în relațiile dintre noi. Asta vrem să simtă și să spună despre noi angajații actuali, foștii angajați și cei care vor observa asta când ne vor deveni colegi. Sigur că facem greșeli, sigur că nu avem numai reușite însă ne dorim să învățăm din ele, să fim transparenți și să ne îmbunătățim constant”, a detaliat Roxana Dragomirescu, în legătură cu crearea unui brand puternic de angajator.
Cum sunt păstrați angajații valoroși
Numeroase strategii sunt utilizate și pentru a fi păstrați în companie angajații valoroși: ”În prezent, investim foarte mult în programe de dezvoltare și cultură organizațională. Chiar în momentul de față este în derulare un program pentru pregătirea liderilor și a tinerelor talente, cât și unul de dezvoltare de echipă, programe care se întind pe 6 – 12 luni. Mai ales că știm din practică că instruirea managerilor rămâne cea mai bună investiție pentru retenția și bunăstarea angajaților. Totodată vom demara o colaborare cu platforma Linkedin Learning pentru a completa paleta de instrumente prin care colegii își pot alege singuri temele de interes și studia în ritmul propriu. De asemenea, avem câteva proiecte la nivel regional, în care colegii noștri sunt implicați și considerați contributori valoroși, ceea ce le asigură vizibilitate și expunere în lumea Karcher pe de o parte, pe de altă parte, se pot dezvolta lucrând în echipe multiculturale.”
”2024 va face punte între vechi și nou, prin modalități de gândire și abordare în ceea ce privește găsirea, compensarea, păstrarea și dezvoltarea capitalului uman. Iar asta implică un HR și un leadership puternic care să regândească tot astfel încât oamenii să rămână în centrul preocupărilor business-ului nostru aducând în același timp rezultatele dorite”, a concluzionat reprezentanta Karcher.