„Integrarea sistemelor IA în Recrutare pune probleme cel puțin din următoarea perspectivă: pe o piață a muncii relativ mică și provocatoare, poolul de talente este mic, candidații sunt puțini, indiferent că vorbim de pozițiile de muncitori sau cele de specialiști. Deși IA poate fi utilă pentru trierea unui număr mare de candidați, aceasta este mai puțin relevantă în contextul în care numărul este oricum mic”, afirmă Roxana Faur, HR Manager, Modulo Decorative Solutions în interviul pentru platforma GlobalHRManager.ro.
Modulo Decorative Solutions este o companie locată în Turda, cu expunere internațională, care poate fi încadrată la categoria IMM-urilor.
„Insistăm să ne facem treaba bine și foarte bine respectând principiile de eficiență în recrutare: Nici un CV nedeschis, nici un candidat necontactat, vindem poziții încă de la telefon, ne uităm la competențele și abilitățile oamenilor, le urmărim pe cele specifice și transversale, suntem atenți la obiectivele lor, îi evaluăm cu gândul: oare această persoană unde se potrivește în structura noastră și chiar revenim când avem o poziție potrivită. Discutăm continuu cu posibili angajați, cerem recomandări și dam feedback-uri, fără doar și poate, pe cât posibil, telefonic”, spune interlocutoarea noastră.
Aceasta recunoaște că, într-un astfel de context, organizația trebuie să se adapteze și la cultura locului, unde introducerea unui sistem IA poate fi perceput mai degrabă ca fiind rigidă. Pe plan local, intern și extern companiei, oamenii încă preferă interacțiunea umană 1-1.
„Dacă vrem totuși să îi dăm un credit IA-ului, recunoaștem că ne-am împrietenit cu ChatGPT și este un bun asistent, formulează, reformulează texte, mesaje, e-mailuri, uneori chiar ne ‚încurajează’. Ajută în redactarea anunțurilor de recrutare, generarea de imagini pentru postările de pe Facebook, în general, ne este de folos la startul unei campanii de Recrutare”, admite Roxana.
„Lucrăm constant la adaptarea mesajului pentru a transmite valorile companiei prin orice mijloc”
Ea spune că, în ciuda provocărilor întâmpinate în piața muncii, că imaginea companiei a avut un trend pozitiv în ultimii ani. De aceea, construirea unui brand de angajator pozitiv a devenit o prioritate, iar eforturile constante în această direcție au dat rezultate.
„Din perspectiva mea, este extrem de importantă interacțiunea transparentă cu toți candidații chiar dacă aceștia nu devin angajații noștri. Acordarea feedback-ului final este esențială, iar răspunsul oamenilor din piață ne confirmă că ne numărăm printre puținele companii care mai oferă încă feedback personalizat și transparent. Felul în care transmitem informații despre companie și pozițiile disponibile, integrând o imagine clară a așteptărilor și obiectivelor noastre, într-o comunitate relativ mică, este crucială. Lucrăm constant la adaptarea mesajului pentru a transmite valorile companiei prin orice mijloc disponibil”, menționează managerul de HR al companiei din Turda.
„Una dintre cele mai mari dificultăți cu care ne confruntăm este găsirea de personal calificat în domenii esențiale”
În ceea ce privește posibilitatea de a apela la angajați din afara țării, Roxana Faur spune că, pentru moment, cu eforturile deja descrise, s-a reușit acoperirea fluctuației naturala a companiei și acoperirea pozițiilor de muncitori disponibile. „Dezvoltarea companiei prin extinderea programului cu introducerea unui nou schimb de muncitori sau extinderea liniilor de producție va aduce provocarea de a lua în considerare integrarea resurselor umane din afara țării. Avem analize preliminare făcute și simulări de bugete pentru un astfel de scenariu. Lipsa de predictibilitate a pieței pune totuși o barieră implementării unui astfel de proiect”.
Cum anul 2024 se apropie de final, echipa de management Modulo Decorative Solutions se concentrează deja pe planificarea pentru 2025. Sunt așteptate noile măsuri fiscale din partea guvernului pentru a ști cum să se pregătească pentru noile provocări din piața de recrutare.
„Una dintre cele mai mari dificultăți cu care ne confruntăm este găsirea de personal calificat în domenii esențiale: mecanică, electricitate, securitate în muncă, contabilitate etc. Pentru a asigura un viitor sustenabil, educarea forței de muncă este esențială, iar revenirea la calificarea în școlile de meserii este pe buzele mai multor Profesioniști din HR. Totuși, acest lucru nu poate fi realizat fără o colaborare strânsă între industrie și instituțiile de învățământ”, conchide Roxana Faur.