Tot mai mulţi angajaţi îşi conturează în această perioadă rezoluţiile pentru 2022 şi iau în calcul o schimbare pe plan profesional. Dinamica şi tendinţele din piaţa muncii indică o intensificare a căutărilor de joburi la aproape doi ani de la debutul pandemiei, potrivit unui comunicat al BestJobs.

Numărul de aplicări la joburi pe platforma BestJobs a crescut spre finalul anului cu 15% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, când piaţa înregistra deja o evoluţie faţă de anul anterior pandemiei, şi cu 5% mai mult comparativ cu lunile septembrie şi octombrie ale acestui an.

Tendinţa se observă în contextul în care candidaţii white-collar (angajaţi la birouri) îşi schimbă jobul, în medie, o dată la 2 ani, conform unui studiu recent. În cazul candidaţilor gold-collar (angajaţi cu funcţii de conducere), acest lucru se întâmplă mai târziu, la aproximativ 4-5 ani de vechime la un job, şi este mai degrabă susţinută de dorinţa de dezvoltare personală decât de nevoia de schimbare profesională.

Procesul de schimbare a jobului poate dura în cazul candidaţilor white-collars până la 6 săptămâni, conform studiului D&D Research, în funcţie de domeniu şi nivelul de experienţă. Conform datelor din platforma BestJobs, un candidat aplică într-o lună, în medie, la 3-4 poziţii deschise.

Joburile către care se îndreaptă un număr mare de candidaţi sunt în domenii precum Call Center / Client service, unde au fost cazuri chiar şi cu 3000 de candidaţi pentru o singură poziţie deschisă, sau Vânzări şi Administrativ / Secretariat. Competiţia este mai scăzută în cazul joburilor din IT, pentru care recrutorii sunt în permanentă căutare de candidaţi. Iar în domeniul Medicină şi Sănătate, angajatorii întâmpină dificultăţi în a găsi candidaţii potriviţi, din cauza numărului mic de specialişti, pe de o parte, dar şi din cauza ofertelor mult mai atractive care vin din alte ţări.

Angajatorii au accelerat şi ei căutările de personal, fie pentru a acoperi poziţii eliberate, fie pentru a-şi extinde echipele în contextul dezvoltării activităţii în acest an. În primele 11 luni din 2021, companiile au realizat aproximativ 1.000.000 de contactări pe platforma BestJobs.

Pe lângă provocarea de a găsi candidaţii potriviţi pentru joburile pe care le au disponibile, angajatorii se confruntă şi cu nevoia de retenţie a personalului deja existent, în contextul dinamicii din echipele existente. Mobilitatea angajaţilor a crescut în al doilea an pandemic, iar companiile resimt presiunea de a găsi noi strategii pentru a păstra angajaţii buni.

În urma unui sondaj BestJobs recent, recrutorii au răspuns că motivele care i-ar aduce promovarea ierarhică sau financiară unui angajat sunt: depăşirea obiectivelor (67%), creativitatea (44%) şi integritatea (33%). Alte motive care i-ar creşte şansele de promovare unui angajat sunt profesionalismul dovedit în realizarea sarcinilor (33%), buna colaborare în echipă (23%) sau abilităţile de gestionare a oamenilor din echipă (22%).

Când vine vorba de recrutarea oamenilor noi, 45% dintre angajatori se uită prima dată la secţiunea dedicată experienţei atunci când analizează un CV, iar alţi 44% analizează iniţial abilităţile descrise. Principalele abilităţi care fac diferenţa între 2 candidaţi cu pregătire similară sunt: abilităţile de comunicare (89%), capacitatea de adaptare (56%) şi capacitatea de a lua decizii (33%).