„Eu cred că dacă ești bine cu tine, ești bine și cu cei din jur, iar sănătatea, inclusiv cea psiho-emoțională, este pe primul plan, sau ar trebui să fie. Din păcate atunci când ne referim la siguranța unui loc de muncă, pierdem din vedere aspectul emoțional, care de cele mai multe ori este motivul din cauza căruia apar dezacordurile”, spune Corina Neagu, Managing Director DARE (Development Advice & Resources), în interviul acordat platformei GlobalHRManager.ro.
„Mai cred că este extrem de important să ne conștientizăm emoțiile, să le exprimăm și să învățăm să le gestionăm pentru a fi capabili să gestionăm și toate provocările prin care trecem zilnic”, adaugă ea.
„Responsabilitatea echipei de management în orice organizație este să ofere oamenilor mediul propice dezvoltării acestora”
Întrebată ce beneficii ar trebui oferite angajaților pentru a-i motiva să fie cu adevărat implicați în succesul companiei în care lucrează, Corina Neagu afirmă că nu beneficiile stau neapărat la baza motivației angajaților. “Dacă vorbim despre partea financiară, studiile ne arată că motivația financiară nu ține mult timp și că sunt alte lucruri care deseori devin mai importante, cum ar fi: siguranța locului de muncă, un stil de management constructiv, feedback constant, cultură organizațională sănătoasă, comunicare deschisă, oportunități de creștere și de învățare, respect și recunoaștere. Cred că responsabilitatea echipei de management în orice organizație este să ofere oamenilor mediul propice dezvoltării acestora, astfel încât aceștia să-și descopere potențialul și să performeze”, explică fondatoarea DARE.
În ceea ce privește asigurările medicale private, Corina Neagu afirmă că, în calitate de antreprenor, lucrează cu multe organizații care oferă un astfel de beneficiu, care este apreciat și util. “Din experiențele pe care le am pot spune cu certitudine că oamenii preferă să aleagă beneficiile dintr-o paletă mai largă, în funcție de nevoile proprii, nu să le fie impuse”, subliniază interlocutoarea noastră.
„Implicarea angajaților este greu de măsurat”
Am solicitat-o pe Corina Neagu să ne spună în ce mod este indicat să fie evaluată performanța și implicarea angajaților. „Vorbim de două lucruri separate – unul este performanța, pe care o măsori prin intermediul procesului de management al performanței – setare de obiective, feedback și follow-up regulat, discuții în care ajustăm procesul pe parcurs, dacă este cazul, vedem dacă oamenii au toate instrumentele și tot suportul necesar pentru a-și îndeplini obiectivele și ce alte nevoi mai au pentru a face performanță sau chiar pentru a excela. Al doilea este implicarea, greu de măsurat, fiind un comportament asociat motivației intrinsece, care ține de fiecare dintre noi, cât și mediului de lucru, culturii organizaționale, valorilor transpuse în acțiuni la nivel organizațional”.
În ceea ce privește inovațiile la care se apelează în procesul de recrutare, Corina Neagu spune că recrutarea este unul dintre cele mai importante și mai complexe procese, de aceea necesită atenție, responsabilitate și implicare speciale. “Nu știu dacă pot vorbi de inovație, dar clar vorbim despre umanizarea procesului și simplificarea acestuia astfel încât deciziile de recrutare să se ia mult mai rapid. Nu-mi place să pierd nici timpul candidaților, deși de multe ori acest aspect nu ține doar de mine, nici pe al clienților”.
„Decizia de a schimba jobul se ia în ziua de azi mult mai rapid decât acum zece, douăzeci de ani”
O provocare permanentă la care trebuie să răspundă tot mai multe companii este aceea de a reuși să rețină în companie angajații valoroși. “Eu cred că piața muncii este liberă și că oamenii nu pot fi ținuți cu forța. Ei rămân atât timp cât mediul de lucru, beneficiile, relația cu managementul, cu colegii, cultura organizațională, siguranța psihologică, oportunitățile corespund nevoilor lor. Altfel, decizia de a pleca se ia în ziua de azi mult mai rapid decât acum zece, douăzeci de ani. Rareori spre deloc vedem oameni care ies la pensie după 30 de ani de muncă în aceeași companie… căci nici unele companii nu rezistă atât”, arată managerul DARE.
Sfatul său pentru echipele de management: să identificăm nevoile oamenilor, să creăm planuri de carieră pentru fiecare și să încurajăm transparența în comunicare pentru a vedea în ce măsură mai suntem relevanți sau nu pentru ei, ca organizație.
„Cea mai mare provocare pentru anul 2024 în activitatea mea este cea legislativă, pentru că avem o legislație care nu ne ajută, din păcate. Altele ar fi gestionarea mixului între generații, inițiativele legate de diversitate & incluziune și gestionarea așteptărilor, de multe ori extrem de nerealiste, atât din partea companiilor cât și din partea candidaților/angajaților”, conchide Corina Neagu.