“Flexibilitatea față de angajați trebuie să se situeze în topul calităților necesare pentru un bun manager. Atunci când vorbim despre business, flexibilitatea este mai mult decât o calitate managerială, ea devine o stare de spirit. Flexibilitatea în relația cu angajații implică încurajarea la experimentare, incită la curaj și la obținerea de performanță dincolo de reguli, politici sau paradigme”, spune Ionuț Cătălin Condruz, Chief Strategy & Operating Officer UP ROMANIA în interviul acordat portalului GlobalHRManager.ro.
Potrivit acestuia, într-o lume a muncii din ce în ce mai dinamică și într-o societate în schimbare continuă și rapidă, capacitatea de a fi flexibil și de a te adapta la nevoile și cerințele individuale ale oamenilor devine crucială. “Oamenii sunt unici și așa sunt și nevoile lor. Un manager care poate să–și gestioneze relația cu oamenii și echipa în mod flexibil, creează un mediu de lucru optim, ceea ce va contribui negreșit la creșterea productivității și a satisfacției acestora”.
“Comunicarea eficientă și colaborarea sunt cheia succesului unei echipe performante”
Pe de altă parte, menționează interlocutorul nostru, mecanismul prin care pot fi construite corect echipe performante orientate către rezultat implică mai mulți pași, însă cel mai important este să știi unde vrei să ajungi, să setezi corect așteptările. “Este crucial să se selecteze membrii echipei cu atenție, asigurându-se ca aceștia au abilitățile și experiența necesare pentru a atinge obiectivele propuse. Apoi, este important să se stabilească foarte clar obiectivele și rolurile fiecărui membru al echipei, astfel încât să existe claritate și direcție. Comunicarea eficientă și colaborarea sunt, de asemenea, cheia succesului unei echipe performante. Oamenii de business, managerii au ca principală responsabilitate oferirea instrumentelor necesare ca oamenii să poata excela ca indivizi, dar mai ales ca echipă”, explică Ionuț Cătălin Condruz.
Acesta își amintește că a citit la un moment dat un material care sumariza extrem de bine orientarea către rezultat. Se menționa faptul că ,,oamenii pot învăța să tragă cu arcul, dar foarte puțini sunt dispuși să exerseze pentru a obține rezultate”. “Ca o echipă să fie performantă și orientată către rezultat are nevoie de dorință și de antrenament. Pentru că antrenamentul, bate întotdeauna talentul. Bineînțeles că și rolul antrenorului, managerului determină modul în care echipa va avea sau nu, performanță”, afirmă Ionuț Cătălin Condruz.
“Ceea mai bună strategie de motivare a angajaților este să le arăți că sunt valoroși și respectați”
În ultimii ani, subliniază reprezentantul UP ROMANIA, strategiile de motivare a angajaților înregistrează progres și mai degrabă o inovare la nivel de proces, o reconfigurare a abordării care devine people-oriented.
“Din ce în ce mai mult se utilizează tehnologia pentru a oferi feedback în timp real și pentru a recunoaște performanțele angajaților. Inclusiv, pe piața din România există platforme care încurajează la crearea de conexiuni între oameni și organizație per se. În opinia mea, utilizarea tehnologiei în relația cu oamenii ajută, însă, consider că discuțiile 1 la 1, ascultarea activă și să faci ceea ce ai spus că faci ca manager, conduce la o cultură sănătoasă și motivarea angajaților devine astfel o consecință firească a unui act managerial calitativ. Ceea mai bună strategie de motivare a angajaților este să le arăți că sunt valoroși, respectați și că organizația este atentă la nevoile lor”.
Ionuț Cătălin Condruz recomandă, ca și abordare în strategia de motivare a angajaților, implementarea programelor de dezvoltare personală și profesională adaptate nevoilor individuale ale fiecărui angajat, oferirea de beneficii personalizate și flexibile (o soluție în acest sens, fiind platforma Up MultiBeneficii), promovarea unui mediu de lucru care încurajează autonomia, creativitatea și implicarea angajaților în luarea deciziilor și în soluționarea problemelor. “Cum spuneam, inovațiile din ultimii ani vin mai degrabă la nivel de strategie de aplicare a instrumentelor pe care le avem la îndemână pentru motivarea angajaților cu focus pe experiență și personalizare”.
“Investiția în bunăstarea angajaților va avea impact direct asupra productivității”
L-am întrebat pe Ionuț Cătălin Condruz cât de importante au devenit beneficiile extrasalariale și cultura aprecierii în organizații. “Oamenii și bunăstarea lor reprezintă o prioritate în organizațiile în care există o orientare H2H (Human to Human). Beneficiile extrasalariale oferite sub formă de beneficii flexibile, cu posibilitatea de a fi alese de fiecare angajat în parte prin utilizarea de platforme precum Up MultiBeneficii (o soluție Up România), precum și promovarea unei culturi a aprecierii au devenit extrem de importante în organizații în ultimii ani”, menționează intervievatul.
Potrivit acestuia, coroborate, beneficiile extrasalariale nu numai că au o contribuție semnificativă la creșterea satisfacției și loialității oamenilor, dar și la atragerea și reținerea talentelor. Într-o piață a muncii competitivă, oferirea de beneficii extrasalariale, cum ar fi tichetele de masă, voucherele de vacanță, tichetele culturale, programe de dezvoltare personală, zile de concediu suplimentare, abonamente la săli de fitness etc., poate face diferența în atragerea și păstrarea în organizații a celor mai buni angajați.
“Oamenii sunt cel mai important capital dintr-o organizație, iar investiția în bunăstarea lor va avea impact direct asupra productivității. În esență, oamenii sunt organizația. În plus, o cultură a aprecierii, în care angajații sunt recunoscuți și răsplătiți pentru contribuția si impactul lor, poate spori moralul și angajamentul acestora față de organizație”, conchide Ionuț Cătălin Condruz.