Provocările întâmpinate în cei doi ani de pandemie de catre compania Macromex în relația cu angajații nu au fost deloc puține. Prima din ele a fost schimbarea modului de muncă, existând departamente care s-au putut muta în sistem remote instantaneu – Marketing, IT, Financiar&Contabilitate, toată infrastuctura de suport a departamentelor Sales, Supply, Legal și HR – în timp ce departamentele operaționale – echipele de field din vânzări și din departementul Logistică – depozitare și distribuție au continuat munca in site sau pe teren.

“Starea de sănătate a angajaților și cea de sănătate financiară a businessului a fost o altă provocare și compania a luat toate măsurile de siguranță încă de la început. S-a schimbat locul muncii, cum spuneam pentru mai bine de jumătate din companie, în cele două platforme logistice s-au luat măsuri de siguranță, aducând inițial medici în locații, apoi s-au montat scanere performante pentru verificarea temperaturii, s-au marcat zonele comune, circuite de intrare și ieșire din fiecare spațiu, s-au calibrat spațiile și s-au marcat cu afișe care să reglementeze numărul maxim de colegi pentru fiecare zonă. De asemenea, s-au achiziționat măști, mănuși, substanțe dezinfectante, s-au înscris pe platforma de vaccinare colegii care au dorit să se vaccineze”, arată Mirela Stere, Senior HR Director Macromex, într-un interviu pentru platforma GlobalHRManager.ro.

Prin specificul de activitate al companiei – distribuție de produse alimentare, Macromex a fost încadrată ca fiind „esențială”, iar angajații au avut prioritate la vaccinare. “Se aștepta cu înfrigurare apariția vaccinului anti-sars cov 2, iar când a apărut, au început și teoriile. Comunicarea susținută și permanentă a facut ca să ajungem astăzi la o rată de imunizare colectivă de 77% în companie. Am avut medici în sediul central și în cele două platforme logistice – Edenia Distribution Center de la Câmpia Turzii  și Corso Distribution Center din Ilfov. Medicii au vorbit liber cu angajații, au răspuns întrebărilor și temerilor lor. Am făcut educație sanitară și am comunicat non-stop. Pe toate canalele, cele clasice, cunoscute și pe cele noi, implementate în această perioadă”, explică Mirela Stere.

“Să păstrezi organizația motivată în ultimii doi ani este o mare provocare, dar și o mare realizare”

Potrivit acesteia, s-a făcut un efort deosebit pentru a se păstra tot ce s-a construit în cei 28 de ani de maturitate a companiei în relația cu angajații, dar în același timp pentru a se plia pe realitatea actuală, în condițiile în care contextul se schimbase complet, de la rutina zilnică a fiecărui angajat, la obiceiurile de consum ale clienților Macromex.

“În decembrie 2020 a devenit operațională platforma Corso Distribution Center, un proiect realizat impecabil, fără întârziere, ce a presupus pe lângă investiția în sine și relocarea unui întreg depozit dintr-o zonă în alta, cu toate provocările de rigoare. În 2021 măsuram engagementul companiei și aflam că acesta a crescut semnificativ față de valoarea din 2019, ajungând la 83,2%. Am măsurat cultura și modul în care angajații au apreciat toate măsurile luate de companie pentru a păstra organizația sănătoasă și rezultatele au fost foarte bune. Să păstrezi organizația motivată în ultimii doi ani este o mare provocare dar și o mare realizare”.

Pentru întreaga echipă de HR, o altă provocare majoră s-a numit digitalizarea, cu tot ceea ce presupune ea: investiții, dezvoltări, un alt mod de comunicare – scopul fiind acela de a asigura tuturor angajaților posibilitatea de a comunica în continuare la fel de eficient, în timp util. “Avem astăzi un mod nou de gândire, păstrând valorile și de ce nu, o parte din tradiția companiei și construind punți noi de comunicare și de colaborare atât cu clienții interni cât și cu cei externi. Canalele de vânzare s-au completat cu canalul de e-commerce, am învățat lucruri noi și încă învățam. Pentru că parteneriatele sunt esențiale în orice business, compania a venit în întâmpinarea clienților HoReCa cu platforma bocado.ro”, menționează liderul echipei de resurse umane a companiei Macromex. Și exemplele pot continua, pentru că aproape fiecare zi din ultimii doi ani a venit cu o nouă provocare…

Cum să motivezi angajații, pentru a-i motiva să fie cu adevărat implicați în succesul companiei?

Oferta de beneficii și compensații pentru salariații Macromex este foarte complexă, aproape toate rolurile din companie având indicatori de performanță. “În timp ce alte companii oferă bonus de prezență pentru blue collar, noi oferim bonus de productivitate și n-am coborat ștacheta în recrutare niciodată. Compania are un portofoliu de beneficii valabil tuturor angajaților, un portofoliu dedicat colegilor din cele două platforme logistice și un portofoliu pentru pozițiile manageriale”, detaliază Mirela Stere.

Toți angajații companiei primesc tichete de masă la valoare maximă, tichete cadou de 8 martie, 1 iunie, Paște și Crăciun – ocazii cu care este oferit și un pachet consistent cu produse ale companiei. Există ajutoare financiare pentru diferite ocazii: nașterea unui copil, decesul unei rude, ajutor în situații medicale grave / intervenții chirurgicale. Se oferă decont pentru transport sau se asigură transport angajaților care nu au mașină, alocata fie pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu sau de statut. “Extinderea decontului de transport s-a decis în 2020 tot din dorința de a păstra organizația sănătoasă la fel cu s-a decis în 2022 extinderea beneficiilor medicale pentru toate categoriile de angajați și introducerea asigurărilor de sănătate pentru anumite categorii de angajați”.

Compania oferă de asemenea bonus egal cu 3 salarii tuturor angajaților care se pensionează, indiferent de tipul de pensie – ca un gest de mulțumire pentru că au performat în ultimii ani de viață profesională alături de Macromex, dar și pentru a asigura tranziția de la o viață activă către un alt tip de activitate. Există, de asemenea, un program de bonusare al recomandărilor interne, considerându-se că proprii angajați sunt cei mai buni ambasadori ai companiei și cei mai credibili promotori ai joburilor din Macromex. La împlinirea a 5 ani de activitate fiecare angajat este recompensat cu un ceas elvețian și o diplomă de partener de încredere.

“Avem programe de training livrate prin intermediul Trainer-ului de la HR, laboratorul de abilități fiind deschis oricărui angajat. Sediul cental și cele două platforme logistice sunt locații noi, utilate ultra-modern, cu spații de servit masa în care angajații găsesc cafea, ceaiuri, apă filtrată, cu zone de relaxare, cu birouri și scaune ergonomice, cu lumină naturală și iluminat inteligent. La depozite oferim echipament care rezistă la o temperatură de minus 49 grade, angajații din depozite lucrând la minus 24 de grade. La CDC există un vestiar ultra modern cu un sistem de uscare al echipamentului. Avem de mulți ani un parteneriat cu Bookster, iar compania a gândit împreună cu Bookster o bibliotecă cu tematică personalizată pentru colegii din Macromex. Dar cel mai motivant lucru nu vine din zona materială/financiară, vine din dinamismul proiectelor din companie, din faptul că în permanență trebuie să învățăm și suntem expuși la lucruri noi, din relațiile care s-au clădit între colegi”, adaugă Mirela Stere.

“Încurajăm inițiativele, proactivitatea și învățarea din erori”

Senior HR-Directorul Macromex spune că evaluarea performanței angajaților este un proces continuu, care se realizează natural și nu doar de către managerul direct. Ea se întâmplă zilnic, prin feed-back-ul primit de la colegi, parteneri, clienți, dar și lunar – prin sistemul de recompensare implementat, anual sau odată la doi ani.

“Avem implementat un sistem de evaluare 360 calibrat pe standardele de leadership din companie: dezvoltă și crește afacerea, concentare pe consumator, client și concurență, responsabilitate și răspundere, orientare către acțiune și claritatea acțiunii, contribuie la dezvoltarea oamenilor și construirea de echipe eficiente. Deocamdată nu avem un plan de carieră formal în companie, însă oricine este eligibil pentru promovare. Pentru ca spiritul antreprenorial este elementul definitoriu pentru oricare dintre colegii mei, încurajăm inițiativele, proactivitatea și învățarea din erori – dacă s-au făcut fără rea intenție, desigur. Implicarea o măsurăm periodic prin acel studiu de engagement și în funcție de feed-back-ul primit de la organizație luăm în permanență acțiuni, pentru a deveni din ce în ce mai buni”.

“Construim un brand puternic de angajator, despre care veți auzi cât de curând!”

O temă foarte importantă pentru managementul companiei Macromex o constituie și construirea unui puternic brand de angajator. Până acum compania a investit în construirea și comunicarea brandurilor de produse: master brandul Edenia, brandurile de înghețată Corso și La Strada, brandul Azuris.

“În acest moment suntem în plin proces de definire a brandului de angajator din dorința de a comunica și în extern despre Macromex. Facem o mulțime de lucruri, avem proiecte spectaculoase pe care nu le-am promovat in exterior. Complexitatea businessului vine și cu provocarea profilării tipului de persoane căruia ne adresăm. Vom avea un brand de angajator pe modelul Edenia – un master brand umbrelă, în care vom acomoda toate cele 3 tipuri de “persona”. Nu avem cum să nu acordăm importanță brandului de angajator pentru că este critic să fim cunoscuți în piață, pentru a putea fi aleși de către candidați. Va fi un brand puternic despre care vă promit că veți auzi cât de curând. Pentru că avem o poveste frumoasă, de succes și putem oferi o călătorie pe cinste oricărui candidat care își dorește o experiență diferită, într-o companie 100% românească, de mare succes!”, conchide Mirela Stere.