“În toate manualele relevante de managementul resurselor umane vom regăsi faptul că monitorizarea stării de sănătate a angajaților este esențială pentru crearea unui mediu de lucru productiv și sănătos. Am constatat încă dinainte de pandemie faptul că un accent deosebit începe să se acorde sănătății psiho-emoționale, ca urmare a procesului de angajare în sectorul BPO a tinerilor din Generația Z. Astfel, s-a remarcat că tinerii din zilele noastre sunt mult mai deschiși și conștienți de importanța sănătății mintale, respectiv mult mai direcți în tot ceea ce privește starea lor de bine. De asemenea, rețelele sociale au adus în prim-plan discuțiile despre anxietate, depresie și burnout, acestea începând să fie discutate deschis atât între membrii echipei, cât și pe verticala de management”, spune Petrică Armencea, Specialist Compensații și Beneficii, TELUS Digital, în interviul acordat platformei GlobalHRManager.ro.
Potrivit acestuia, sănătatea psiho-emoțională a devenit cu atât mai mult un element esențial avut în vedere la TELUS Digital Romania, deoarece interesul companiei nu este doar acela de a se alinia la tendințele pieței, ci de a conștientiza specificul generației și, mai ales, de a înțelege și susține prioritățile membrilor echipei. “Cum Generația Z este generația care combină din ce în ce mai mult un job cu studiile superioare, presiunile legate de performanța academică, respectiv presiunea performanței la locul de muncă au impulsionat nevoia acută de sprijin emoțional. Iar cum starea de bine contribuie la implicarea fiecărui membru al echipei în activitățile zilnice, la îmbunătățirea colaborării în echipă, performanța ajunge sa fie direct proporțională sănătății psiho-emoționale”.
“Efectul pozitiv al programului de consiliere a fost resimțit pe parcurs, în special în perioada pandemiei”
În cadrul TELUS Digital Romania a fost integrat un program larg de consiliere pentru angajați, cu furnizori certificați, lucru care a reprezentat un prim pas în suportul sănătății lor psiho-emoționale. Un al doilea pas s-a concretizat prin amenajarea unor spații de deconectare la birou, a unor zone de relaxare și de odihnă activă, echipate cu jocuri, televizoare, darts, aparate de baschet și alte utilități. Aceste spații permit angajaților să ia o pauză de la activitate, respectiv să se reîncarce mental. “Mai mult decât atât, avem o mulțime de inițiative și evenimente dedicate colegilor care lucrează remote, cum ar fi concursuri online, workshop-uri pentru dezvoltarea lor personală, pe teme precum educația financiară, sănătatea emoțională, optimism, relații personale și multe altele. Aceste inițiative au rolul de a-i ajuta în cultivarea unei stări de bine, dar și a unor relații mai puternice între membrii echipei”, explică interlocutorul nostru.
Un alt pas a fost identificarea și perfecționarea soft skill-urilor, cum ar fi active listening, pentru pozițiile de people management, simultan cu promovarea susținută a unei culturi deschise, în care toți membrii echipei să se simtă încurajați și confortabili să vorbească despre starea lor interioară. Un accent deosebit s-a pus pe încurajarea de către manageri a discuțiilor sincere, prin oferirea unui mediu sigur în care fiecare membru al echipei să poată să-și împărtășească deschis orice problemă cu care se confruntă. “Efectul pozitiv al programului de consiliere a fost resimțit pe parcurs, în special în perioada pandemiei, când politica de telemuncă a fost implementată. Acest impediment a fost depășit ca urmare a accesului la resursele online de sănătate mentală, la tehnici de gestionare a stresului, susținute intens de companie, coroborate cu o atenție deosebită acordată din partea liderilor prin efectuarea sesiunilor virtuale de Morning Coffee cu propriile echipe, de întâlniri one-to-one, care au ajutat semnificativ la depășirea efectelor negative ale distanțării fizice”.
Un al patrulea element a fost oferirea de programe de lucru flexibile în limita posibilităților de business, astfel încât membrii echipei să își poată gestiona responsabilitățile atât în viața de zi cu zi, cât și în viața profesională.
Nu în ultimul rând, un element definitoriu în suportul sănătății psiho-emoționale a fost marcat de amenajarea la standarde înalte a unei săli de fitness proprii, la care au acces toți membrii echipei TELUS Digital Romania. “Este binecunoscut faptul că activitatea fizică ajută la reducerea stresului și a anxietății, la îmbunătățirea stării de spirit și a încrederii în sine. Practic, sala de fitness a făcut mai ușoară integrarea exercițiilor fizice în rutina angajaților, reducând epuizarea emoțională și îmbunătățind starea mentală, promovând spiritul de echipă și contribuind la intensificarea relațiilor colegiale și la întărirea moralului”, menționează Petrică Armencea.
Iar cum fiecare acțiune necesită o evaluare periodică, în cadrul TELUS Digital Romania se realizează periodic un sondaj anonim general al echipelor, care sprijină compania în identificarea potențialelor nevoi din cadrul colectivului, astfel încât să se ofere o imagine clară asupra mediului de lucru și asupra stării de bine generale, care să permită ajustarea politicilor interne.
“În concluzie, angajații și sănătatea lor psiho-emoțională reprezintă astăzi o prioritate constantă pentru companii. Prin investițiile în bunăstarea emoțională contribuim la crearea unui mediu propice și echilibrat de dezvoltare a fiecărui membru al echipei”, adaugă intervievatul.
“Decizia de a contracta o asigurare de sănătate sau un abonament medical este luată în funcție de nevoile companiei”
L-am întrebat pe Petrică Armencea cât de importantă este asigurarea medicală privată și dacă este un beneficiu apreciat și utilizat de angajați. “Din informațiile existente, piața serviciilor medicale este împărțită în mod echilibrat între asigurările private de sănătate și abonamentele medicale. Fiecare din cele două opțiuni prezintă o serie de diferențe, iar opțiunea alegerii între o asigurare sau un abonament de cele mai multe ori depinde de cat de mult se aliniază cele două produse cu nevoile companiei, din perspectiva necesităților angajaților, vârstei medii în cadrul colectivului, a problemelor de sănătate ale acestora, analizelor preponderent utilizate, localizării birourilor proprii, respectiv a punctelor de lucru ale furnizorilor, a bugetelor disponibile și altele. Astfel, din perspectiva acoperirii, asigurarea medicală acoperă un spectru mai larg de riscuri (spitalizări, intervenții chirurgicale), în timp ce abonamentul acoperă consultațiile și analizele uzuale. Din punct de vedere al accesării, asigurarea poate oferi acces la mai multe clinici și spitale, în timp ce abonamentele sunt limitate la rețeaua furnizorului. În funcție de localizarea business-ului, decizia de a contracta o asigurare de sănătate sau un abonament medical este luată în funcție de nevoile companiei”.
În cazul TELUS Digital Romania, activitatea la birou se desfășoară în sediul din București, precum și în locația din Brașov. Ambele orașe au o acoperire excelentă în ceea ce privește numărul de clinici, astfel nevoile angajaților din aceste orașe sunt bine acoperite. Mai mult decât atât, furnizorul curent de abonamente medicale este printre cei mai larg prezenți furnizori din România, acoperind în mare măsură nevoile angajaților noștri care își pot desfășura activitatea și în alte zone ale țării, avand în vedere politica predominant remote a companiei. Opțiunea companiei s-a bazat pe faptul ca programările sunt rapide și mai simplu de realizat prin abonament, fiind exclusă aprobarea sau gestionarea cazurilor prin intermediul asigurătorului.
“Dată fiind locația existentă a sediilor TELUS Digital în București, respectiv Brașov, clinicile accesibile pe abonament sunt amenajate cu aparatură de înaltă calitate, cu medici profesioniști, având un timp de așteptare redus. Un alt element care a jucat un rol semnificativ în selecția abonamentelor în defavoarea asigurărilor a fost grija deosebită acordată prevenției și monitorizării periodice a stării de sănătate a angajaților, deoarece prevenția este pilonul de bază al oricărei afecțiuni, excluzând apariția unor probleme medicale mai serioase”, explică specialistul în Compensații și Beneficii.
Nu în ultimul rând, arată acesta, un considerent important l-a reprezentat și parteneriatul îndelungat și temeinic cu furnizorul curent de abonamente medicale. Astfel, o modificare a abonamentului cu o asigurare medicală poate implica posibile complicații administrative ale procesului, lucru care ar putea aduce beneficii insignifiante ca urmare a unei asemenea schimbări de strategie. Un exemplu simplu ar fi modificarea procesului de accesare, unde intervine reprezentantul asiguratorului.
“În cadrul TELUS Digital Romania apreciem că abonamentul actual oferă o acoperire suficientă pentru nevoile angajaților. Cu toate acestea, și asigurările medicale private reprezintă un interes, în cazul în care intervin pe parcurs schimbări în nevoile angajaților precum și în politica companiei”.
“Bugetele de salarii și beneficii trebuie ajustate constant, fără a avea o bază stabilă pe care să ne bazăm planificarea”
În finalul discuției noastre, am vrut să aflăm de la reprezentantul TELUS Digital dacă măsurile fiscale din acest an au afectat activitatea organizației din perspectiva resurselor umane.
“Mediul economic european, precum și cel românesc, se caracterizează în ultima perioadă printr-un aspect problematic al măsurilor fiscale luate, și anume imprevizibilitatea acestora. Astfel, orice decizii luate în acest sens, în primul rând la nivel național, devin obligatorii din momentul intrării lor în vigoare. În fiecare an se observă modificări ale legislației fiscale care afectează într-o măsură mai mare sau mai mică bugetul fiecărei companii din perspectiva imposibilității prognozării costurilor pe termen lung. Astfel, în domeniul resurselor umane, bugetele de salarii și beneficii trebuie ajustate constant, fără a avea o bază stabilă pe care să ne bazăm planificarea. Numai spre finalul lui 2023 și în cursul anului curent a avut loc modificarea salariului minim, aplicarea contribuției de sănătate pe suma tichetelor de masă, eliminarea deducerilor aferente unor beneficii acordate salariaților (de exemplu impozitarea sumei aferente programului de work from home), modificarea sumei din salariul lunar pentru care nu se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, modificarea deducerii de bază aplicate salariaților la locul de muncă unde aceștia își au declarată funcția de bază, majorarea valorii contribuțiilor sociale pentru angajații part-time ca urmare a modificării salariului minim pe economie și altele”, arată Petrică Armencea.
Această incertitudine fiscală aduce o presiune suplimentară atât asupra echipei de HR, cât și asupra managementului societății, deoarece impune recalcularea și regândirea strategiilor de compensații și beneficii aplicabile salariaților.
În al doilea rând, adaugă Armencea, astfel de modificări imprevizibile pot aduce nemulțumiri și în rândul salariaților, care pot fi afectați de modificarea structurii salariale sau a beneficiilor. În al treilea rând, astfel de modificări condiționate de politicile fiscale naționale îngreunează planificarea pe termen lung a oricăror alte bugete adiacente, cum sunt cele de dezvoltare profesională a angajaților – din perspectiva faptului că nu există nicio siguranță că bugetele alocate vor putea fi menținute și în următorii ani.
“Astfel, măsurile fiscale impactează activitatea de resurse umane din perspectiva previziunilor bugetare, însă, deși poate părea un paradox, acest context aduce o notă de provocare în activitatea companiilor. Practic, un asemenea exercițiu periodic stimulează capacitatea companiei de a demonstra agilitate și adaptabilitate într-un mediu extern în continuă schimbare”. Mai mult decât atât, echipele de resurse umane ale companiei sunt impulsionate să fie mai creative și mai strategice în abordarea compensării, beneficiilor și retenției angajaților. Ca în orice mediu mai mult sau mai puțin instabil, măsurile fiscale imprevizibile cultivă inovația în structurarea pachetelor salariale și de beneficii, în atragerea talentelor și în gestionarea eficientă a resursei umane.
“Un alt considerent impulsionat în mod favorabil este colaborarea mai strânsă între departamentele de HR, Financiar, Juridic, în scopul asigurării conformității și identificării de soluții care să minimizeze impactul negativ al modificarilor fiscale, în primul rând asupra salariaților și mai apoi asupra companiei. În acest context, depinde de perspectiva din care privim lucrurile: fie ca o provocare, fie ca o oportunitate, însă credem că inclusiv un astfel de mediu contribuie la dezvoltarea companiei”, a concluzionat Petrică Armencea.
TELUS Digital este o companie inovatoare de customer experience care proiectează, construiește și furnizează soluții digitale de ultimă generație, inclusiv AI (inteligență artificială) și moderare de conținut. Cu aproximativ 75.000 de angajați în întreaga lume, TELUS Digital are operațiuni în 32 de țări și oferă suport în peste 50 de limbi, colaborând cu peste 650 de clienți din industrii cu o creștere accelerată. TELUS Digital operează în România din 2012 (odată cu achiziția Callpoint New Europe) și are în prezent birouri în București și Brașov, cu opțiuni de a lucra în regim de telemuncă de oriunde în România.