În peisajul muncii de astăzi, angajatorii caută nu doar pe cineva care posedă abilitățile  necesare pentru un post anume, ci și o personalitate completă, care să stăpânească o serie de abilități soft. Abilitățile soft, cunoscute și ca abilități personale, indică capacitatea cuiva de a naviga în interacțiunea umană. Un sondaj din 2022 realizat de site-ul de carieră Zety a constatat că abilitățile soft sunt apreciate de 61% dintre angajatori.

Primele cinci abilități soft căutate în anul 2023 sunt comunicarea, gândirea creativă, abilitățile interpersonale, abilitățile analitice și munca în echipă, pe baza datelor analizate de Interviewer.AI. Iată câteva sfaturi utile.

  1. Îmbunătățiți-vă abilitățile de comunicare

„Comunicare” a devenit un cuvânt la modă în lumea de astăzi și este o abilitate foarte apreciată. La locul de muncă, vi se cere adesea să comunicați cu echipa sau clienții dvs., și intră în joc un amestec de abilități de ascultare, comunicare verbală și scrisă. Este vital să fii capabil să transmiți informații și să te angajezi în discuții.

Nu toată lumea se naște „guru al comunicării”, dar toată lumea își poate perfecționa abilitățile de comunicare. O modalitate excelentă de a face acest lucru este angajarea în interacțiuni sociale în afara zonei tale de confort. De exemplu, te poți înscrie într-un club de carte sau în orice alt club care îți susține interesele, unde poți să-ți exersezi abilitățile de ascultare, să-ți verbalizezi opiniile, să vorbești în fața unui public. Alăturarea unui club este o modalitate excelentă de a-ți depăși teama de a vorbi în public și de a-ți perfecționa abilitățile de comunicare.

  1. Deblocați-vă gândirea creativă

Gândirea creativă înseamnă abilitatea ta de a gândi “în afara cutiei” și de a naviga pe valul inovației. Companiile apreciază angajații care sunt capabili să vină cu soluții creative.

Există o mulțime de moduri prin care vă puteți îmbunătăți gândirea creativă. Eforturile artistice, cum ar fi cântatul, dansul, pictura și sculptura, vă deschid către o nouă lume de idei nuanțate în culori strălucitoare și vă oferă o priveliște la care poate nu v-ați gândit anterior.  Vă puteți înscrie la un curs în orice domeniu creativ. Fotografia este o modalitate excelentă de a vă deschide către noi perspective, forme și unghiuri.

Cu cât atingi mai mult simțurile creative, cu atât vei fi mai plin de idei și soluții la locul tău de muncă. Gândirea creativă nu se aplică doar locurilor de muncă din domeniul creativ, iar orice industrie poate beneficia din când în când de un pic de culoare sau de o schimbare de perspectivă.

  1. Luați-vă timp pentru a vă cunoaște și stăpâni abilitățile interpersonale

Abilitățile interpersonale pot părea similare cu abilitățile de comunicare, dar cuprind mai multe calități. Ascultarea activă, empatia și munca în echipă sunt importante pentru o interacțiune eficientă la locul de muncă. Abilitățile interpersonale indică inteligența noastră emoțională și capacitatea de a lucra și de a comunica cu ceilalți.

Ceea ce vă poate ajuta cu adevărat să dezvoltați întregul pachet de abilități interpersonale este să vă luați un an liber și să mergeți într-o călătorie de explorare a voastră și a lumii. Voluntariatul, predarea limbii engleze sau cursul de instructor de schi sunt modalități excelente de a interacționa cu oameni în situații necunoscute. În acest fel, provocați diferite aspecte ale dvs. care necesită utilizarea diferitelor abilități interpersonale. Urmând un curs de instructor de schi, de exemplu, nu numai că înveți o nouă abilitate dificilă, ci și îți pui în practică abilitățile de ascultare, gândirea analitică și comunicarea.

  1. Jocurile ce solicită creierul, ideale pentru îmbunătățirea abilităților analitice

Abilitățile analitice sunt foarte apreciate deoarece pot fi aplicate într-o varietate de situații la locul de muncă. Ele vă ajută să analizați abil situația și să luați decizii informate cu privire la problemele cu care vă confruntați.

Pentru a vă îmbunătăți abilitățile analitice și a deveni un atuu valoros pentru companie, vă puteți petrece timpul liber dezvoltându-vă creierul prin diverse jocuri mentale. Sudoku, cuvintele încrucișate, jocurile de societate și șahul sunt grozave pentru asta. Unele dintre aceste jocuri vă ajută, de asemenea, să vă îmbunătățiți abilitățile de comunicare în timp ce jucați împotriva unui adversar sau în cadrul unei echipe. Învățarea unei noi limbi sau a unei abilități îți va spori și abilitățile analitice.

  1. Munca în echipă

Abilitatea care reunește toate celelalte abilități soft este munca în echipă. Dacă nu aveți cu cine interacționa și exersa restul abilităților, acestea vor deveni amorfe. Cele mai multe locuri de muncă ne cer să lucrăm în cadrul unei echipe pentru a oferi tot ce este mai bun.

Deveniți un jucător de echipă de vis prin implicarea în activități de echipă în afara locului de muncă. O modalitate excelentă de a vă îmbunătăți abilitatea de a munci în echipă este să vă alăturați unei echipe sportive. Lucrând în direcția unui obiectiv comun și fiind absorbit de spiritul sportiv, vei deveni un excelent jucător de echipă în cel mai scurt timp!

După cum puteți vedea, toate abilitățile soft de top sunt interconectate. Unul îl propulsează pe celălalt. Gândirea creativă, de exemplu, merge mână în mână cu gândirea analitică și comunicarea. Fără abilitățile analitice potrivite, nu veți putea să vă priviți ideea creativă cu un ochi crucial, în timp ce bunele abilități de comunicare vă ajută să vă transmiteți ideea cu echipa. Stăpânirea unui amestec de abilități soft este cheia dezvoltării carierei tale.

Sursa: https://hrnews.co.uk/boost-your-employability-the-top-5-soft-skills-to-master/