În ultimii doi ani de pandemie, industria automotive a fost lovită puternic, din cauza lipsei pieselor de schimb, a microcipurilor și, totuși, suntem aici, ne-am revenit, existăm și rezistăm. (…) Din fericire, natura umană este construită să facă față multor schimbări, și, cu fiecare situație nouă care apare, ne dăm seama cât de puternici suntem.” Sunt concluziile optimiste, pe care le-a extras din perioada de pandemie Gyöngyi Hunyadi, Human Resources Manager, VCST Automotive Production Alba Iulia, o fabrică modernă de producție de componente auto pentru vehicule ușoare și  off-road, activă pe piață din 2013.

Provocările pandemiei

Într-un interviu pentru platforma GlobalHRManager, reprezentanta VCST Automotive Production a făcut un top al marilor provocări aduse de cei doi ani de pandemie: ”Au fost mai multe provocări: găsirea soluțiilor în lupta cu un dușman nevăzut, schimbări în echipa de management, comunicarea online, în detrimentul comunicării face-to-face. Anul 2020 a debutat cu mai multe schimbări pentru noi: un nou Plant Manager și, la începutul lunii martie, a izbucnit pandemia COVID19. Ambele au fost foarte greu de gestionat și, efectiv, am luptat cu ele. Din a doua jumătate a lunii martie și până la mijlocul lunii iunie, am închis fabrica, din cauza pandemiei. Toată lumea, cu exceptia echipei de management și încă vreo 10-15 colegi, a fost în șomaj tehnic. Până la sfârșitul lunii iunie, când am reluat activitatea, echipa de management, voluntar sau involuntar,  s-a înjumătățit.”

Perioadă de reinventare

”Aceste prime șase luni din 2020 ne-au pus la încercare creativitatea, răbdarea, stilul de comunicare. Tot ceea ce știam despre change management nu mai avea nicio valoare, ne-a pus la îndoială chiar încrederea în noi înșine și, pe urmă, în cei de lângă noi. A trebuit să reclădim mai întâi echipa de management. A fost numit din intern un nou Plant Manager, iar restul echipei a provenit din promovări interne, dintre oamenii care ne-au fost alături, care au aceleași valori și pe care ne-am putut baza și o putem face în continuare. Acum avem o echipa stabilă, fără parti-pris-uri, comunicăm foarte deschis și onest, ne sprijinim unii pe alții, și, nu în ultimul rând, învățam unii de la alții. Ca și concluzie, acești doi ani au fost pentru noi o perioadă de renaștere, reinventare, reînnoire, regândire, recalibrare și pot să spun că funcționează foarte bine”, a mai relatat Gyöngyi Hunyadi.

Motivarea angajaților, o componentă importantă a succesului

La creșterea companiei contribuie, potrivit Managerului de HR, și pachetul de beneficii acordat angajaților, care ar fi mai atractiv decât al majorității angajatorilor din zonă: ”Pe lângă pachetul clasic de beneficii, noi mai oferim: o primă, cu ocazia zilei de naștere; o asigurare privată de sănătate; un abonament la un furnizor de servicii de sănătate privat, cu o gamă foarte largă de servicii; o cantină drăguță, cu bucătărie proprie – subvenționată mai mult de 50% de către angajator – unde meniul săptămânal este adaptat solicitărilor colegilor, exprimate în chestionarele destul de des trimise către aceștia; o primă specială, acordată tuturor colegelor, cu ocazia zilei de 8 Martie. Acestea sunt beneficii palpabile, dar beneficiul cel mai important pe care l-am dezvoltat și finisat mai mult în ultimii doi ani, este mediul de lucru și cultura organizațională.”

Mediul de lucru ”familiar și prietenos” se datorează, potrivit reprezentantului companiei, faptului că fabrica nu este foarte mare – în prezent, are 375 de angajați, iar oamenii se cunosc foarte bine între ei, sunt familii întregi care lucrează sau s-au întemeiat acolo. ”Ca să citez mai mulți candidați care s-au angajat la noi: Banii nu contează întotdeauna, ci lucrul cu oamenii, mediul de lucru și respectul arătat”, susține Gyöngyi Hunyadi.

Cum este evaluată performanța și implicarea angajaților

”Avem un sistem de evaluare al performanței pentru toate categoriile de angajați. Direct-productivii sunt evaluați lunar, iar indirect-productivii și personalul TESA sunt evaluați semestrial, pentru bonusul de performanță, iar pentru creșterea salarială anuală, tot personalul este evaluat și anual. Fiind o fabrică de producție, sistemul de îmbunătățire continuă este mai mult decât un target. În ultimii doi ani, prin acest sistem, cu implicarea 100% a angajaților, am realizat 619.000 euro (315.000 – 2020 și 304.000 – 2021). Pentru că succesul merită sărbătorit, în fiecare trimestru avem o mică festivitate internă, ca recunoaștere publică pentru colegii care au adus o plus valoare prin acest sistem. Pe lângă această festivitate, colegii al căror aport a generat rezultate semnificative, sunt recompensați și cu o sumă de bani, sub formă de bonus”, a explicat Gyöngyi Hunyadi, chestionată în legătură cu evaluarea performanței și implicarea angajaților.

Importanța strategiilor de comunicare internă

În opinia reprezentantei VCST Automotive Production, strategiile de comunicare internă sunt foarte importante: ”Pe lângă open doors policy, avem mai multe tipuri de strategii de comunicare internă. În 2020, când fabrica a fost închisă pentru o perioadă de trei luni, când traversam hala de producție, mi se părea înfricoșătoare, de-a dreptul: era goală și rece. Lipseau zâmbetele oamenilor, zumzetele mașinilor, agitația continuă a motostivuitoarelor…. Acele trei luni de total shot-down și, pe urmă, limitarea la maxim a adunărilor ne-au distanțat, ne-au creat niște ziduri de comunicare și de lipsă de încredere, la care încă lucrăm să le dărâmăm, respectiv să le reclădim.”

Gyöngyi Hunyadi, Human Resources Manager, VCST Automotive Production Alba Iulia, este absolventă de Drept și a urmat diferite programe de aprofundare a studiilor, în domeniul Resurselor Umane. Deține o experiență de peste 30 de ani, din care aproape jumatate în domeniul resurselor umane, cu expertiză în selecție și recrutare, talent și performance management, employer branding, employee engagement, compensation, benefits, employee relations, în companii din România din industria energetică, petrol și gaze, precum și automotive. Crede și se ghidează după următorul motto: „Poți lucra în Resurse Umane, doar dacă ești aproape de oameni.”

Despre VCST Automotive Production

VCST Automotive Production este parte a BMT Group, un holding industrial belgian, un business de familie, extins la nivel global (Belgia, Germania, Republica Cehă, România, India, China, SUA și Mexic). Acesta cuprinde brandurile VCST, IGW, BMT Aerospace și OMCO și deservește clienți din întreaga lume pe segmentele automotive, feroviar, aeronautică și al prelucrării sticlei. În cadrul grupului BMT, VCST este un furnizor auto de clasă mondială de componente pentru motoare, pompe, transmisii și sisteme de frânare. Compania este activă pe piață din 2013, cunoscând o evoluție cu un trend pozitiv, în ultimii ani. Anul 2020 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de 28 de milioane de euro, iar 2021, de 30 de milioane de euro, ținând cont de tot contextul generat de pandemia COVID-19.